Ditzyke schreef:En dit is de uitleg van de foto:
Deze knappe actiefoto is het werk van Arthur Derenne uit Barbençon. De opnamen dateert van 3 september 1944 toen het 2de bataljon van de 47ste Infanterie de gemeente bereikte. Een Sherman M4 E6, van de A Company 476th Tank Battalion, heeft zich verdekt opgesteld achter het hoekhuis op het kruispunt 'Court Tournant'. De opmars naar Barbençon was zonder problemen verlopen en rond 13.00 uur trok de eerste patrouille van de 47th Infantry de gemeente binnen. (Uit "België 44" van Peter Taghon)
Dat die Arthur Derenne uit Barbençon komt wil nog niet zeggen dat die foto in die plaats gemaakt is.
In het huidige Barbençon kan ik via google maps geen kruispunt 'Court Tournant (=korte bocht) vinden.
(Hoewel namen veranderd kunnen zijn.)
Wel een eetgelegenheid een aantal kilometers daar in de buurt die in de bocht van een weg ligt Route de Mons.
Via google maps heb ik de volgende plaatsen opgezocht
Cambrai ligt ongeveer 25Km noord westelijk van
Le Cateau ligt 30km westelijk van
Avesnes
Volgens mij is op het betreffend gebouw de route van dat punt naar westelijk naar
Avesnes dan westelijk naar
Le Cateau en dan naar
Cambrai.
In een ander topic. (Je dat die vraag beter bij deze kunnen plaatsen) Heb je het over Rue du Pavé Deze ligt inderdaad in Barbençon. Maar hoe kom je aan die informatie?
Rollbahn volgens mijn Duits woordenboek betekend autoweg. (En mogelijk tig andere betekenissen) Zou het niet mogelijk zijn dat deze opschrift niet de vluchtweg van 1944 aangeeft maar de opmars route van 1940?
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944