Mensen kunnen van zichzelf niet slecht zijn

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
de ernstige man
Lid
Berichten: 192
Lid geworden op: 08 jun 2004, 14:19
Locatie: Haarlem

Bericht door de ernstige man »

KevinP schreef:Wat er volgens Hitler allemaal mis was met joden, waren voornamelijk vooroordelen: ze waren belust op macht, onbetrouwbaar, ze hadden allemaal zwart haar, een grote neus en donkere ogen: kortom ze voldeden niet aan het beeld dat Hitler had van de Arische Duitse burger. Ook Joden, communisten, homosexuelen, zigeuners, Jehova-getuigen en andere minderheden werden door Hitler vervolgd, simpelweg omdat ze niet pasten in zijn Arische Rijk.
Het vreemde is dat Hitler zelf ook niet voldeed aan het arische beeld!
Hij had geen blond haar noch blauwe ogen.
Misschien had het ook met de klassenstrijd te maken. Misschien zaten de joden, zigeuners enz. in een bepaalde klasse.(Arbeiders??) En was Hitler daar bang voor, en dat zou inderdaad aansluiten op de angst voor het communisme. :wink: Dit zou betekenen dat Hitler inspeelde op de haatgevoelens die er toen in Duitsland speelden om aan de macht te komen. :!:.
Ik begrijp dat je niet bedoelt dat de joden zelf schuldig zijn aan hun vervolging maar wanneer je zegt als iemand de rol van pispaal krijgt toe gespeeld dan moet hij snel op de goede manier reageren om te voorkomen dat hij ook echt in het hokje wordt gepropt dan ben ik het daar niet mee eens omdat mensen vaak gepest/gediscrimineert worden omdat ze anders zijn dan anderen en daar kun je vaak niks aan doen.
ik bedoelde hiermee te zeggen dat iedereen anders is maar het hangt van de graad van het anders zijn en de manier hoe die "andersere" persoon ermee omgaat of hij daar ook daadwerkelijk mee gepest wordt. En inderdaad kan diegene er niks aan doen als er sprake van is dat hij tot een bepaalde sociale groep behoort waar vooroordelen over bestaan. Dan kan hij er niks aan doen :? :? het wordt allemaal erg vreemd... Ik bedoelde alleen te zeggen dat mensen weldegelijk verantwoordelijk zijn voor hun gedrag. En als ze dus vanwege hun gedrag (en dus niet vanwege vooroordelen gepest worden :!: ) dan ligt dat aan hunzelf.

PS: fijn dat er mensen zijn die scherp op mijn foute uitleg en slecht beargumenteerde uitspraak letten!! :yes:
KevinP
Lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 17 jan 2004, 12:09
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bericht door KevinP »

de ernstige man schreef: Het vreemde is dat Hitler zelf ook niet voldeed aan het arische beeld!
Hij had geen blond haar noch blauwe ogen.
Klopt, maar het was een ideaalbeeld en geen noodzaak om blond haar en blauwe ogen te hebben. Slecht weinig Nazi bonzen voldeden aan dit ideaalbeeld. Heydrich bijvoorbeeld was hierop een uitzondering, zijn bijnaam was niet voor niks "het blonde beest".
Misschien had het ook met de klassenstrijd te maken. Misschien zaten de joden, zigeuners enz. in een bepaalde klasse.(Arbeiders??) En was Hitler daar bang voor, en dat zou inderdaad aansluiten op de angst voor het communisme. :wink: Dit zou betekenen dat Hitler inspeelde op de haatgevoelens die er toen in Duitsland speelden om aan de macht te komen. :!:.
Nee hoor, klassen hadden er niks mee te maken. Hitler's partij was trouwens een partij waarvoor arbeiders erg belangrijk waren. NSDAP, de A staat voor arbeiders. :wink:
ik bedoelde hiermee te zeggen dat iedereen anders is maar het hangt van de graad van het anders zijn en de manier hoe die "andersere" persoon ermee omgaat of hij daar ook daadwerkelijk mee gepest wordt. En inderdaad kan diegene er niks aan doen als er sprake van is dat hij tot een bepaalde sociale groep behoort waar vooroordelen over bestaan. Dan kan hij er niks aan doen :? :?

