Grootste Duitse overwinning in WO2

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.

Moderator: rood

Plaats reactie
Generaaltommeke
Lid

Re: Grootste Duitse overwinning in WO2

Bericht door Generaaltommeke »

IK denk dat de successlag van Duitsland de Blitzkrieg was in Frankrijk...
Ik ben zelf Belg, maar het mag wel gezegd... België en ook Nederland waren maar een "ongemakje" in Duitse ogen.
Ik bedoel; als de Duitsers al voorspellen dat Nederland in één dag zal vallen, kan ik als leek wel opmaken dat Nederland niet opgewassen is tegen het veel machtigere Duitsland.
En België had een allesbehalve goede koning in de oorlog als ik de vergelijking wil leggen met Albert I, die meeging met zijn soldaten aan de fronten... Leopold III vluchtte echter liever. Ook toont België toen dat het leger niet veel in huis had. De machtige forten smelten als sneeuw voor de zon. Al dan niet met de dikke berta, al dan niet met holle ladingen en de technieken.

Ik besluit dus dat het offensief in Frankrijk de grootste Duitse overwinning was.
platoz
Lid

Bericht door platoz »

Deze thread begint met Wat was, tegen alle verwachtingen in, de grootste Duitse overwinning in WO2?

Ik vind dit persoonlijk niet zo'n hele fijne stelling, omdat mijns inziens élke overwinning van Duitsland in de Tweede Wereldoorlog juist helemaal niet tegen alle verwachtingen in is behaald. De overwinning op Frankrijk, dat slechts in 6 weken op de knieën werd gedwongen, is Duitslands grootste overwinning geweest, maar om nou te zeggen dat dit tegen alle verwachtingen in was? Het enige waar iedereen over verbaasd was, was de snelheid waarmee het gebeurde.

Om dan toch nog een antwoord te geven welke overwinning wél onverwacht tot stand kwam, denk ik dat je daarvoor buiten de Tweede Wereldoorlog moet zoeken. Ik zit te twijfelen welk antwoord ik hierop moet geven, maar ik denk dat de herbezetting van het Rijnland door Hitler de grootste én onverwachte overwinning is geweest van Duitsland. Vooral als je beseft dat zonder het Rijnland, Hitler zijn leger nooit zo snel en groot kon opbouwen.

Zoals iedereen wel weet was het Rijnland nog een gedemilitariseerde zone toen Hitler in 1933 aan de macht kwam. Aangemoedigd door de ongesanctioneerde acties van Italië en Japan in respectievelijk Abessinië (Ethiopië) en China, herbezette Duitsland in strijd met het Verdrag van Locarno in maart 1936 het Rijnland. Achteraf zou Hitler toegeven dat de daaropvolgende 48 uur de meest zenuwslopende van zijn leven waren! (in ieder geval tot dan toe) De Duitse troepen telden welgeteld één enkele divisie ondersteund door enkele vliegtuigen. De Fransen zouden hier 100 divisies tegenover kunnen stellen. De troepen hadden dan ook orders bij het minste teken van geallieerde weerstand rechtsomkeerts te maken, wat uiteraard Hitler op zijn minst ernstig gezichtsverlies zou hebben bezorgd. Zowel de Volkenbond, de Britten als de Fransen reageerden echter lauw en aan het eind van het liedje kon Hitler zijn gang gaan.

De herbezetting van het Rijnland is wat mij betreft dus tegen alle verwachtingen in de grootste overwinning geweest die Duitsland gehaald heeft. Het was immers een vitaal gebied voor het voeren van een oorlog.

De andere gebeurtenissen waarover ik twijfelde zijn het Verdrag van Munchen dat in 1938 door de Grote Europese mogendheden werd getekend, waarin werd geaccepteerd dat Duitsland zonder slag of stoot Sudetenland mocht annexeren en de Anschluß van Oostenrijk. Hitler was bereid oorlog te voeren om Sudetenland bij het Derde Rijk te voegen, maar tot zijn grote verbazing (of slimme diplomatie?) kreeg hij het gebied als het ware cadeau.

Met de Anschluß van Oostenrijk zorgde Hitler er weer voor dat het gehele land werd opgeslorpt door het Derde Rijk, wat onder andere betekende dat ook het leger van dat land onder zijn controle werd gebracht en naar zijn goedddunken kon worden ingezet.

Maar dat is weer genoeg voer voor een verdere discussie.
GROOTSTE MILITARIA BEURS VAN NEDERLAND: http://www.militariabeurshouten.com

"I have deep respect for the German soldiers. The Whermacht has a unique military tradition and they have proven their skills in warfare"

G. Patton, American general
Generaaltommeke
Lid

Bericht door Generaaltommeke »

De vraag ligt er idd aan of de grootste Duitse overwinning hier militair of politiek is.
Plaats reactie