Nederlanderschap verliezen

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
FredElke
Lid

Nederlanderschap verliezen

Bericht door FredElke »

Hallo,

sinds geruime tijd was ik op zoek naar een ver familielid en in het amsterdams stadsarchief heb ik dan een archiefkaart gevonden. Op deze kaart is vermerkt dat deze persoon het nederlanderschap heeft verloren op grond van Artikel 7 sub 4. Artikel 7 sub 4 betekent "door zonder Ons verlof zich te begeven in vreemde krijgs- of staatsdienst."
Degene heeft dus in de tweede wereldoorlog voor de SD gewerkt.
Ik heb nu twee vragen:
1. zijn er archieven over de mensen die bij de SD zijn gaan werken en kan ik ergens nalezen wat degene precies geaan heeft
2. het nederlanderschap heeft degene natuurlijk na het eind van de oorlog verloren. Wat betekende dat in de praktijk. Moest men het land verlaten, kreeg je geen werk, mocht je niet meer aan verkiezingen deelnemen?
In april 1947 bleek bij een controlle dat deze persoon niet meer op het aangegeven adres woonde. De familie heeft nooit meer wat gehoord. Is er iemand een duits archief bekend waar alle nederlanders (buitenlanders) geregistreerd zijn die na de oorlog naar Duitsland zijn verhuisd.

Hartelijk dank
FredElke
Plaats reactie