Evaring voor de klas ?

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Lars van Lier
Lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 29 sep 2010, 11:24

Evaring voor de klas ?

Bericht door Lars van Lier »

Vanuit het veteraneninstituut geef ik gastlessen op scholen over mijn missie in Egypte.
Vanuit STIWOT geef ik gastlessen die betrekking hebben op de Tweede Wereld Oorlog, met een specialisatie in D-Day 6 juni 1944. Ik doe dat met veel plezier en ik heb daar ook een artikel over geschreven op mijn weblog. Na een tijdje wil je ook wel weer eens iets nieuws brengen of met een nieuwe invalshoek komen, geschikt voor kinderen van 12 jaar.
Soms weet ik daarvoor wat videobeelden te monteren of uitrustingstukken de klas in te laten gaan.
Voor een presentatie in mei 2011 wil ik met een compact diorama van D-Day voor de klas komen.

Zijn er hier mensen met ervaring, ideeen en tips om een dergelijke D-Day presentatie na drie jaar eens wat op te frissen ?

De meest recente presentatie staat hier beschreven :

Link: http://lars-van-lier.blogspot.com/2010/ ... jects.html
Gebruikersavatar
broeloe
Lid
Berichten: 175
Lid geworden op: 29 mar 2005, 17:46

Re: Evaring voor de klas ?

Bericht door broeloe »

Waar kan ik zo'n gastles aanvragen?
Wie vrede wil bereidt zich voor op oorlog
Lars van Lier
Lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 29 sep 2010, 11:24

Re: Evaring voor de klas ?

Bericht door Lars van Lier »

Een aanvraag voor een gastles over militaire missies kan worden gezonden naar het veteraneninstituut in Doorn waar Erik Kuiper kijkt welke veteraan het beste bij de aanvraag past.
Als het om een vredesmissie uit het Midden-Oosten Egypte gaat waar ik zelf deel van heb uitgemaakt dan kan de aanvraag via mij en dan zal ik het doormelden ter info aan het V.I in Doorn.
Bij een aanvraag over een WO2 gastles kan men bij STIWOT een aanvraag indienen of bij de sprekersgroep van Kamp Westerbork. Gaat het om D-Day de landing in Normandie dan kan ik de aanvraag aannemen.
Gebruikersavatar
broeloe
Lid
Berichten: 175
Lid geworden op: 29 mar 2005, 17:46

Re: Evaring voor de klas ?

Bericht door broeloe »

kosten?
Wie vrede wil bereidt zich voor op oorlog
Lars van Lier
Lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 29 sep 2010, 11:24

Re: Evaring voor de klas ?

Bericht door Lars van Lier »

Gratis. De reiskosten krijg ik via een declaratie bij het Veteraneninstituut als het om een presentatie gaat ivm vredesmissies of militaire missies algemeen.

In geval van WO2 mbt D-Day alleen reiskosten.

Sprekersgroep Westerbork kent ook reiskosten declaraties.
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2056
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Evaring voor de klas ?

Bericht door Jim »

Ik heb eens 2 keer een gastles gegeven voor een klas van 14-15 jarigen. Ik heb portret foto's van een 5 tal personen A-4 formaat opgehangen en uitrusting/uniform stukken representatief voor wat die de betreffende personen ook in gebruik hadden tijdens de oorlog.
Ik begon met hun geschiedenis voor de oorlog en elke periode in de oorlog besprak ik wat die betreffende personen deden.
Niet ieder van die personen had de oorlog overleefd.

Ik bereikte door vanaf voor de oorlog over die mensen te vertellen dat de leerlingen zich meer inleefden. Temeer dat ik begon van de leeftijd vanaf 15- 16 jaar. (Een van hen een Duitse jood die als jeugdige naar Amerika vertrok en later in het Amerikaanse leger terugkeerde en sneuvelde).
Om de meiden in de klas zich in een persoon te laten identificeren vertelde ik ook een verhaal van een jonge vrouw die zich als vrijwilligster melde bij de Engelse luchtmacht.

Als ik het over D-day zou gaan hebben zou ik het over verschillende personen gaan hebben die bij d-day hebben gevochten. Een Amerikaan een Brit, Canadees een Fransman (verzet of militair) een Duitser en eventueel een vrouw (van welke nationaliteit dan ook). Afhankelijk hoe lang de voordracht mag duren 4-5 personen. Ik moet zeggen bij de eerste gastles had ik 6 maar dat was echt te veel. En 5 is ook op het randje.

Ik zou voor de oorlog beginnen, laat zien dat het doodgewone mensen waren. En verhaal naar D-Day toe en ga uitgebreider in op hun belevenissen tijdens D-Day en een algemener gedeelte over D-Day.
En vanzelfsprekend wie D-day en of de oorlog heeft overleefd.

Een nadeel het heeft dan wel niet de algemene overzicht van D-Day beperkter info. Maar het blijft wel lang hangen en ze blijven aandacht hebben. De lerares van de eerste klas vertelde mij na afloop dat ze nog nooit had mee gemaakt dat een klas zo lang stil was geweest.
Het maakt meer indruk als alleen maar getallen en militaire eenheden. Uiteindelijk zeggen dat Soldaat Wilson 18jaar, broer en zoon van, baantje in een winkel voor hij dienst in ging, 2 dagen na de landing sneuvelde, maakt meer indruk als van c-companie is 75% gesneuveld.
Nadeel is wel dat het veel werk en voorbereiding voor nodig is.
Als het op korte termijn zou moeten dan zou ik voor 3 personen kiezen.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Lars van Lier
Lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 29 sep 2010, 11:24

Re: Evaring voor de klas ?

Bericht door Lars van Lier »

Hartelijk dank voor alle moeite die je hebt genomen om dit zo duidelijk uit te leggen.
Deze persoonlijke benadering spreekt mij zeker aan en ik ga daar iets van opnemen in de eerstvolgende presentatie. Het zijn zeer bruikbare tips !
Plaats reactie