coco schreef:Dit klinkt, als een geweldige grap

Ik snap alvast wat de poster bedoelt en het is ongetwijfeld geen grap
Uiteraard komt het wat "stuntelig" over om deze vraag op een WO2 forum te stellen maar bedenk dat wij een kleine minderheid zijn die dagelijks met WO2 bezig zijn.
De realiteit is dat wat Belgie betreft het overgrote merendeel van de bevolking niet bezig is met het verleden en de oorlog. Ze geven er gewoon geen reet meer om, the past is the past.
Beroepshalve zie ik elke dag jongeren die weten waar je de beste "shit" kunt kopen en die zelfs de straatwaarde op de Eurocent juist weten te bepalen Als men die zelfde jongeren een vraag stelt over wat hier 65+ jaar geleden is gebeurd dan komen ze er niet uit. Ik zuig dit niet uit mijn duim, de realiteit is zo, bedroevend en alles behalve grappig.
Als 12 jarige vaandeldrager voor de oud-strijders (verplichte kost op Rijksschool) wisten we maar al tegoed wat er gebeurd was. De gedenksteen is inmiddels ook verdwenen waar we met de vaandel stonden te zwaaien voor onze "medescholieren" die door de bezetter werden gedeporteerd samen met de leraar aangezien ze in de cursus letterzetten pamfletjes voor het verzet aan het drukken waren. Ik neem jongeren niets kwalijk. Zelfs de overheid doet niet meer mee. Ik heb 3 kinderen waarvan de oudste (13) een gezonde interesse voor WO2 heeft en ook actief meewerkt. Mijn missie om het door te geven is daarmee reeds geslaagd.
Per mail werd aan de Erfgoedcel Brugge om uitleg gevraagd nopens de verdwenen gedenksteen . Geen antwoord gekregen. Het ging dan ook niet over pralines, chocolade, en Brugs kant (cynisch).
Stevo
Bessie Braddock: Sir, you are drunk.
Churchill: And you, madam, are ugly. But in the morning, I shall be sober.