houding van de kerken

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Lucl

houding van de kerken

Bericht door Lucl »

Beste mensen:

ik heb in de bibliotheek en op internet
zitten zoeken naar de vraag:

-Wat was de houding van de katholieke en protestantse kerk tijdens de bezetting ??

ik heb echter nog geen goeie informatie kunnen vinden.
heeft iemand misschien geschikte bronnen, of weet hij er zelf veel van ???

M.v.g
luc
Gebruikersavatar
Nick.Dracu
Lid
Berichten: 191
Lid geworden op: 20 jun 2010, 19:52
Locatie: Torhout/ Belgie

Re: houding van de kerken

Bericht door Nick.Dracu »

Tja de houding van de kerk in zijn totale omvang weet ik niet.
Wat ik wel weet is dat er verschillende gevallen bekend zijn waarbij priesters de jongeren aanzette
om naar het Oostfront te vertrekken. Ook, hier vlakbij, in lichtervelde is de priester kort na de oorlog afgezet geweest
omdat hij verschillende mensen die kwamen biechten ,over het verzet, aangaf aan de Duitsers.
Anders waren er ook goeie gasten. Zij zochten schuilplaatsen voor de onterechte politieke gevangene of legde contact met het verzet
om ze naar engeland te krijgen.
Ik weet echter hun namen niet dus kan ik je niet veel verder helpen dan dit. Zal nog eens rondkijken.
Nick
koenk

Re: houding van de kerken

Bericht door koenk »

Frits de Zwerver, een van de meest gezochte verzetsmannen eind 1943. Iemand om niet te vergeten....
Gebruikersavatar
sniper snoop
Beste Signature 2010
Beste Signature 2010
Berichten: 1704
Lid geworden op: 23 jul 2006, 03:09
Locatie: Ieper - Belgie
Contacteer:

Re: houding van de kerken

Bericht door sniper snoop »

Mss zoals wo1? Tijdens wo1 - ik las het in een dagboek van een zuster - werden de burgers uit de kerken verdreven door de Duitsers. Omdat de Duitsers (blijkbaar) hun mis later doen en die liever "Duits" hielden. Zelfs de pastoor werd vaak uit de kerk verdreven en vervangen door een eigen Duitse pastoor. In bepaalde gevallen, moet de parochiepriester toch de diensten verlenen aan de vijand of bezetter. Het is wo1, maar mss zou dit hetzelfde geval zijn voor een ergere oorlog (want zo zie ik de oorlog, echte mensen haat. Zie holocaust en de SS'ers bijvoorbeeld).
"Always remember both sides of the line"~~~~ Britse oudstrijder en oudste Brit ooit (tot hij overleed), Harry Patch (110 jaar) - Menenpoort Ieper, 21 juni 2008

Heb je Battlefield 1918 problemen? Klik hier en leg uit wat het probleem is!
Plaats reactie