Grootste Duitse overwinning in WO2

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
lennart

Grootste Duitse overwinning in WO2

Bericht door lennart »

Wat was, tegen alle verwachtingen in, de grootste Duitse overwinning in WO2?
Jan Klaassen
Lid

Re: Grootste Duitse overwinning in WO2

Bericht door Jan Klaassen »

Tegen alle verwachtingen in?

Misschien wel de snelle opmars in 't westen (denk aan Nederland en Belgie, maar vooral Frankrijk)?
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Jauke
Lid

Bericht door Jauke »

Met operatie barbarossa hadden de russen veel meer mannen en voertuigen verloren dan de Duitsers,
Maar heet jij toevallig ''Lennart Hooikammer''?
Jan Klaassen
Lid

Bericht door Jan Klaassen »

Rusland was toch wel verwacht denk ik zo. Hitler zal niet die aanval ingezet hebben als hij wist dat hij het niet kon halen... Stond veel teveel op het spel.
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Sander89
Lid

Bericht door Sander89 »

Jan Klaassen schreef:Tegen alle verwachtingen in?

Misschien wel de snelle opmars in 't westen (denk aan Nederland en Belgie, maar vooral Frankrijk)?
Nederland ging inderdaad tegen de verwachtingen in, maar dan niet in de zin dat de Duitsers gehoopt hadden. Ze dachten in 1 dag Nederland overwonnen te hebben , dat werden er wat meer ;)
koos24
Lid

Bericht door koos24 »

Sander89 schreef:
Jan Klaassen schreef:Tegen alle verwachtingen in?

Nederland ging inderdaad tegen de verwachtingen in, maar dan niet in de zin dat de Duitsers gehoopt hadden. Ze dachten in 1 dag Nederland overwonnen te hebben , dat werden er wat meer ;)
Ze hebben nooit gedacht dat Nederland in een dag overwonnen kon worden.
Tot november 1939 was Nederland helemaal niet in de aanvalsplannen opgenomen.
Het Armeeoberkommando van het 18e leger ging er van uit dat de Moerdijkbruggen
op de derde oorlogsdag bereikt zou worden.
Men maakte zich zelfs zorgen over de vesting Holland omdat onzeker was hoe lang
deze stand kon houden.

12 mei 1940 om 16.45 bereikt 9.Panzerdivision de Moerdijkbruggen, precies volgens plan.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Bolt Action
Lid

Bericht door Bolt Action »

Hun grootste overwinning was toch denk ik wel de overwinning van een klein overvalploegje die een brug moest veroveren ergens in het noorden van limburg. Gezien ik de naam niet meer weet moet ik hem opnieuw opzoeken als men geinteresseerd is. Ik weet wel dat het verhaal ging over een overvalploeg die een brug succesvol in handen kreeg, alleen maar omdat een nederlandse officier een moment voordat hij werd overmeesterd het bevel "Niet Springen" (niet opblazen in 'lazy mans terms') had gegeven.
Gast

Bericht door Gast »

Het innemen van een brug ergens in Limburg is hun grootste overwinning?
Robby101st
Lid

Bericht door Robby101st »

haha,

maar ik vind hun grootste overwinning eigenlijk alles wat ze bereikt hebben. Dus ook het samenstellen van een groot leger tegen het verdrag van Versaille in is ook een soort overwinning omdat de geallieerden wisten dat het gebeurde maar er toen niks tegen deden.
http://www.freewebs.com/robby101st/" onclick="window.open(this.href);return false; voor de restauratie van mijn '42 Willys
Bolt Action
Lid

Gast schreef:Het innemen van een brug ergens in Limburg is hun grootste overwinning?
Excuus, ik vergat er bij te vermelden dat deze brug vitaal was voor een snelle opmars naar België. Hadden ze deze brug niet hadden ze (naar speculaties) tot een dag vertraging gehad en hadden de geallieerden meer tijd om zich voor te bereiden.
koos24
Lid

Bericht door koos24 »

Bolt Action schreef:
Gast schreef:Het innemen van een brug ergens in Limburg is hun grootste overwinning?
Excuus, ik vergat er bij te vermelden dat deze brug vitaal was voor een snelle opmars naar België. Hadden ze deze brug niet hadden ze (naar speculaties) tot een dag vertraging gehad en hadden de geallieerden meer tijd om zich voor te bereiden.

Bedoel je niet Fort Eben-Emael?
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Bolt Action
Lid

:roll: Nee, een brug in Limburg. Ik heb het trouwens gevonden. Het ging hier om een spoorwegbrug* in Gennep. Volgens de schrijver, die het uit Duitse bronnen was, was deze brug cruciaal voor de Duitsers en had ze zeker een dag vertraging kunnen opleveren voor de pantserdivisie als deze niet was veroverd.

* = Edit: Ik schreef vliegtuigbrug terwijl het over een spoorwegbrug ging
Laatst gewijzigd door Bolt Action op 04 feb 2011, 18:45, 2 keer totaal gewijzigd.
wo2-freak
Lid

Bericht door wo2-freak »

Wat een onzin ''Bolt Action''. Een brugje zou de Duitsers echt niet tegen gehouden hebben. Daarnaast zou een dag sowieso te weinig tijd geweest zijn voor de Geallieerden om zich te organiseren tegen de Duitsers. De Duitsers hadden hun aanval maanden van te voren voorbereid en hadden een enorm, goed efficiënt leger met een strakke planning. Denk je dat een ongeorganiseerd, veel minder modern Geallieerde leger, dat overrompeld werd door de plotselinge Duitse inval, binnen één dag een efficiënte verdediging kon opstellen tegen de Duitsers? Dacht het dus niet.
Bolt Action
Lid

wo2-freak schreef:Wat een onzin ''Bolt Action''. Een brugje zou de Duitsers echt niet tegen gehouden hebben. Daarnaast zou een dag sowieso te weinig tijd geweest zijn voor de Geallieerden om zich te organiseren tegen de Duitsers. De Duitsers hadden hun aanval maanden van te voren voorbereid en hadden een enorm, goed efficiënt leger met een strakke planning. Denk je dat een ongeorganiseerd, veel minder modern Geallieerde leger, dat overrompeld werd door de plotselinge Duitse inval, binnen één dag een efficiënte verdediging kon opstellen tegen de Duitsers? Dacht het dus niet.
Helemaal mee eens, hoewel ik ondertussen ook wel van mening veranderd ben. Ik wou echter mijn eerdere post hier nog opvullen. De rest van mijn post hier heb ik verwijderd. Betreft beschrijving van mijn eerdere stelling, maar die is nu zo lek als een mandje door het feit dat nu elke keer dat ik het lees het alleen maar vager wordt. Gaarne zie ik dan ook van enige discussie van mijn eerdere stelling af, ook omdat ik te weinig materiaal in bezit heb, en totzover heb bestudeerd, over de opmars in België en Frankrijk om het effect van de brug te kunnen beoordelen.
chillie-gillie
Lid

Bericht door chillie-gillie »

Ik denk de briljante inname van Chartov onder leiding van von Manstein
Plaats reactie