Bezoek aan Mittelbau-Dora

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Fotojeroen
Lid
Contacteer:

Bezoek aan Mittelbau-Dora

Bericht door Fotojeroen »

Nou, de kogel ging een paar weken geleden door de kerk. Dit najaar ga ik naar Nordhausen om een bezoek te brengen aan voormalig kamp Mittelbau-Dora.

Waarom?
Mijn interesse lag altijd al wel onder andere in de technische ontwikkelingen die de oorlog voorbracht en op de een of andere rare manier vond ik de Duitse altijd interessanter dan de andere.
De V-wapens zijn natuurlijk maar een klein van dat geheel. Maar ergens vorig jaar ontstond het idee om daar iets meer mee te doen.

Ik fotografeer. Al een aantal jaartjes. Doe dat met veel plezier en buiten het feit dat ik er geld mee beur is het ook een manier om ets te vertellen. Het gros van de foto's die ik maak is of niet zo diepgaand, of puur informatief. Maar ergens diep van binnen zit er toch de behoefte om iets te vertellen.
Het journalistieke werk wat ik doe is vaak te vluchtig (een lintje wat vandaag wordt doorgeknipt interesseert overmorgen niemand meer) en ik heb de drang om toch iets te maken wat wat tijdlozer is. En dat wordt dus Mittelbau-Dora.

Ik ga samen met een andere fotograaf, alleen is maar zo alleen. In meerdere dagen wil ik toch wel een beeld proberen te vormen van hoe het kamp er nu bij ligt en met mijn foto's dan toch mensen enigzins bewust of geintrigeerd zien te krijgen naar wat er daar decenia geleden is gebeurd.

Natuurlijk zijn dit dingen die je niet even op een vrijdagmiddag beslist en in de auto springt. Het kan wel, maar zo werkt het niet. Een gedegen voorbereiding is belangrijk; kennis van je onderwerp geeft je daar ter plekke een voorsprong als het gaat om je visualisatie en de importantie daarvan (Ja, fotograferen is meer dan alleen op een knopje drukken)
Afgelopen maanden heb ik me een beetje in zitten lezen in allerlei dingen en op internet het e.e.a. bekeken.

Binnen nu en twee weken gaan de eerste mails de deur uit en wachten we even af wat de reactie zal gaan worden.

Waarom nu dit topic?
Je weet nooit hoe een koe een haas vangt. Ik weet dat er daar V2-raketten werden gefabriceerd nadat Peeënemunde onbruikbaar was door de bombardementen. Ik weet dat Mittelbau van oorsprong een subkamp van Buchenwald. Maar ik hoop stilletjes dat er hier toch nog iemand is die zegt; "goh, wist je ook dat...."

Daarnaast ben ik ook wel geïnteresseerd of er misschien mensen zijn met andere invalswegen. Ik wil vertellen vanuit een persoonlijke interesse. Maar misschien zijn er hier mensen die het graag vanuit een bepaald perspectief zouden willen zien. Ik sta open voor suggesties, beloven doe ik natuurlijk niets. Fotograferen blijft toch altijd een persoonlijke visie van iemand op iets.
Plaats reactie