Frustratie (Ardennen 1944)

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Die andere Timo
Lid

Frustratie (Ardennen 1944)

Bericht door Die andere Timo »

Niet dat ik verwacht dat jullie met een oplossing komen, maar ik wil even mijn grote frustratie met het forum delen. 18 december 1944, Kaiserbaracke: een Unterscharführer met zijn chauffeur in een Schwimmwagen. Maar wie zijn het :? Ik vraag het elke veteraan, zoek in elk archief maar ik kom er niet uit.

Afbeelding
barry
Lid
Contacteer:

Bericht door barry »

Een SS-Unterscharfuhrer van 2.Kompanie SS-Panzeraufklarungs-Abteilung 1 ? Verder zou ik het ook niet weten.

Foto's schijnen trouwens geposeerd te zijn.
-F.U.B.A.R-
Die andere Timo
Lid

Maar waarom 2. Kompanie?

In scene gezet dat klopt. Waarom moeten twee Schwimmers met getrainde (onder)officieren middenin een lange kolonne met als duidelijk doel Stavelot, een kaart checken :)
En Vincent zag het koren
En Einstein het getal
En Zappelin de zappelin
En Johan zag de bal
barry
Lid
Contacteer:

Bericht door barry »

Hmm, voor de bemanning hoeft dit inderdaad niet zo te zijn, de Schwimmwagen schijnt echter wel te behoren tot de 2.Kompanie SS-Panzeraufklarungs-Abteilung 1 (Walter Leidreiter).
-F.U.B.A.R-
Die andere Timo
Lid

Nee, probleem is:

- de Schwimmers zaten voornamelijk in de 3. Kompanie (Leidreiter), niet in de 2. (le.SPW.-) Kompanie (Coblenz).

- Hoe komen Pallud en enkele andere publicaties aan de naam Ochsner voor de Unterscharführer en de naam Persin voor de Oberscharführer die in enkele andere foto's aanwezig is? Wie noemde deze namen als eerste? Ze komen niet voor in de adressenlijst van de Truppenkameradschaft van de SS AA1 maar in de bestanden van de Volksbund komen ze ook niet voor. Sommige veteranen zeggen "mogelijk de Versorgungskompanie", of menen in de eerste foto uit de serie (zal ik ook nog posten) Obersturmführer Goltz (Stabskompanie) en Obersturmführer Butschek (2./SS AR 1) te herkennen. Maar in een personeelslijst van de 2./SS AR 1 uit laat november 1944 (BAMA) komen ze ook niet voor.

- De Batteriestab van Butschek had drie Schwimmers, dus dat maakt het weer mogelijk dat het artilleristen zijn. Maar, nogmaals, geen Persin of Ochsner in de bezetting van die Schwimmers of de andere voertuigen in de Batterie.

- Rond het middaguur op 18.12.1944 wachtte de Kampfgruppe Knittel op de brandstofvoertuigen. Dus dat we le.SPW zien wachten is niet zo raar. De 2. (le.SPW.-) was de voorhoede (Spitze) van de Kampfgruppe. Dus "misschien de Versorgungskompanie" kan met de aankomst van de brandstof temaken hebben. Maar dat de 3. Kompanie (met de Schwimmers) daar langskwam na de wachtende le. SPW van de "Spitze" is ook niet raar en ook de Stab van 2./SS AR 1, onderdeel van de kampfgruppe, is niet raar. Dus, als ik kijk naar alle voorgaande informatie, dan weet ik het niet.
En Vincent zag het koren
En Einstein het getal
En Zappelin de zappelin
En Johan zag de bal
Die andere Timo
Lid

"Walter Leidreiter" is een vreemde fout in Pallud. De man heet Hans-Martin Leidreiter en was de commandant van de 3. Kompanie. Manfred Coblenz leidde de 2. Kompanie (le.SPW). Leidreiter is feitelijk de man die naast Knittel staat in de foto's die genomen werden in La Vaulx Richard, waarbij dat dus niet Heinz Goltz is (terwijl Pallud en anderen dat wel beweren). Leidreiter en Coblenz leven allebei nog.
En Vincent zag het koren
En Einstein het getal
En Zappelin de zappelin
En Johan zag de bal
barry
Lid
Contacteer:

Bericht door barry »

Al mijn boeken (en dat zijn er helaas niet zoveel met betrekking tot dit onderwerp) spreken over 2.Kompanie SS-Pz.Aufkl.Abt 1. Ochsner en Persin worden dan weer wel en dan weer niet genoemd (daarom noemde ik ze ook niet in m'n eerste post).

Hoeveel foto's zijn er trouwens uit deze serie?
-F.U.B.A.R-
Die andere Timo
Lid

Tsja, ik denk dat de meeste boeken elkaar napraten. Daarom wil ik zo graag weten wie als eerste melding maakte van deze namen.

Dit is trouwens de Obersturmführer die Pallud "Walter" Leidreiter noemt. Veteranen zeggen "möglich Goltz" en "möglich Butschek"...

Afbeelding
En Vincent zag het koren
En Einstein het getal
En Zappelin de zappelin
En Johan zag de bal
Die andere Timo
Lid

En de Batterie Aufstellung (BAMA). Drie Schwimmers maar geen Ochsner of Persin (sorry, beter leesbaar krijg ik de scan niet). Dit is de eerste pagina, de andere pagina's hebben geen Schwimmers en ook geen Ochsner of Persin.

Afbeelding
Die andere Timo
Lid

En dit zijn dus Leidreiter en Knittel, niet Goltz en Knittel zoals de meeste (alle?) boeken zeggen.

Afbeelding
En Vincent zag het koren
En Einstein het getal
En Zappelin de zappelin
En Johan zag de bal
Plaats reactie