Russen (militairen) in Duitse dienst

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Russen (militairen) in Duitse dienst

Bericht door asjemenou »

honved schreef:Klopt helemaal !
In de sovjet geschiedschrijving komt het onderwerp al helemaal niet aan bod. Wordt eenvoudig weg verzwegen. De naam Vlassov is echter wel bekend bij de russen. Het staat synoniem voor verrader.
Toen ik de opname van Vlassov (manifest - november 1944 in Praag) in rusland, in besloten kring uiteraard, liet zien was het alsof ze iets nieuws hoorden. Voorzichtige vragen van kopieen waren dan ook het gevolg.
Interesse is er alleen hebben ze de geschiedenis maar eenzijdig te horen gekregen. Veel russen weten zelfs al helemaal niets af van de strijd in het westen. Ze denken nog altijd dat ZIJ ALLEEN duitsland hebben verslagen.
Voor hun begint de oorlog ook op 22 juni 1941.
Van de geschiedenis voor deze tijd is bij het normale publiek zogoed als niets bekend.
Het is een triest hoofdstuk in de Russische geschiedenis wat tijdens de Sovjet tijd door de autoriteiten aldaar verzwegen of zelfs wel ontkent werd. Misschien moet men in de voormalige Sovjet staten nog met deze zwarte bladzijde uit hun geschiedenis leren omgaan. Boeken zoals "Ivans oorlog" van Catherine Merridale openbaren immers de wandaden van het Sovjet systeem (lees Stalin) jegens de eigen krijgsmacht/bevolking.
Het rekent af met de schijnbare glorierijke overwinning van het Rode leger zoals het Sovjet systeem ons altijd heeft willen doen geloven.
Uit eigen ervaring weet ik ook dat Russen het gesprek afbreken wanneer je dit thema ter discussie brengt. Ik heb altijd het gevoel dat men dan denkt dat ik weer zo'n typische westerling ben die zo graag Rusland, de rol van het Rode leger en de Sovjet WOII veteranen bekritiseerd. Dit is echter niet zo. Door mij te interesseren voor de (Sovjet) Russische WOII kant heb ik juist veel ontzag gekregen voor de Sovjet soldaat/burger al bekijk ik het wel vanuit een neutraal oogpunt. Ik lees/onderzoek alleen de feiten zoals zij hebben plaats gevonden en die kunnen nogal eens negatief onthullend zijn aangaande het Sovjet aandeel in WOII.

Mijn vorige reactie is slechts een verhaal in grote lijnen wat betreft de Ostbattalione. De geallieerden zijn inderdaad al voor het einde van de oorlog begonnen met het repatriëren van ex Sovjet soldaten. Of deze ook zijn ingezet tijdens de slag om Berlijn durf ik niet te zeggen.
Er zijn verhalen bekend van deze Ostbatallion soldaten die wisten te ontkomen aan hun uitlevering aan de Sovjet Unie. Men wist immers maar al te goed wat hen te wachten stond. En terecht. Stalin liet zelfs hele bevolkingsgroepen waarvan er gecollaboreerd hadden met de Duitsers als straf verhuizen naar andere delen van de Sovjet Unie. Logisch dat deze ex Ostbatallion soldaten zelfs vandaag de dag nog niet staan te trappelen om hun verhaal te doen.
De dwangarbeiders waren niet beter af. Zo ken ik het verhaal van een Russin die als dwangarbeidster naar Duitsland werd gedeporteerd. Na de Duitse capitulatie wist ook zij wat haar te wachten stond als ze terug naar de Sovjet Unie zou gaan. Gelukkig voor haar ontmoette zij een Nederlandse man waarmee ze trouwde en zodoende in Nederland terecht kwam. Tot in de jaren zestig was het voor haar onmogelijk om naar de Sovjet Unie te reizen om zodoende haar familie te bezoeken. Uiteraard maakte het toenmalige oost-west conflict het er allemaal voor haar niet makkelijker op.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Re: Russen (militairen) in Duitse dienst

Bericht door michiel01 »

honved schreef:
asjemenou schreef:.
Of er aan het einde van de oorlog een Ostbataillon in het noordoosten van Nederland (kortstondig) heeft gezeten kan ik niet achterhalen.
Er zijn in ieder geval ostfreiwilligers ingezet bij de strijd om de provincie Groningen. In de buurt van Delfzijl zijn Oekrainse vrijwilligers ingezet geweest. Of deze deel uitmaakten van een Ostbataljon, of de restanten daarvan of eenvoudigweg waren ingedeeld bij reguliere duitse eenheden is niet bekend. De strijd was daar zeer hevig en elke beschikbare man werd door de duitsers ingezet om de vluchtroute richting Emden via Delfzijl open te houden.
Dit gegeven is mij bekend daar jaren na de oorlog een vrijwilliger uniform, dwz een omgebouwd nederlands uniform, in de streek rond Delfzijl is opgedoken. Het werd daar achtergelaten door een gedeserteerde oekrainer, die gedurende de laatste dagen van de strijd om noordoost groningen, zijn uniform heeft omgeruild voor burgerkleding.

toevallig gisteren door wat foto's zitten bladeren welke door de Poolse bevrijders in die regio waren gemaakt. Op in ieder geval een van die foto's staat een Duitse krijgsgevange met een zeer Mongoliede uiterlijk, als ik dit topic eerder had gelezen dan had ik even een copy gemaakt.
jaapplender

Re: Russen (militairen) in Duitse dienst

Bericht door jaapplender »

hallo,

ikheb nog een foto gevonden van russen in duitse dienst, die wil ik wel delen.

waar moet ik die foto naar toe mailen ?

gr jaap plender
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Russen (militairen) in Duitse dienst

Bericht door asjemenou »

Hallo Jaap,

Je mag de foto ook aan mij sturen in een PB. Dan plaats ik hem wel in het topic.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Plaats reactie