RWA?

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Peeters
Lid

RWA?

Bericht door Peeters »

Op http://nl.wikipedia.org/wiki/December_1935 staat het volgende:
15: De WA en RWA, de weerafdelingen van de NSB, zullen per 31 december worden opgeheven.
Wat was de RWA? Ik heb er nog nooit van gehoord in ieder geval. Alvast bedankt.
In the War, that changed the world, no one fought alone!
D_Dutch
Lid

Re: RWA?

Bericht door D_Dutch »

Hallo,

Ik heb even rondgekeken op internet maar kon er ook niets over vinden. De WA staat in ieder geval voor Weerafdeling, dus het is alleen nog maar de vraag voor de R voor staat. Het zal voor een afdeling van de W.A. staan, net zoals bij de volgende afkortingen;

STOWA; Stootafdeling der W.A.
POWA; Politieke afdeling der W.A.
MOTWA; Gemotoriseerde afdeling der W.A.

Met vriendelijke groet,

Koen. :)
Peeters
Lid

Bericht door Peeters »

D_Dutch schreef:Hallo,

Ik heb even rondgekeken op internet maar kon er ook niets over vinden. De WA staat in ieder geval voor Weerafdeling, dus het is alleen nog maar de vraag voor de R voor staat. Het zal voor een afdeling van de W.A. staan, net zoals bij de volgende afkortingen;

STOWA; Stootafdeling der W.A.
POWA; Politieke afdeling der W.A.
MOTWA; Gemotoriseerde afdeling der W.A.

Met vriendelijke groet,

Koen. :)

Dat was ook een van de vermoedens die ik had.. nouja, ik zal het wel weghalen op Wikipedia. Want als de WA verboden werd, werden de afdelingen dat logischerwijs ook.
In the War, that changed the world, no one fought alone!
D_Dutch
Lid

Bericht door D_Dutch »

Ik vind het sowieso verwarrend, de W.A. ís de Weerafdeling. Waarom staat er dan dat de W.A. een Weerafdeling van de N.S.B. is. Het klopt in ieder geval niet. :/

Met vriendelijke groet,

Koen.
Gast

Bericht door Gast »

RWA was de "Reserve-Weerafdeling", NSB'ers die als een soort reservisten opgeroepen konden worden voor. Zoals je zelf al aangaf werden de WA en de RWA in 1935 opgeheven, en zoals je weet was dit tijdelijk. De WA kwam terug onder de oude naam maar de RWA kwam terug als POWA.

Groet van het ruimteaapje.
Plaats reactie