duitse pantser voertuigen noord nederland

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Gast

duitse pantser voertuigen noord nederland

Bericht door Gast »

hallo

ik zou graag willen weten of er ook informatie is over het type tanks en ander pantser materiaal dat de Duitsers gebruikten om Groningen en de andere noordelijke provincies van Nederland te bezetten.

ik hoop dat iemand mij kan helpen hier mee.
Hans Bakker
Lid
Berichten: 35
Lid geworden op: 26 jan 2011, 13:39

Re: duitse pantser voertuigen noord nederland

Bericht door Hans Bakker »

Ben hier eerlijk gezegd ook wel benieuwd naar.
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Re: duitse pantser voertuigen noord nederland

Bericht door Haplo »

Zal vanavond wel eens wat boeken naslaan.
Mvg/Best regards, Sipke
Gebruikersavatar
Stafford
Lid
Berichten: 178
Lid geworden op: 07 okt 2011, 10:27
Locatie: 0223

Re: duitse pantser voertuigen noord nederland

Bericht door Stafford »

ben ik ook wel benieuwd naar ! vooral den helder e.o
Man schlägt jemanden mit der Faust und nicht mit gespreizten Fingern. Heinz Guderian (June 17, 1888 – May 14, 1954)
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Re: duitse pantser voertuigen noord nederland

Bericht door Haplo »

Vanavond helaas even geen tijd gehad.
Zal morgen eens kijken.
Moet wel ergens wat hebben staan over het Noorden.
Den Helder heb ik helaas weinig tot geen info over op het moment.
Mvg/Best regards, Sipke
Gebruikersavatar
Stafford
Lid
Berichten: 178
Lid geworden op: 07 okt 2011, 10:27
Locatie: 0223

Re: duitse pantser voertuigen noord nederland

Bericht door Stafford »

Jammer Haplo .....
Man schlägt jemanden mit der Faust und nicht mit gespreizten Fingern. Heinz Guderian (June 17, 1888 – May 14, 1954)
Gast

Re: duitse pantser voertuigen noord nederland

Bericht door Gast »

Geen pantservoertuigen, het noorden van Nederland werd ingenomen door de 1.Kavalleriedivision, in feite infanterie te paard (dat wil zeggen dat de paarden enkel voor vervoer werden gebruikt. Vechten deed men te voet).
richard757
Lid
Berichten: 160
Lid geworden op: 01 mar 2009, 22:19
Contacteer:

Re: duitse pantser voertuigen noord nederland

Bericht door richard757 »

Noord-Nederland
Ook in het hoge noorden in Groningen overschreden Duitse troepen de grens. Hier werd de aanval uitgevoerd door de 1.Kavalerie-Division (onder Generalmajor Kurt Feldt), die met circa 13.000 man de opdracht had om via de Afsluitdijk de Vesting Holland vanuit het noorden te veroveren.

Op vier plaatsen trok de 1.Kavalerie-Division Nederland binnen. Tussen Nieuweschans en Kloosterhaar moest de 1.Radfahrer-Abteilung oprukken richting Groningen, ondersteund door een pantsertrein die via Groningen en Leeuwarden naar de Afsluitdijk moest rijden om daar de Nederlandse troepen te verrassen.
Bij Emmercompascuüm trok het 2.Reiter-Regiment over de grens, versterkt met een batterij artillerie. Deze troepen dienden op te trekken naar Assen en Beilen.
De hoofdaanval werd ten zuiden van Coevorden uitgevoerd door het 1.Reiter-Regiment en het 22.Reiter-Regiment, onder leiding van Oberst F.M. von Senger und Etterlin. Dit gebied was gekozen omdat de afstand van de Duitse grens tot aan het IJsselmeer hier het kleinst was.
In reserve werd het 21.Reiter-Regiment gehouden.

Al om 03.00 uur verraste een Duitse pantsertrein de stationswacht bij Nieuweschans. Gelukkig kon de brug bij Buiskooldiep (ongeveer vier kilometer verder) worden opgeblazen en kwam de rit tot een vroegtijdig einde. Al snel wisten de Duitsers de brug te herstellen, maar de verdediging was ondertussen gewaarschuwd. De spoorbrug over het Zijlsterdiep werd vernield en de ingegraven Nederlandse troepen wisten de Duitse trein staande te houden. Hierop werd de pantsertrein teruggetrokken.
Henk Haveman

Re: duitse pantser voertuigen noord nederland

Bericht door Henk Haveman »

Voor zover ik in verhalen heb kunnen vinden, werd de duitse kavelerie vanaf Noordwolde bijgestaan door enkele pantser wagens. Ook wordt er over pantsertanks gesproken, al heb ik dat niet kunnen verifieren. Uit beschrijvingen heb ik kunnen halen dat het hier ging od 2 assige en 3 assige verkenningsvoertuigen. Op de foto hieronder, genomen nabij Zurich (afsluitdijk) zijn enkele Sdf. kfz 221/222/223 te zien. Het enige drie assige voertuig uit het begin van de oorlog moet de Sdf. Kfz. 232 6-rad zijn geweest.
Naast paarden beschikte de duitse kavelerie ook over begeleidende en verkennende motoren, zowel met als zonder zijspan. En enkele commandowagens.

Hoop je hier iets verder mee geholpen te hebben.
Groeten, Henk
Afbeelding
Plaats reactie