Gehandicapten

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Trance-man

Gehandicapten

Bericht door Trance-man »

vraag wat gebeurde er met de gehandicapten hebben ze die ook mishandelt? en hoeveel zijn gehandicapten zijn er vermoordt in de tweede wereldoorlog
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Veel verstandelijk gehandicapten zijn vermoord tijdens de tweede wereldoorlog. In de jaren '30 kregen directeuren van instituten voor verstandelijk gehandicapten en psychiatrische patiënten al bonussen als zij een actief authanasiebeleid voerden.

Lichamelijk gehandicapten werden minder bedreigd; behalve als het om aangeboren handicaps ging.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
Miesjel
Lid
Berichten: 3050
Lid geworden op: 07 dec 2003, 20:02

Bericht door Miesjel »

Trance-man schreef:en hoeveel zijn gehandicapten zijn er vermoordt in de tweede wereldoorlog
Dit zal waarschijnlijk nooit iemand precies weten, simpelweg omdat niemand cijfers heeft van hoeveel gehandicapten er voor en hoeveel er na de oorlog waren. En al zouden die er zijn kun je met alleen het verschil daartussen nog niet zeggen hoeveel er vermoord zijn, puur en alleen omdat er ook in die tijd ook gewoon mensen storven aan een natuurlijke dood.
Trance-man schreef:vraag wat gebeurde er met de gehandicapten hebben ze die ook mishandelt?
Hitler wilde graag een perfect ras maken, ik kan me niet voorstellen dat hij daar ook graag gehandicapten tussen zag.


Ik weet het allemaal niet zeker, maar dit is hoe ik het beredeneer..
Voor elk probleem is er een oplossing, dus dat is het probleem niet.
De oplossing, dat is het probleem.
Gebruikersavatar
Michael
Lid
Berichten: 867
Lid geworden op: 19 feb 2004, 20:00
Contacteer:

Bericht door Michael »

En hoe zit het met 'Shell-Shock' pasienten die bevoorbeeld terugkwamen van het oostfront?
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Die hadden best wel mooie revalidatieklinieken. Net als de geamputeerden e.d. Daar bestaan beelden van.
Gebruikersavatar
Michael
Lid
Berichten: 867
Lid geworden op: 19 feb 2004, 20:00
Contacteer:

Bericht door Michael »

Ja, Jamber had toch eens 'De oorlog in kleur' gemaakt daar kwam dat ook in voor, soldaten met een been leren zwemmen en voetballen, dat was duidelijk geen propaganda.
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Inderdaad, die beelden bedoelde ik. Er bestaan natuurlijk nog andere beelden, bestemd voor het bioscoopjournaal, waar men laat zien hoe geamputeerden plotseling hun levensvreugd weer terugvinden, door een simpele dansavond...
Glenn Janssens
Lid
Berichten: 2132
Lid geworden op: 29 sep 2003, 17:26

Bericht door Glenn Janssens »

Michael schreef:dat was duidelijk geen propaganda.

Juist wel !!!
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Michael schreef:Ja, Jamber had toch eens 'De oorlog in kleur' gemaakt daar kwam dat ook in voor, soldaten met een been leren zwemmen en voetballen, dat was duidelijk geen propaganda.
Praktisch ieder tv beeld uit Duitsland was Propaganda aangezien alle beelden gekeurd werden!
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Maar het betrof nooit vertoonde beelden, die niet bepaald een opkikker zouden geven aan de algemene oorlogslust.........
Gebruikersavatar
Michael
Lid
Berichten: 867
Lid geworden op: 19 feb 2004, 20:00
Contacteer:

Bericht door Michael »

Ja, ik zou echt geen zin hebben om naar het front te trekken, na het zien van die beelden. Ik heb eens ooi gehoord dat je bevoorbeeld geen beelden mocht maken van gebombardeerde steden, waar moet je dan de lijn trekken bij propaganda of niet?
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Iedereen weet dat er veel gewonden vallen in een oorlog; als je ziet dat gewonden van jouw land in goede hospitalen en revalidatiecentra opgevangen worden, geeft dat vertrouwen in je land.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Plaats reactie