Belgische militaria

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Nick.Dracu
Lid
Berichten: 191
Lid geworden op: 20 jun 2010, 19:52
Locatie: Torhout/ Belgie

Belgische militaria

Bericht door Nick.Dracu »

Beste collega verzamelaars,
Momenteel verzamel ik Belgisch materiaal, dit via verschillende wegen. Maar ik ben wat teleurgesteld in de
internet site's of wel ken ik niet de juiste.
Ik vroeg me af of julllie nog site's kennen voor volgende verzamelrichting, buiten het ABL forum waar ik
goede ervaringen mee heb?
Bedankt,
Nick
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Re: Belgische militaria

Bericht door johan willaert »

Belgisch Mei 1940: http://www.abbl1940.be
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
beno
Lid
Berichten: 700
Lid geworden op: 18 apr 2009, 21:01

Re: Belgische militaria

Bericht door beno »

Belgian militaria forum is ook zeer goed op vlak van verzamelen (abl history daarentegen is beter op vlak van algemene info). Dit forum is over het algemeen in het Frans, maar je kunt er net zo goed Nederlands typen (ze begrijpen beide :wink: )
Gebruikersavatar
Nick.Dracu
Lid
Berichten: 191
Lid geworden op: 20 jun 2010, 19:52
Locatie: Torhout/ Belgie

Re: Belgische militaria

Bericht door Nick.Dracu »

Bedankt,
Maar beiden had ik eigenlijk al.
@Johan Willeart bedankt, http://www.abbl1940.be is voor mij De referentiepagina, maar daar blijft het toch ook bij? Of heb ik nog een stukje van de site niet ondekt?
@ The beno , thanks op deze ben ik ook al eens opterecht gesukkeld, maar door mijn geringe kennis van frans heeft deze me niet zo aangetrokken.
Tijd voor deze wat dichter bij te volgen.
Zijn er ook nog beurzen die ik heel goed in men achterhoofd moet houden? Op ciney zelf heb ik nog niet zoveel ABBL zien liggen. Wel moet ik erbij zeggen dat ik vorig jaar er niet zo op gelet heb. En de beurs in Oostende, wel... , misschien 2 adrianen zien liggen maar daar bleef het ook bij. Is Gent eigenlijk aan te raden want deze heb ik dit jaar nog niet kunnen doen.
Nogmaals bedankt,
Grtz,
Nick
jurgen
Lid
Berichten: 1787
Lid geworden op: 17 okt 2007, 22:52

Re: Belgische militaria

Bericht door jurgen »

Naar mijn persoonlijke mening/ervaring komt Belgisch spul relatief zelden voor. De medailles en L702 gasmaskers (wat niet eens militair is) kom je erg vaak tegen, en adrian helmen wil ook nog wel lukken, maar verder wordt het een stuk moeilijker. Ik ben zelf geen verzamelaar van Belgisch materiaal en ik ga er dan ook niet specifiek naar op zoek, maar zover ik weet is er behoorlijk weinig interesse en dito aanbod.
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Belgische militaria

Bericht door Kugelblitz »

jurgen schreef:Naar mijn persoonlijke mening/ervaring komt Belgisch spul relatief zelden voor. De medailles en L702 gasmaskers (wat niet eens militair is) kom je erg vaak tegen, en adrian helmen wil ook nog wel lukken, maar verder wordt het een stuk moeilijker. Ik ben zelf geen verzamelaar van Belgisch materiaal en ik ga er dan ook niet specifiek naar op zoek, maar zover ik weet is er behoorlijk weinig interesse en dito aanbod.
Die indruk heb ik inderdaad ook...
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Re: Belgische militaria

Bericht door michiel01 »

jurgen schreef:Naar mijn persoonlijke mening/ervaring komt Belgisch spul relatief zelden voor. De medailles en L702 gasmaskers (wat niet eens militair is) kom je erg vaak tegen, en adrian helmen wil ook nog wel lukken, maar verder wordt het een stuk moeilijker. Ik ben zelf geen verzamelaar van Belgisch materiaal en ik ga er dan ook niet specifiek naar op zoek, maar zover ik weet is er behoorlijk weinig interesse en dito aanbod.

