Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Wij doen ons PWS over het Derde Rijk, en nu hebben wij de vragen:
Zou Hitler de oorlog gewonnen hebben als hij Rusland niet binnen gevallen zou hebben?
Wat is de grootste factor waardoor Hitler aan de macht gekomen zou zijn, volgens jullie?
Hoe zou het verloop van de oorlog zijn geweest als de Geallieerden eerder in hadden gegrepen?
Zou de oorlog ook zijn begonnen als Hitler in de Eerste Wereldoorlog zou zijn gesneuveld?
Graag hierover jullie mening/antwoord.
Dit is puur als een soort van onderzoekje voor in ons profielwerkstuk.
Bij voorbaat dank .
Ehm, hitler het aan het oostfront gewonnen als ie naar zijn generaals had geluistert. Die verzichten hem om een(doe het uit mijn hoofd, is vertelt in nde documantaire van battlefield essentials ofzoiets: the battle for berlin) samenhangende verdeiginglinie te vormen van de overgbleven troepen. Omdat hitler perse verder wou gaan op de manier zoals hij rusland was binnen gevallen, is het oostfront mislukt. De man wist dat ie aan het verliezen was en trok zich daardor steeds vaker terug in zijn bunker. Daar wass hij urenlang aan het ijsberen. Voor dat van de macht is een moeilijk psychologisch iets wat simpel samen te vatten is. In moeilijke tijden gaat de mensen uitkomsyen zoeken. Gevolg daar van is dat mensen extremere gedachten krijgen. Hitler, die de slechte economie in duitsland afschoof kreeg daardoor wat aanhang, toen hij de kristalnacht aan kondigte, had ie al veel mensen achter zich. Toen de ruiten in geslagen werden krijg je het fenomeen: als een schaap over de dam is, volgen er meer.
On wings of history they turned from home to live eternally
skybound they roam
In all of history, never before was more owed to so few
Op de lange termijn had Hitler altijd aan het kortste eind getrokken, omdat Duitsland
te weinig grondstoffen van zich zelf had om de oorlog succesvol tot een goed einde te
kunnen brengen. Ook had hij geen heerschappij ter zee en , na de intrede van de USA ,
verloor hij ook het overwicht in de lucht.
Hij had het wel veel langer vol kunnen houden, als hij bij voorbeeld eerst zijn zwaartepunt
op Noord -Afrika had ontwikkeld, en eerst na de verovering van Egypte en het Suezkanaal,
een jaartje later vroeg in het voorjaar Rusland was binnengevallen.
Hij had dan overigens ook meer kans gehad om de oorlog door onderhandelingen te be-eindigen,
omdat de geallieerden na een nederlaag in Noord-Afrika wellicht liever eieren voor hun geld
hadden gekozen.
"Zou Hitler de oorlog gewonnen hebben als hij Rusland niet binnen gevallen zou hebben?"
Dat had gelegen aan zijn andere beslissingen. Ik ben van mening geraakt dat Duitsland een veel grotere fout heeft gemaakt dan het openen van een Oostfront; het steunen van de brulaap Mussolini in Italië en zijn 'Romeinse' dromen.
Als Hitler Rusland NIET was binnen gevallen, was Rusland uiteindelijk vast wel eens Duitsland binnen gevallen.
Had hij de oorlog uiteindelijk gewonnen? Ligt wederom aan de situatie ten opzichte van Engeland (had hij Rusland niet aangevallen, was hij dan doorgegaan met luchtaanvallen? Had er vrede gekomen?) en Amerika (had hij misschien niet in enthousiasme oorlog verklaard aan de 'slapende reus'?)...
"Wat is de grootste factor waardoor Hitler aan de macht gekomen zou zijn, volgens jullie?"
Zonder meer, maar dan ook ECHT zonder meer, de economische situatie (die, in zeer grote mate, toch echt de schuld is van de idiote regeling van Versailles uit 1919). Economische malaise (zoals die in de jaren '20 (begin en eind)) is altijd goed voor extremisten (rechts (Nat.Soc.) en links (Comm.)). Feit hier was dat de rechtsextremisten veel steun hadden in legereenheden en veteranenorganisaties, waardoor bij de straatgevechten in ieder geval de rechtsen wonnen. Eveneens met steun uit de politiek (bang voor de 'Roden') was het redelijk makkelijk om, met voldoende stemmen van het arme, werkloze volk (aangezwengeld door beloftes voor werk, geld en eten) op goede posities te manoeuvreren.