het wordt allemaal erg vreemd... Ik bedoelde alleen te zeggen dat mensen weldegelijk verantwoordelijk zijn voor hun gedrag. En als ze dus vanwege hun gedrag (en dus niet vanwege vooroordelen gepest worden :!: ) dan ligt dat aan hunzelf.
Gedrag kan ook specifiek zijn voor een bepaalde cultuur of bevolkinsgroep, maar laten we het niet nog moeilijker maken dan dat het al is. :)
PS: fijn dat er mensen zijn die scherp op mijn foute uitleg en slecht beargumenteerde uitspraak letten!! :yes:
Corrigeer mij ook gerust als mijn beargumentatie of uitleg niet juist is.
"Frisch auf mein Volk, die Flammenzeichen rauchen!"
Unser Volk steht im Aufbruch gegen die Verknechtung Europas durch den Nationalsozialismus, im neuen gläubigen Durchbruch von Freiheit und Ehre.
lapijntje
Lid
Berichten: 234
Lid geworden op: 22 okt 2002, 17:56
Locatie: België (Bredene)

Bericht door lapijntje »

Nu kan je natuurlijk zeggen dat als iemand gepest wordt vanwege bijv. z'n grote neus, dat dat niet aan hem ligt. Maar dat is wel zo hij neemt de rol aan, hij zou anders moeten reageren, het hangt van jou reactie af of je gepest wordt of niet. Ook de mensen die niet gepest worden hebben iets om over gepest te worden maar zij verzetten zich er tegen op de goede manier.
Nu wil ik daar toch ook op reageren. Het is namelijk overduidelijk dat jij niet omgaat met mensen die gepest geweest zijn, nog gepest worden. Zo ben jij ook nog nooit gepest geweest daar ben ik honderd procent zeker van!!
Zoals KevinP zei: mensen worden vaak gepest omdat ze anders zijn. Je zou moeten trots zijn op het feit dat je anders bent. Dat is geen reden om te pesten. Maar deze reden kun je ook niet altijd doortrekken.

Ik ken iemand die enkele jaren terug gepest werd in haar klas. Ze was helemaal niet anders, maar sommige mensen (zoals Hitler bijvoorbeeld, je zegt zelf dat je niet snapt waarom de joden uitgesloten werden) vinden er een immens plezier in om in groep mensen te vernederen. (Daarin volg ik dan weer de redenering van Benmaf: het is door zulke praktijken dat je schijn-populair bent: niemand durft tegen je ingaan uit angst om hetzelfde mee te maken) Hebben de slachtoffers niets om mee gepest te worden, dan vinden ze wel iets uit, geloof me.

Het was écht heel laag: ze praatten constant achter haar rug, vernederden haar op sluikse manieren waar ze niet op kon reageren, stopten met praatten als zij in klas binnenkwam, riepen heel hard: shhhhhhhhhht ze is daaar!!!
Hoe ga je daar dan positief op reageren. Ik kan je zeggen dat het gewoon ongelofelijk bullshit is om te zeggen: negeer dat soort mensen. Na enkele weken negeren zag je haar optimisme en levensvreugde achteruitgaan. Vanaf toen is ze bijna elke avond al huilend thuisgekomen, ze kon het niet meer aan. Tegen de zomervakantie was ze helemaal kapot. Ze was gewoonweg op. Gelukkig is ze de hele zomervakantie bij haar familie kunnen zijn, weg van al die monsterlijke gedrochten die haar vernederden. Dat heeft haar er helemaal bovenop geholpen! Door hun steun is ze nu zelfverzekerder dan ooit, al is en blijft ze wantrouwig tegenover iedereen die zich nog niet bewezen heeft. Ik ben zeker dat ook die wantrouwigheid met de tijd zal slijten. Maar toch. Dat is maar een voorbeeldje. Zeg dus NOOOOOOIIIT meer dat iemand gepest wordt omdat hij / zij zich in een slachtofferrol wentelt. Zij zegt immers dat geen enkele leerlingen buiten de pestende klas ooit gemerkt heeft dat zij gepest werd.
Maar ik - met mijn kleine vleugeltjes - wil de hele wereld zonnig kleuren...
Gebruikersavatar
de ernstige man
Lid
Berichten: 192
Lid geworden op: 08 jun 2004, 14:19
Locatie: Haarlem

Bericht door de ernstige man »

