Hoi,
Ik heb volgende week een soort van verslag. Mijn vriend en ik hebben alles al klaar staan, alleen moeten we wel een ding weten; Was de SS vrijwillig. Ik dacht van wel, omdat het namelijk een elite korps was (de waffen ss in iedergeval).
Alvast Bedankt
Gr Alend
De SS
- koos24
- Lid
Re: De SS
In het begin van de oorlog vrijwillig later werden Waffen SS eenheden aangevuld met van alles en nog wat
dus ook dienstplichtigen.
Maar volgens mij hebben we een "gast" die je daar alles over kan vertellen.
dus ook dienstplichtigen.
Maar volgens mij hebben we een "gast" die je daar alles over kan vertellen.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Hmmm, net een hele reactie geschreven maar die lijkt verdwenen (het gebruikelijke bericht dat mijn bijdrage eerst door moderators moet worden goedgekeurd bleef uit).
Dan maar even in het kort:
- de Waffen-SS was vanaf medio 1942 niet meer vrijwillig
- de Waffen-SS was géén elite
Mochten er nog vragen zijn dan hoor ik het wel.
-
- Lid
Ok, ik ben pas 13 dus sorry als ik het niet goed begrijp, maar zaten de mensen die bij de volksturm zaten ook bij de SS, of was dat een Wehrmacht onderdeel? Ik dacht dat de SS was opgericht als elite lijfwacht van Hitler, alleen uiteindelijk ook op het front eindigden door een tekort van Wehrmacht troepen. Waren de SS einzatsgruppen dan wel vrijwillig? En de concentratiekamp bewakers? Telden de de Oekraïense bewakers in Sobibor ook mee bij de SS? En als het helemaal niet vrijwillig was, gelde dat alleen dan voor Duitsland of ook voor bezette landen (ik weet dat er een Nederlandse Vrijwilligers divisie was, alleen waren die wel 100 procent vrijwillig?)Gast schreef:Hmmm, net een hele reactie geschreven maar die lijkt verdwenen (het gebruikelijke bericht dat mijn bijdrage eerst door moderators moet worden goedgekeurd bleef uit).
Ik hoop dat u al mijn vragen kunt beantwoorden

Groetjes Alend
- panzer lehr
- Lid
Alleen in de beginjaren waren de europese ss vrijwiligers later in de oorlog kwamen er dus dienstplichtigen bij en mensen die onder dwang hadden getekend.De volksturm bestond uit oude mannen en kinderen en viel niet onder de ss maar onder het reserve leger en direct onder Goebels.
Volkssturm dat was inderdaad geen SS-onderdeelalendostan schreef:Ok, ik ben pas 13 dus sorry als ik het niet goed begrijp, maar zaten de mensen die bij de volksturm zaten ook bij de SS, of was dat een Wehrmacht onderdeel?
De SS is inderdaad ooit opgericht als lijfwacht van Hitler, maar groeide nadat de nazi's de macht kregen in Duitsland al heel snel tot een grote organisatie met tienduizenden leden en meerdere afdelingen. 1 van die afdelingen was de SS-VT en daaruit ontstond toen de oorlog begon de Waffen-SS. Niet omdat er tekort was aan soldaten maar omdat de baas van de SS, Heinrich Himmler, vond dat "zijn" SS zich aan het front moest bewijzen als "elite". Al vanaf de Duitse aanval op Polen in 1939 vochten Waffen-SS eenheden mee aan het front. Toen die eenheden opgeleid werden om te vechten dacht de leiding van de SS dat ze het allemaal anders en natuurlijk beter konden dan het gewone Duitse leger. Maar dat viel zwaar tegen: de SS soldaten presteerden in Polen en later tijdens de aanval op Nederland, België en Frankrijk, lang niet zo goed al gehoopt en leden hele zware verliezen. Toen besloot de leiding van de SS dat ze voortaan precies zo zouden trainen als het gewone leger en dat hielp. Tijdens de aanval op Rusland ging het veel beter en omdat de belangrijkste Waffen-SS divisies ook nog eens net zo goed werden bewapend als de beste divisies uit het gewone leger ging het steeds beter en beter. Ik neem aan dat je weet wat propaganda betekent? De nazi's vonden dat de Waffen-SS in de kranten, op de radio en in de (bioscoop)journaals altijd beschreven moest worden als het allerbeste en dit deden ze zo uitgebreid dat iedereen het ging geloven. Ook de geallieerden dachten dat als ze tegenover de Waffen-SS stonden dat ze tegen soldaten vochten die veel beter waren dan gewone Duitse soldaten en zelf nu nog geloven veel mensen dat. Maar dat is natuurlijk onzin: de Waffen-SS had een paar heel goede divisies maar het gewone leger had ook een paar heel goede divisies. En net zoals het gewone leger had de Waffen-SS ook een heleboel divisies die gemiddeld waren, matig of zelfs slecht.alendostan schreef:Ik dacht dat de SS was opgericht als elite lijfwacht van Hitler, alleen uiteindelijk ook op het front eindigden door een tekort van Wehrmacht troepen.