Gooi daar dan nog vuurwerk in de Reichstag bij, en je hebt een perfecte mix.
"Zou de oorlog ook zijn begonnen als Hitler in de Eerste Wereldoorlog zou zijn gesneuveld?"
Ja, maar waarschijnlijk in een andere vorm; misschien geen holocaust, misschien Rusland&Duitsland tegen anderen... Hoe dan ook; de onvrede, armoede en honger in Duitsland leidden sowieso tot extremistische bewegingen. Als Hitler dan niet op het juiste moment op de juiste plaats had geweest (niet makkelijk als je in WO1 bent omgekomen natuurlijk -.-'), dan had iemand anders daar wel gestaan. Geen twijfel. De rest is natuurlijk gissen...
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Zonder al te veel te speculeren een paar reeds aangehaalde feiten op een rij.
Economisch kon Duitsland niet op tegen Rusland, de USA en het UK, zelfs niet afzonderlijk.
was Hitler gesneuveld dan had met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid het Duitsland van het interbellum een andere dictator voortgebracht.
Twee aangrenzende landen met een dictatuur als staatsvorm (Stalin) leiden bijna automatisch tot een oorlog.
- Zou Hitler de oorlog gewonnen hebben als hij Rusland niet binnen gevallen zou hebben?
-- Neen.
- Wat is de grootste factor waardoor Hitler aan de macht gekomen zou zijn, volgens jullie?
-- De economische crisis waarin Duitsland zich bevond.
- Hoe zou het verloop van de oorlog zijn geweest als de Geallieerden eerder in hadden gegrepen?
-- Waren Frankrijk en Groot Brittannië onmiddellijk na de inval in Polen Duitsland binnengetrokken was het vrij waarschijnlijk tot een stellingoorlog in het westen gekomen, wat tot op heden niet kan ingeschat worden zou dan de rol van Rusland geweest zijn dat op dat ogenblik een verbond met Duitsland had.
- Zou de oorlog ook zijn begonnen als Hitler in de Eerste Wereldoorlog zou zijn gesneuveld?
ik ben al sinds kind gefascineerd door wereldoorlog 2 en het Derde Rijk. Heb dozijnen literatuur, DVD's en plaatsen bezocht die relevant zijn voor die tijd.
Ik wil je daarom graag mijn menig geven omtrent je vragen.
Had Hitler de oorlog gewonnen indien hij Rusland niet had binnengevallen:
Volgens mij wel, mijn bescheiden mening was dat het te vroeg was om een oorlog op twee fronten te voeren (het niet aanvalspact is in 1939 afgesloten).
Inderdaad: de prangende vraag blijft: Zou Rusland op één of ander moment Duitsland de oorlog hebben verklaard ? Daar kan ik geen antwoord op geven. Ik waag me niet aan hypotheses.
De grootste factor waardoor Hitler aan de macht is gekomen omdat Duitsland compleet vernederd is geworden en onrealistische herstelbetalingen moest aflossen waardoor de maatschappij totaal uit zijn balans is gebracht. ( Ik stel soms de vraag: hoe zou jij hebben gereageerd als je in die tijd geleefd moest hebben en bij wijze van spreken 2 miljoen mark voor een brood moet betalen? Plus een werkloosheidsgraad die torenhoog ligt ? Cfr: Spanje en de demonstraties die daar zijn om nog maar te zwijgen van Griekenland)
De volgende vraag wat betreft de geaillieerden: geen mening.
De vraag: zou de oorlog begonnen zijn als Hitler gesneuveld zou zijn ?
mijn antwoord: had Amerika Irak binnen gevallen als Bush geen president op dat moment zou zijn?
Maar mijn laatste betoog is dit:
De geschiedenis wordt altijd geschreven door de overwinnaar. Ik wil allereerst zeggen dat ik absoluut tegen massamoord, of eender welke vorm van moord of onrechtvaardigheid ben. Toch durf ik te beweren dat er in nazi Duitsland ook goeie dingen zijn gebeurd. Dat Hitler in ontelbare boeken ingaat als massamoordenaar is onvermijdelijk.
Maar de rechtvaardigheid zou zijn als Stalin, Churchill, Bush en zoon Bush en diegene die ik vergeet te vermelden maar zeker ook hun plaats in rijtje verdienen dit ook zouden ondergaan. Helaas is er in deze wereld absoluut geen plaats voor rechtvaardigheid.
Ik hoop een kleine en bescheiden bijdrage te hebben geleverd aan jullie PDW.