Nu wil ik daar toch ook op reageren. Het is namelijk overduidelijk dat jij niet omgaat met mensen die gepest geweest zijn, nog gepest worden. Zo ben jij ook nog nooit gepest geweest daar ben ik honderd procent zeker van!!
Het is niet waar dat ik niet met mensen omga die gepest worden noch dat ik zelf niet gepest ben, want dat werd ik wel (lagere school). Dus kan ik uit eigen ervaring vertellen dat het wel afhangt van hoe je reageert als bijv. klasgenoten je 'uittesten'. Ikzelf ben ook niet anders dan anderen! dat is waar, je hoeft niet anders te zijn dan anderen om gepest te worden. maar ik was bijvoorbeeld heel verlegen en ging met "andere" mensen om (bijv. een hoogbegaafde die werd gepest vanwege zijn hoogbegaafdheid en uiterlijk), en stil enzo. In de lagere school, toen werd ik gepest. nu op de middelbare school wordt ik absoluut niet meer gepest, omdat ik me anders gedraag (dit wil natuurlijk niet zeggen dat ik mezelf niet ben, ik ben gewoon sociaal gegroeid).
Hebben de slachtoffers niets om mee gepest te worden, dan vinden ze wel iets uit, geloof me.
Ikzelf geloof in de goedheid van de mens, dus je zal mij nooit horen zeggen dat iemand expres anderen zullen vernederen, maar dit kan liggen aan mijn eigen ervaringen. En aan dat ik het zelf nog nooit meegemaakt heb dat mensen expres anderen vernederen. Misschien heb je wel gelijk maar ikzelf kan dit niet geloven.
Het was écht heel laag: ze praatten constant achter haar rug, vernederden haar op sluikse manieren waar ze niet op kon reageren, stopten met praatten als zij in klas binnenkwam, riepen heel hard: shhhhhhhhhht ze is daaar!!!
het is niet hélemaal waar wat ik zei, want dit soort dingen ken ik wel. Maar is dit ècht pesten? Ik zou dit eerder zien als jennen of stoken.
Inderdaad als dit dag in dag uit gebeurd zou het inderdaad pesten zijn.
Hoe ga je daar dan positief op reageren. Ik kan je zeggen dat het gewoon ongelofelijk bullshit is om te zeggen: negeer dat soort mensen.
Ten eerste ik heb nooit gezegd dat je het moet negeren, integendeel ik heb gezegd dat je juist er tegen in moet gaan, maar je moet er op zo'n manier tegenin gaan dat ze daar niet omheen kunnen. Ik denk zelf dat het ook wel met persoonlijkheid te maken heeft. ik bedoel iemand met een sterke persoonlijkheid en een hoog gevoel van eigenwaarde zal minder snel gepest worden dan iemand die dit niet heeft.
Dat heeft haar er helemaal bovenop geholpen! Door hun steun is ze nu zelfverzekerder dan ooit, al is en blijft ze wantrouwig tegenover iedereen die zich nog niet bewezen heeft. Ik ben zeker dat ook die wantrouwigheid met de tijd zal slijten.
wat dat betreft ben ik het dus volledig met je eens. Iemand met eigenwaarde zal niet/ minder snel gepest worden. Nou kan je zeggen: die lage eigenwaarde is een gevolg van het pesten. Als dat zo is dan zou het dus een soort van "aanleg" zijn om gepest te worden. Dat slaat natuurlijk helemaal nergens op :P
Zeg dus NOOOOOOIIIT meer dat iemand gepest wordt omdat hij / zij zich in een slachtofferrol wentelt.
Ik bedoel ook niet te zeggen dat het zijn eigen schuld is maar, hij heeft er wel degelijk invloed op, het hangt van zijn eigenwaarde af hoe hij reageert(en opvoeding zal hier waarschijnlijk ook een rol in spelen) Ik zeg niet dat het aan de gepeste ligt dat hij gepest wordt, het pesten ligt aan de pester.
Maar voordat iemand wordt gepest, voordat je die geen kent wordt hij altijd "getest" en "ingeschat". Ik vind dat je ècht kan zien aan iemand of diegene vatbaar is voor pesterijen. Dus in die zin ligt het wel aan diegene doordat hij minder eigenwaarde "uitstraalt".
Je hebt dus gelijk dat iemand noooit moet zeggen dat iemand gepest wordt omdat hij/zij zich in en slachtofferrol wentelt. Maar je bent pas een slachtoffer als je je als een slachtoffer voelt, als je je erbij neerlegt en gelooft dat je een slachtoffer bent. Je kunt weerstand bieden als je niet gelooft dat je een slachtoffer bent.
Ik was ook lang wantrouwig tegenover iedereen die zich in mijn ogen niet bewezen had aardig te zijn, om in mijn ogen goed genoeg te zijn. Maar dat slijt. Jij moet dus ook nooit zeggen dat iemand anders niet gepest is zonder dat je dat zeker kan weten :wink: ! toch?
Gebruikersavatar
de ernstige man
Lid
Berichten: 192
Lid geworden op: 08 jun 2004, 14:19
Locatie: Haarlem

Bericht door de ernstige man »

Nee deze discussie tussen lapijntje en mij is niet vastgeroest, maar ik en lapijntje hebben het uit ge pb't, het dwaalde namelijk af van het oorspronkelijke verhaal....
:lol: ernst
Plaats reactie