Sommige wel, sommige niet. De Einsatzkommandos bestonden zelfs niet helemaal uit SS'ers, vaak kregen ze hulp van andere eenheden en nog vaker zelfs van Russische krijgsgevangenen. Die waren soms vrijwilliger maar vaak genoeg hadden ze gekozen om het vuile werk te doen in de Einsatzkommandos en de concentratiekampen omdat ze anders opgesloten bleven in krijgsgevangenenkampen waar miljoenen Russische soldaten dood zijn gegaan van honger, kou en mishandeling.alendostan schreef:Waren de SS einzatsgruppen dan wel vrijwillig?
Soms wel, soms niet. De Duitse SS'ers die de kampen bewaakten waren meestal vrijwilligers, maar er waren ook heel veel Russen (die je kan onderverdelen in Wit-Russen, Oekraïners, Litouwers, Letten, enzovoort). Sommige waren net zo antisemitisch als de nazi's en deden vrijwillig mee, anderen deden het omdat ze niet wilden doodhongeren in de Duitse gevangenenkampen.alendostan schreef:En de concentratiekamp bewakers? Telden de de Oekraïense bewakers in Sobibor ook mee bij de SS?
Voor de oorlog was elke SS'er Duitser en vrijwilliger. Toen de oorlog begon wilde Himmler dat de Waffen-SS veel groter zou worden maar alle dienstplichtigen gingen naar het gewone Duitse leger. Daarom moest hij op zoek naar vrijwilligers die niet in dienst moesten. Die vond hij door Duitsers vrijwillig te laten tekenen voor de SS voordat zij in dienst moesten (dus voor zij achttien werden) maar vooral door jongens aan te trekken uit de door de Duitsers bezette gebieden. Vooral Scandinaviërs, Nederlanders en Belgen waren gewild omdat die volgens de mening die de nazi's over rassen hadden nog goed genoeg waren. Later kwamen daar volksduiters bij (dat waren jongens uit gebieden die ooit voor de Tweede Wereldoorlog Duits waren geweest en waarvan de nazi's dus vonden dat dit ook Duitsers waren) en omdat de Waffen-SS steeds maar wilde groeien en groeien ook allerlei jongens uit Estland, Letland, Wit-Rusland, enzovoort (dezelfde landen waar ook concentratiekampbewakers werden geworven) en zelfs moslims uit Balkanlanden. Maar tegen die tijd waren de verliezen van het gewone Duitse leger en de Waffen-SS al zo groot dat zij overal naar jongens zochten om die lege plekken weer mee te vullen. Vanaf 1943 werden jongens die in de Duitse luchtmacht en in de Duitse marine dienden met tienduizenden tegelijk zonder dat ze konden kiezen zomaar naar de Waffen-SS overgeplaatst. Vanaf 1944 kwam daar nog bij dat de Waffen-SS voortaan ook een deel van de dienstplichtigen kreeg. Dus van vrijwillig zijn was toen niet veel meer over, al waren er ook toen nog jongens die zich wel vrijwillig meldden.alendostan schreef:En als het helemaal niet vrijwillig was, gelde dat alleen dan voor Duitsland of ook voor bezette landen
Als je nog vragen hebt moet je het gewoon zeggen. Je hebt een erg ingewikkeld onderwerp gekozen dat niet in een paar woorden kan worden uitgelegd.