Ik verblijf regelmatig in Belgie, los van historische bezienswaardigheden bezoek ik ook met zeer grote regelmaat antiekmarkten. Elke keer kom ik hier Belgische militaria tegen, hoofdzakelijk foto's en onderscheidingen maar toch ook regelmatig uitrusting en een enkele keer ook kleding.

Mijn onwetendheid op dit gebied, daarmee mijn verstand, wint het doorgaans van mijn irrationele aankoopdrang maar als ik daar loop, denk ik er toch vaak over om Belgische militaria in te kopen. Het is niet duur en er is veel voor handen, van koloniaal t/m modern. Ik zou willen dat ik in nederland op een antiek/rommelmarkt een aanbod Nederlands zou treffen, dan wist ik het wel :evil:

Dus... zondagochtend op de fiets naar Luik, Waterloo of elke andere grote antiekmarkt en succes verzekerd.
Gebruikersavatar
yente
Lid
Berichten: 1510
Lid geworden op: 14 dec 2008, 18:28
Locatie: België

Re: Belgische militaria

Bericht door yente »

Ik verzamel ook belgisch(probeer toch) maar het is wel kostenlijk, en buiten medailles is er niet echt veel meer te vinden.
En op rommelmarkten vind ik niet echt iets meer, In Ciney zelfs bijna niks meer, wel eens 2 belgische mausers model 89 korte en lange, maar iets te duur voor mijn budget :(. Ik ben nog maar student. ;)
Mvg Yente,
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Re: Belgische militaria

Bericht door johan willaert »

Wat materieel uit Mei 40 betreft.... Je vindt helmen, broodzakken, lederen riemen en gasmaskers....

Origineel gemonteerde jasjes zijn al moeilijk.... Rechte broeken quasi onvindbaar en schoenen al helemaal onmogelijk...
Mills 15 uitrusting zo goed als onbestaande en zelfs Mausers 35 en 36 zijn al zeldzaam....

Alles wat er nog was zit in collecties en blijft daar....
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
yente
Lid
Berichten: 1510
Lid geworden op: 14 dec 2008, 18:28
Locatie: België

Re: Belgische militaria

Bericht door yente »

Spijtig genoeg helemaal waar.
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Gebruikersavatar
Nick.Dracu
Lid
Berichten: 191
Lid geworden op: 20 jun 2010, 19:52
Locatie: Torhout/ Belgie

Re: Belgische militaria

Bericht door Nick.Dracu »

Tja duur... Ik weet niet. Een adriaan m31 zie ik toch nog geregeld paseren aan een toch wel schapelijke prijs.
Ook op 2dehands heeft er lange tijd een vest m35 gestaan voor een onderofficier, maar deze was door een kleedmaker gemaakt.
Maar aan de reacties te horen zal geluk een heel grote rol meespelen om ooit een model te kunnen maken.
Toch bedankt om te weten hoe het juist zit in dit verzamelgebied.
Grtz,
Nick
Opgeheven account 4914

Re: Belgische militaria

Bericht door Opgeheven account 4914 »

Is de site (http://abl1940.webs.com/) bij jou bekend?
Gebruikersavatar
Nick.Dracu
Lid
Berichten: 191
Lid geworden op: 20 jun 2010, 19:52
Locatie: Torhout/ Belgie

Re: Belgische militaria

Bericht door Nick.Dracu »

Bedankt Jentyyy deze was voor mij nog compleet onbekend.
Opnieuw een stap dichter in de zoektocht.
Nogmaals bedankt,
Nick
Gebruikersavatar
Paddy
Lid
Berichten: 30
Lid geworden op: 25 aug 2011, 14:23
Contacteer:

Re: Belgische militaria

Bericht door Paddy »

beno schreef:Belgian militaria forum is ook zeer goed op vlak van verzamelen (abl history daarentegen is beter op vlak van algemene info). Dit forum is over het algemeen in het Frans, maar je kunt er net zo goed Nederlands typen (ze begrijpen beide :wink: )
Een kleine correctie:
Belgian Militaria is tweetalig (voornamelijk franstalige gebruikers) en concentreert zich op het verzamelspul.
ABL-History ( http://www.ablhistoryforum.be ) richt zich in de eerste plaats op de geschiedenis van het Belgische leger en de bijkomende, maar broodnodige, informatie bij het Militaria-aandeel.
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
http://www.ablhistoryforum.be" onclick="window.open(this.href);return false;
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Plaats reactie