Opschrift op muur achterhalen

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Ditzyke
Lid

Opschrift op muur achterhalen

Bericht door Ditzyke »

Is er iemand die weet hoe ik het volledige opschrift dat op de muur van het gebouw achter de Sherman staat kan komen?

Dit is de foto:
Afbeelding

En dit is de uitleg van de foto:
Deze knappe actiefoto is het werk van Arthur Derenne uit Barbençon. De opnamen dateert van 3 september 1944 toen het 2de bataljon van de 47ste Infanterie de gemeente bereikte. Een Sherman M4 E6, van de A Company 476th Tank Battalion, heeft zich verdekt opgesteld achter het hoekhuis op het kruispunt 'Court Tournant'. De opmars naar Barbençon was zonder problemen verlopen en rond 13.00 uur trok de eerste patrouille van de 47th Infantry de gemeente binnen. (Uit "België 44" van Peter Taghon)

alvast bedankt
Ditzyke
Lid

Re: Opschrift op muur achterhalen

Bericht door Ditzyke »

eentjetje heb ik al
Dus zover kom ik al

<--------
Avesnes

Le cateau
cambrésis

Hollb.......

------>
beno
Lid

Bericht door beno »

Hollb kan in principe ook Rollb zijn...
Ditzyke
Lid

Bericht door Ditzyke »

inderdaad, zou ook kunnen, eens kijken of ik daar wat op kan vinden se
thx (zover had ik zelf nog niet gedacht)
johan willaert
Lid
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

ROLLBAHN ???? Het Duitse woord voor spoorweg/volgweg???
29th Let's Go!!!!!
Ditzyke
Lid

Bericht door Ditzyke »

zou ook nog kunnen
ik heb eens een mailtje gestuurd naar de touristishe dienst van Henegouwen (waar Barbençon ligt) misschien dat zij uitsluitsel kunnen geven.
Gast

Bericht door Gast »

Er staat inderdaad Rollbahn. Le Cateau-Cambrésis en Barbençon lagen op één van de marsroutes die de gehavende Duitse panstertroepen gebruikten tijdens hun terugtocht uit Normandië terug naar Duitsland (na hun ontsnapping uit de Falaise Kessel). Dit soort haastig op de muren aangebrachte richtingaanwijzers waren bedoeld om de terugtrekkende Duitsers de snelste route te wijzen. Deze marsroute - Duits voor marsroute is Rollbahn - liep door naar Namur en dan via Luik naar Aken. Onder meer Waffen-SS formaties zoals de Leibstandarte gebruikten deze route, voortdurend op de hielen gezeten door de geallieerden.

Groet van het Ruimteaapje
Ditzyke
Lid

Bericht door Ditzyke »

bedankt voor de info
Jim
Lid
Ontvangen: 24 keer

Bericht door Jim »

Ditzyke schreef:En dit is de uitleg van de foto:
Deze knappe actiefoto is het werk van Arthur Derenne uit Barbençon. De opnamen dateert van 3 september 1944 toen het 2de bataljon van de 47ste Infanterie de gemeente bereikte. Een Sherman M4 E6, van de A Company 476th Tank Battalion, heeft zich verdekt opgesteld achter het hoekhuis op het kruispunt 'Court Tournant'. De opmars naar Barbençon was zonder problemen verlopen en rond 13.00 uur trok de eerste patrouille van de 47th Infantry de gemeente binnen. (Uit "België 44" van Peter Taghon)
Dat die Arthur Derenne uit Barbençon komt wil nog niet zeggen dat die foto in die plaats gemaakt is.
In het huidige Barbençon kan ik via google maps geen kruispunt 'Court Tournant (=korte bocht) vinden.
(Hoewel namen veranderd kunnen zijn.)
Wel een eetgelegenheid een aantal kilometers daar in de buurt die in de bocht van een weg ligt Route de Mons.

Via google maps heb ik de volgende plaatsen opgezocht Cambrai ligt ongeveer 25Km noord westelijk van Le Cateau ligt 30km westelijk van Avesnes

Volgens mij is op het betreffend gebouw de route van dat punt naar westelijk naar Avesnes dan westelijk naar Le Cateau en dan naar Cambrai.

In een ander topic. (Je dat die vraag beter bij deze kunnen plaatsen) Heb je het over Rue du Pavé Deze ligt inderdaad in Barbençon. Maar hoe kom je aan die informatie?

Rollbahn volgens mijn Duits woordenboek betekend autoweg. (En mogelijk tig andere betekenissen) Zou het niet mogelijk zijn dat deze opschrift niet de vluchtweg van 1944 aangeeft maar de opmars route van 1940?
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Ditzyke
Lid

Bericht door Ditzyke »

Afbeelding
door deze foto ben ik zeker dat hij daar getrokken is ;)

ook de straatnaam staat op de foto weergegeven.
Deze foto heb ik sinds gisteren gevonden (alee iemand anders heeft hem gevonden voor mij)

Vermits de originele foto uit het boek België 44 komt en er effectief bij staat dat de foto getrokken is op 03/09/1944 ben ik vrij zeker dat hij van dan is ja

wat betreft het verhaal van de vluchtweg, is iets dat me verteld is hier op het forum, zelf ken ik er niet super veel van maar de uitleg die ik heb gekregen lijkt me zeker aanvaardbaar en juist (tenzij er iemand een ander verhaal weet en het huidige kan weerleggen he)
Jim
Lid
Ontvangen: 24 keer

Bericht door Jim »

Ik denk dat de foto die je toont overtuigend genoeg is om de 1944 gemaakte foto te plaatsen als Rue du Pavé in Barbençon. De onderstaande foto lijkt het huis links midden mij het meest overtuigende lokatie.

Afbeelding

De opschrift op de muur wanneer die geplaatst is is ook niet van belang. Maar mij lijkt het logischer als je de weg terug naar Duitsland wil nemen je niet een pijl plaatst richting front plaatst met plaatsnamen waar je vandaan komt.
Maar dan komen we op je vraag welke opschrift staat op de muur.
De eerste twee dat lijkt mij wel duidelijk. Zelf denk ik dat de 3de Cambrai is en de 4de Rollbahn zal zijn.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Gast

Bericht door Gast »

Jim schreef:De opschrift op de muur wanneer die geplaatst is is ook niet van belang. Maar mij lijkt het logischer als je de weg terug naar Duitsland wil nemen je niet een pijl plaatst richting front plaatst met plaatsnamen waar je vandaan komt.
Dat heeft dan weer alles met geheimhouding te maken. Het was voor de terugtrekkende Duitsers van belang om aan te geven welke kant je niet op moest - dwz. Avesnes en Le Cateau-Cambrésis - en de richting die je wel op moest te beperken tot "Rollbahn". Het ging de vijand namelijk helemaal niets aan waar je precies naartoe vluchtte dus dat zette je niet met naam en toenaam op muren.
Plaats reactie