Thx voor alle hulp, ik denk dat ik het wel snap nu alleen heb ik nog 2 vragen:Gast schreef:Volkssturm dat was inderdaad geen SS-onderdeelalendostan schreef:Ok, ik ben pas 13 dus sorry als ik het niet goed begrijp, maar zaten de mensen die bij de volksturm zaten ook bij de SS, of was dat een Wehrmacht onderdeel?De SS is inderdaad ooit opgericht als lijfwacht van Hitler, maar groeide nadat de nazi's de macht kregen in Duitsland al heel snel tot een grote organisatie met tienduizenden leden en meerdere afdelingen. 1 van die afdelingen was de SS-VT en daaruit ontstond toen de oorlog begon de Waffen-SS. Niet omdat er tekort was aan soldaten maar omdat de baas van de SS, Heinrich Himmler, vond dat "zijn" SS zich aan het front moest bewijzen als "elite". Al vanaf de Duitse aanval op Polen in 1939 vochten Waffen-SS eenheden mee aan het front. Toen die eenheden opgeleid werden om te vechten dacht de leiding van de SS dat ze het allemaal anders en natuurlijk beter konden dan het gewone Duitse leger. Maar dat viel zwaar tegen: de SS soldaten presteerden in Polen en later tijdens de aanval op Nederland, België en Frankrijk, lang niet zo goed al gehoopt en leden hele zware verliezen. Toen besloot de leiding van de SS dat ze voortaan precies zo zouden trainen als het gewone leger en dat hielp. Tijdens de aanval op Rusland ging het veel beter en omdat de belangrijkste Waffen-SS divisies ook nog eens net zo goed werden bewapend als de beste divisies uit het gewone leger ging het steeds beter en beter. Ik neem aan dat je weet wat propaganda betekent? De nazi's vonden dat de Waffen-SS in de kranten, op de radio en in de (bioscoop)journaals altijd beschreven moest worden als het allerbeste en dit deden ze zo uitgebreid dat iedereen het ging geloven. Ook de geallieerden dachten dat als ze tegenover de Waffen-SS stonden dat ze tegen soldaten vochten die veel beter waren dan gewone Duitse soldaten en zelf nu nog geloven veel mensen dat. Maar dat is natuurlijk onzin: de Waffen-SS had een paar heel goede divisies maar het gewone leger had ook een paar heel goede divisies. En net zoals het gewone leger had de Waffen-SS ook een heleboel divisies die gemiddeld waren, matig of zelfs slecht.alendostan schreef:Ik dacht dat de SS was opgericht als elite lijfwacht van Hitler, alleen uiteindelijk ook op het front eindigden door een tekort van Wehrmacht troepen.Sommige wel, sommige niet. De Einsatzkommandos bestonden zelfs niet helemaal uit SS'ers, vaak kregen ze hulp van andere eenheden en nog vaker zelfs van Russische krijgsgevangenen. Die waren soms vrijwilliger maar vaak genoeg hadden ze gekozen om het vuile werk te doen in de Einsatzkommandos en de concentratiekampen omdat ze anders opgesloten bleven in krijgsgevangenenkampen waar miljoenen Russische soldaten dood zijn gegaan van honger, kou en mishandeling.alendostan schreef:Waren de SS einzatsgruppen dan wel vrijwillig?Soms wel, soms niet. De Duitse SS'ers die de kampen bewaakten waren meestal vrijwilligers, maar er waren ook heel veel Russen (die je kan onderverdelen in Wit-Russen, Oekraïners, Litouwers, Letten, enzovoort). Sommige waren net zo antisemitisch als de nazi's en deden vrijwillig mee, anderen deden het omdat ze niet wilden doodhongeren in de Duitse gevangenenkampen.alendostan schreef:En de concentratiekamp bewakers? Telden de de