Jabnus schreef:Misschien een gekke vraag, maar inderdaad wat is dat met die re-enactors op beurzen? In Ciney liepen er ook allerhande types rond in uniform. Moest er eigenlijk wel om lachen. Eentje zelfs in een heel fout collaboratiepak. Het deed wel enigzins kinderachtig aan.
Deze lieden heb ik op de beurs in Ciney ook zien lopen. Ik heb er zelf eentje gezien, een al wat oudere man, in zo'n gestreept werktenue zoals dat door gevangenen in de Duitse werkkampen/concentratiekampen werd gedragen. Of het werktenue echt was of een reproductie dat kon ik niet zien.
S1991 schreef:Ik snap die mensen ook niet. Blijkbaar vinden ze dat leuk?
Afgelopen editie van Ciney zag ik twee mannen in vol ornaat gekleed als hedendaagse Amerikaanse soldaten lopen. Eentje zelfs met wapen...
Maar wat hun op een beurs te zoeken hebben verkleed snap ik nog steeds niet in ieder geval!
Daar weet ik ook nog een leuke anekdote over. Jaren geleden ben ik eens naar zo'n herdenkingsweekend van het Ardennenoffensief geweest. Tijdens dat weekend liepen er in Bastogne ook genoeg reenactors rond. Soms stonden ze op de hoek van een straat, compleet met voertuig.
Op zich niets mis mee. Het gaf wel een apart sfeertje.
Moe en hongerig geworden van het rondkijken streek ik met een kennis neer in het lokale filiaal van de McDonalds. Terwijl wij daar een frietje zaten te nuttigen liep er een reenactor in Amerikaans WOII tenue het restaurant binnen. Hij liep op de verkoopbalie af, legde z'n M3 machinepistool op de balie en deed z'n bestelling. Vervolgens liep hij met z'n snelle hap naar een tafeltje om deze op te gaan eten. Wederom met het M3 machinepistool op tafel. Ik en waarschijnlijk nog meerdere mensen hebben er met enige verbazing naar gekeken. Blijkbaar was het tijdens dat herdenkingsweekend in Bastogne min of meer geaccepteerd dat men er zo (gewapend) bij liep.