Gevangenis esslingen

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Nick.Dracu
Lid
Berichten: 191
Lid geworden op: 20 jun 2010, 19:52
Locatie: Torhout/ Belgie

Gevangenis esslingen

Bericht door Nick.Dracu »

Hallo,
Zou toevallig iemand meer informatie hebben over de gevangenis van Esslingen (duitsland) ?
Deze zou bevrijd zijn rond 12 april 1945. Door het rode leger.
Hartelijk bedankt.
Nick
Gebruikersavatar
Nick.Dracu
Lid
Berichten: 191
Lid geworden op: 20 jun 2010, 19:52
Locatie: Torhout/ Belgie

Re: Gevangenis esslingen

Bericht door Nick.Dracu »

Iemand? :?
Gebruikersavatar
jeppiemans
Lid
Berichten: 66
Lid geworden op: 22 nov 2011, 15:39
Locatie: belgie

Re: Gevangenis esslingen

Bericht door jeppiemans »

ik ben zelf voor jou even aan het zoeken,
dit heb wel wel al reeds gevonden maar het is eigenlijk niet echt veel

Strafzaak tegen buitenlandse arbeiders in het administratieve district Esslingen. Uitgifte datum: 5.9.1940 - 7.2.1944
2. Compilaties op naam van de politie strafdossiers. Uitgifte datum: 7.8.1946 - 18.11.1946
3. Fragmenten uit documenten van de justitiële gevangenis Esslingen aan de Neckar. Detentie periodes: 9.4.1938 - 5 / 1945 na-oorlogse compilaties
Vix ulla tam iniqua pax, quin bello vel aequissimo sit potior : Er is bijna geen enkele vrede, zo onrechtvaardig dat deze niet beter is dan de eerlijkste oorlog Erasmus
Gebruikersavatar
jeppiemans
Lid
Berichten: 66
Lid geworden op: 22 nov 2011, 15:39
Locatie: belgie

Re: Gevangenis esslingen

Bericht door jeppiemans »

jeppiemans schreef:ik ben zelf voor jou even aan het zoeken geweest maar met amper succes,
dit heb wel wel al reeds gevonden maar het is eigenlijk niet echt veel

Strafzaak tegen buitenlandse arbeiders in het administratieve district Esslingen. Uitgifte datum: 5.9.1940 - 7.2.1944
2. Compilaties op naam van de politie strafdossiers. Uitgifte datum: 7.8.1946 - 18.11.1946
3. Fragmenten uit documenten van de justitiële gevangenis Esslingen aan de Neckar. Detentie periodes: 9.4.1938 - 5 / 1945 na-oorlogse compilaties
Vix ulla tam iniqua pax, quin bello vel aequissimo sit potior : Er is bijna geen enkele vrede, zo onrechtvaardig dat deze niet beter is dan de eerlijkste oorlog Erasmus
Gebruikersavatar
Nick.Dracu
Lid
Berichten: 191
Lid geworden op: 20 jun 2010, 19:52
Locatie: Torhout/ Belgie

Re: Gevangenis esslingen

Bericht door Nick.Dracu »

Thanks jeppiemans,
Het is om het volgende: ik ben bezig aan een onderzoek naar de vader van iemand die ik ken.
Deze verdween kort voor de bevrijding van hun kamp/gevangenis.
Lange tijd heeft de zoon, die samen met zijn vader en nonkels in de weerstand van Oostende zat, gedacht dat deze in Gross - Rossen zat. Maar bij het opzoeken van enkele dingen zijn we op een zinnetje gekomen in het trouwboekje van die man.
Hier staat het volgende:
Vermist vermoedelijk te lesselingen Duitsland 12 april 1945.
Maar ik vind nergens een stad die lesselingen noemt nog iets die daar op gelijkt in de buurt van Gross - Rossen.
Echter op een kaart met alle gevangenissen en kampen staat wel Esslingen ( gevangenis). Is het een fout geweest? Geen idee maar ik spits me er toch graag even op vast. Jammer genoeg vind ik niets terug over deze bepaalde gevangenis.
Daarom mocht iemand me een tip kunnen geven waar ik meer informatie zou kunnen vinden. Ook de stad zelf heeft nog niet gereageerd, nog het kamp van Gross-Rossen :( .
Gebruikersavatar
jeppiemans
Lid
Berichten: 66
Lid geworden op: 22 nov 2011, 15:39
Locatie: belgie

Re: Gevangenis esslingen

Bericht door jeppiemans »

azo ja daar komt natuurlijk wel altijd heel wat bij kijken.
over locaties gesproken het enigste dat ook echter erg op de naam van het dropje lijkt is kesseling
Het in Neder-Silezië gesitueerde Groß-Rosen (Pools: Rogoźnica) was tijdens de Tweede Wereldoorlog een Duits concentratiekamp. Thans behoort het nabijgelegen stadje tot Polen, voor 1945 tot Duitsland. In 1940 fungeerde het nog als satellietkamp voor de regio Sachsenhausen. Het jaar daarop werd het kamp door de nazi's omgevormd tot concentratiekamp, waar voornamelijk Joden werden vastgehouden. De locatie was door Albert Speer gekozen wegens het ter plaatse voorkomen van graniet dat nodig was voor de bouw van de nieuwe hoofdstad Germania.
Vix ulla tam iniqua pax, quin bello vel aequissimo sit potior : Er is bijna geen enkele vrede, zo onrechtvaardig dat deze niet beter is dan de eerlijkste oorlog Erasmus
Gebruikersavatar
Nick.Dracu
Lid
Berichten: 191
Lid geworden op: 20 jun 2010, 19:52
Locatie: Torhout/ Belgie

Re: Gevangenis esslingen

Bericht door Nick.Dracu »

Thanks for the info :wink: .
Nog eentje voor op de lijst te zetten en verder te onderzoeken. Nogmaals bedankt Jeppiemans.
Plaats reactie