uniform in het dagelijks leger

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
WW2hugobossfan

uniform in het dagelijks leger

Bericht door WW2hugobossfan »

ik heb een mogelijk domme vraag maar ik wil er zeker van zijn, ik heb al een tijdje een oog op een overcoat van het duitse leger uit de 2e wereldoorlog, ik ben geen nazi, en ben er ook fel tegen maar ik vind de uniformen gewoon heel mooi ik wil deze jas gewoon dragen, maar ik ben bang dat ik ermee in de problemen kan komen, is dit ook zo??
http://www.google.nl/imgres?imgurl=http ... CQ&dur=291
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3737
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: uniform in het dagelijks leger

Bericht door Kugelblitz »

Beste,

Gezien je forumnaam ben je op de hoogte van het feit dat Hugo Boss destijds unformen voor o.a. de SS ontwierp. Ik kan goed begrijpen dat je het mooie uniformen vindt en dat is ook zeker niet iets om je voor te hoeven schamen. Dat je graag zo'n mantel zou willen dragen kan ik ook nog wel begrijpen, maar ik zou het je zeker niet aanraden.
De Duitse 'snit' van de uniformen uit de Tweede Wereldoorlog is zeer herkenbaar en wordt ook vrijwel door iedereen als zodanig herkend. Ik denk dat je met deze mantel erg veel negatieve opmerkingen zult krijgen, al dan niet begrijpelijk. Ik zou zelf ook wel een beetje raar opkijken als ik iemand zo over straat zou zien gaan, terwijl ik vrijwel elke dag met dergelijke uniformen bezig ben.
Of het verboden is weet ik niet, er staan immers geen hakenkruizen of dergelijke emblemen op, dus het lijkt me dat je zo'n mantel in principe gewoon mag dragen.

Ik zou er goed over nadenken, zou zonde zijn als je €180,- weggooit omdat je niet de straat op kan met deze mantel.

Groet, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
Mr Mojo Risin
Lid
Berichten: 1524
Lid geworden op: 15 jun 2006, 15:45
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 8 keer

Re: uniform in het dagelijks leger

Bericht door Mr Mojo Risin »

Ik zou het niet doen. Je zou mensen die de oorlog hebben meegemaakt kunnen kwetsen die bij het zien van die mantel aan de oorlog worden herinnerd. En misschien ook gewoon problemen krijgen met mensen die je gaan aanzien voor neonazi. Hier bij mij heb ik eens een meisje over straat zien lopen met een LW vest, ik kon daar eerlijk gezegd toen niet goed bij dat zoiets gebanaliseerd werd tot een mode-accessoire. Ik kan ergens wel begrijpen dat je zo'n mantel wil dragen, je weet tenminste wat zo'n jas 'betekent', maar zou het dus toch niet doen.

En Hugo Boss maakt tegenwoordig nog jassen die ook mooi zijn om te dragen hoor. :)
Steeds op zoek naar items gerelateerd aan Vilvoorde tijdens beide wereldoorlogen.
Tevens gezocht: een losse schede voor de Belgische Mod. 16 bajonet.
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: uniform in het dagelijks leger

Bericht door Jan Klaassen »

Kugelblitz schreef: Of het verboden is weet ik niet, er staan immers geen hakenkruizen of dergelijke emblemen op, dus het lijkt me dat je zo'n mantel in principe gewoon mag dragen.
Je krijgt er met een beetje pech toch flinke gedonder mee. Heb ooit eens gehoord (daar issie weer :lol: ) van een tweetal jongemannen in NVA-uniform (dus zonder wat voor 'n tekens dan ook, en qua gelijkenis ook maar zo-zo) die door de politie zijn opgepakt en verhoord. Waarom ze dit soort jasjes droegen, wat voor 'n types ze dan wel niet zouden zijn...
Ik zou het je niet aanraden, tenzij je ergens op 't platteland woont, daar komt d'n juut toch niet zo vaak :lol:
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ClaudeBot en 1 gast