Een van mijn voorouders heeft in WO 2 vrij veel brieven geschreven, die ik nu aan het lezen ben. In een van deze brieven schrijft hij het volgende:
"In de zaak niets meer te doen, wij openen om 9 en sluiten om één, ’s Maandags de hele dag, met toestemming van de politie wegens ziekte."
De zaak waar hij het hier over heeft is een juwelierszaak waar hij manager van is. De datum van de brief is 10 oktober 1944. De ziekte waar hij het over heeft is keelkanker, waar hij in deze periode aan lijdt.
Nu is mijn vraag, waarom had hij toestemming nodig van de politie?
Ik heb geprobeerd dit op te zoeken op google, met o.a. de termen politie, toestemming, sluiten zaak en het jaartal, maar kan niets vinden. Ik hoop dat iemand mij hier op weg kan wijzen.
Politietoestemming sluiten zaak nodig in 1944?
-
- Lid
- asjemenou
- Moderator & Beste Avatar 2009
- Gegeven: 47 keer
- Ontvangen: 90 keer
Re: Politietoestemming sluiten zaak nodig in 1944?
Vandaag de dag met de verruimde openingstijdenwet (incl. koopzondagen) doet deze uitspraak misschien wat vreemd aan maar ik kan hem wel enigszins verklaren.J.Mulder schreef: "In de zaak niets meer te doen, wij openen om 9 en sluiten om één, ’s Maandags de hele dag, met toestemming van de politie wegens ziekte."
Tegenwoordig mag elke winkelier zijn zaak openen wanneer hij dat wil maar dat is wel eens anders geweest. Vroeger als winkelier had je je te houden aan (een strengere) regelgeving incl. een openingstijdenwet. Deze openingstijdenwet, zeg maar een verordening, kon bepaald worden door de plaatselijke gemeente en of de Kamer van koophandel. De plaatselijke politie zag er op toe dat deze verordening werd nageleefd.
Je mocht als winkel een aantal uren per week geopend zijn. Deze openingstijden behoorde duidelijk zichtbaar op een speciale kaart te zijn vermeld. Deze kaart hing men meestal op de winkeldeur of zette men voor de etalageruit zodat duidelijk te zien was wanneer de winkel geopend was.
Was je als winkelier buiten deze vastgestelde tijden open dan riskeerde je een boete, kwam het zelfs vaker voor dan kon men je je winkelvergunning afnemen.
Een vrij gangbare openingstijd was destijds dagelijks van 8:30/9.00 tot 12:30 uur en van 13:30 uur tot 18:00 uur. Op woensdag waren veel winkels tot 13:00 uur geopend. Men had ook één koopavond in de week en deze was van 19:00 tot 21:00 uur. Zondags waren de winkels gesloten. Er zat wel wat speling op deze openingstijden. Het lag er ook wel aan of wat voor een winkel je had. Zo waren levensmiddelenwinkels vaak woensdagsmiddags gesloten en confectie- of juwelierszaken maandagsmorgens.
Dat je voorouders het tijdens oktober 1944 niet zo druk hadden in de juwelierszaak is ook wel te verklaren. Zilver en goud zijn in tijden van oorlog goede beleggingsvormen, zo ook gedurende WOII. Het aanbod van sieraden zal toen ook niet echt groot zijn geweest. Ook niet qua inleveren van oud zilver en goud. Komt bij dat in oktober 1944 de (honger)winter voor de deur stond. Mensen ruilden hun oude sieraden liever voor levensmiddelen die toen schaars werden.
Met dit gegeven hebben je voorouders waarschijnlijk een regeling getroffen met de plaatselijke politie wat betreft de openingstijden van hun juwelierszaak.
Hopelijk heb ik hierbij je vraag naar tevredenheid beantwoord.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Maar de vraag van TS is of je ook toestemming moest hebben van de politie om gesloten te zijn, zoals in het voorbeeld: een hele maandag dicht vanwege ziekte (het lijkt mij althans niet dat hij bedoelde dat zij wegens ziekte de hele dag open waren)
- asjemenou
- Moderator & Beste Avatar 2009
- Gegeven: 47 keer
- Ontvangen: 90 keer
Helemaal waar en ook daar zal wel een reden voor zijn geweest al ken ik deze niet precies. Als je een dag dicht was dan was er min of meer toch een verandering van je openingstijden. En waarom was je of wilde je dan dicht? Ik weet enigszins uit eigen ervaring en uit de verhalen van mijn ouders en grootouders die zelf een winkel hadden dat de bemoeizucht van gemeente e.d. veel groter was dan vandaag de dag.Gast schreef:Maar de vraag van TS is of je ook toestemming moest hebben van de politie om gesloten te zijn, zoals in het voorbeeld: een hele maandag dicht vanwege ziekte (het lijkt mij althans niet dat hij bedoelde dat zij wegens ziekte de hele dag open waren)
Om een voorbeeld te noemen. Zo weet ik dat het wel eens is voorgekomen dat mijn vader 's avonds in de winkel was en dat hij werd opgeschrikt door een politieagent die op de winkeldeur klopte. Hij wilde toch wel weten waarom mijn vader 's avonds na sluitingstijd in de winkel was. Stel je voor dat hij stiekem aan het verkopen was buiten de vastgestelde openingtijden. We praten dan zelfs nog over de jaren zestig, laat staan de jaren veertig. Het klinkt ongelooflijk maar dit kwam toen dus voor.
De verkorte openingstijden van de juwelierszaak uit de openingstopic kan ook zo'n soort reden hebben. De politie zag immers toe op naleving van de openingstijden van de winkel, dus wilde men ook de reden weten waarom je je openingstijden verkorte en dat dit dan ook werd nageleefd.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
-
- Lid
Heel erg bedankt voor de reacties. De uitleg over de regelgeving uit die tijd zorgt voor de benodige achtergrond om mijn vraag te beantwoorden.