Droog boek, wat te doen?

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Peeters
Lid
Berichten: 136
Lid geworden op: 26 mei 2006, 20:26

Droog boek, wat te doen?

Bericht door Peeters »

Ik heb enkele boeken die erg 'droog' zijn. Als je deze open wilt slaan, dan dreigt het allemaal uitelkaar te 'scheuren'/'af te breken'. Ik weet niet hoe dit precies uit leggen, maar misschien snapt iemand het wel.

Wat kan ik hieraan doen? Dus eigenlijk het boek meer 'vochtig' maken of iets dergelijks.
In the War, that changed the world, no one fought alone!
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Droog boek, wat te doen?

Bericht door Jim »

Ik snap het probleem. Hetzelfde als wat er met oude kranten gebeurd als die te veel licht en lucht hebben gezien.
Dit noemt men verzuren. Het papier heeft te veel houtvezel. Bibliotheken spenderen veel geld om hun oude (antieke) boeken hiervoor te behoeden. Hier word een speciaal vloeistof voor gebruikt die behoordlijk duur schijnt te zijn.
Er zijn bedrijven die dat doen. http://www.papier-restauratie.be/papierrestauratie.html
Maar ja hoeveel geld wil je eraan spenderen. En is dat wel de moeite waard? Best mogelijk dat een nieuw exemplaar goedkoper is als restaureren.
De boeken van tegenwoordig zijn meestal zuurvrij. Oude boeken kan je het best in het donker en mogelijk afgesloten bewaren.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Plaats reactie