Oekraïense bewakers in Sobibor ook mee bij de SS?Voor de oorlog was elke SS'er Duitser en vrijwilliger. Toen de oorlog begon wilde Himmler dat de Waffen-SS veel groter zou worden maar alle dienstplichtigen gingen naar het gewone Duitse leger. Daarom moest hij op zoek naar vrijwilligers die niet in dienst moesten. Die vond hij door Duitsers vrijwillig te laten tekenen voor de SS voordat zij in dienst moesten (dus voor zij achttien werden) maar vooral door jongens aan te trekken uit de door de Duitsers bezette gebieden. Vooral Scandinaviërs, Nederlanders en Belgen waren gewild omdat die volgens de mening die de nazi's over rassen hadden nog goed genoeg waren. Later kwamen daar volksduiters bij (dat waren jongens uit gebieden die ooit voor de Tweede Wereldoorlog Duits waren geweest en waarvan de nazi's dus vonden dat dit ook Duitsers waren) en omdat de Waffen-SS steeds maar wilde groeien en groeien ook allerlei jongens uit Estland, Letland, Wit-Rusland, enzovoort (dezelfde landen waar ook concentratiekampbewakers werden geworven) en zelfs moslims uit Balkanlanden. Maar tegen die tijd waren de verliezen van het gewone Duitse leger en de Waffen-SS al zo groot dat zij overal naar jongens zochten om die lege plekken weer mee te vullen. Vanaf 1943 werden jongens die in de Duitse luchtmacht en in de Duitse marine dienden met tienduizenden tegelijk zonder dat ze konden kiezen zomaar naar de Waffen-SS overgeplaatst. Vanaf 1944 kwam daar nog bij dat de Waffen-SS voortaan ook een deel van de dienstplichtigen kreeg. Dus van vrijwillig zijn was toen niet veel meer over, al waren er ook toen nog jongens die zich wel vrijwillig meldden.alendostan schreef:En als het helemaal niet vrijwillig was, gelde dat alleen dan voor Duitsland of ook voor bezette landen
Als je nog vragen hebt moet je het gewoon zeggen. Je hebt een erg ingewikkeld onderwerp gekozen dat niet in een paar woorden kan worden uitgelegd.
Was de Volksturm ook een tak van de SS?
Was de 12e SS Panzerdivisie (hitlerjugend) vrijwillig?
Alvast bedankt

- Kugelblitz
- Moderator
- Gegeven: 6 keer
- Ontvangen: 10 keer
De Volkssturm was géén tak van de (Waffen-)SS...
De vraag over de 12. Division laat ik liever aan onze 'gast' over!
De vraag over de 12. Division laat ik liever aan onze 'gast' over!

Laten we het vooral gezellig houden! 

- panzer lehr
- Lid
De 12. SS Panzer-Division begon in 1943 als een eenheid die bestond uit jonge zeventienjarige vrijwilligers en een geharde, ervaren basis van veteranen die overgeplaatst werden vanuit de 1. SS Panzer-Division "Leibstandarte". Maar nadat zij in 1944 in Normandië voor het eerst aan het front kwamen en meteen, door fanatiek verzet te bieden tegen de geallieerden, zeer zware verliezen hadden geleden werd ook deze divisie weer op sterkte gebracht met dienstplichtigen en allerhande mannen die vanuit de luchtmacht en de marine werden overgeplaatst naar de Waffen-SS. Zoals op dat moment voor alle divisies van de Waffen-SS en de rest van het Duitse leger gold, was er ook voor de HJ divisie nauwelijks materieel, brandstof, munitie en tijd om de nieuwe jongens te trainen en uit te rusten voor de volgende gevechten. Tot het einde van de oorlog stelde de HJ divisie niet veel meer voor: in de Ardennen mislukte hun aanval al vanaf het begin en in Hongarije in 1945 bereikte de divisie ook niet veel.