Medaille

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
JariRHV
Lid

Medaille

Bericht door JariRHV »

Hallo,

Ik had een vraag over de volgende medaille/onderscheiding (omdat ik namelijk dezelfde heb): http://commons.wikimedia.org/wiki/File: ... _(WW2).jpg
Klopt het inderdaad dat dit de medaille is van het 1st South African Tank Corps, en verder zou ik graag zo veel mogelijk info willen over deze medaille bijvoorbeeld: Wie kreeg ze? of kreeg misschien iedereen er een? etc.
Misschien is het een domme vraag maar ik ben geïnteresseerd in de Tweede Wereldoorlog en weet van veel een beetje, dus weet niet van één ding specifiek veel van af.
Alvast bedankt,
Gr. Jari
alendostan
Lid

Re: Medaille

Bericht door alendostan »

De tank op de badge is volgens mij een Britse Mark V (WW1). Ik weet niet of het Zuid Afrikaanse leger deze gebruikte.
alendostan
Lid

Bericht door alendostan »

Die hert is het symbool van bepaalde Zuid-Afrikaanse divisies dus volgens mij is die badge inderdaad Zuid-Afrikaans.
Jabnus
Lid
Lid

Bericht door Jabnus »

Jongens...als je alleen al de link bekijkt die Jari in de eerste post heeft gezet, dan krijg je al informatie mbt wat dit is: een Zuid Afrikaanse "cap badge" (speld voor op de baret).

In de link staat verder:
Description English: Badge of the South African Tank Corps which was raised on 31 January 1940 but disbanded in 1943 when it was absorbed in to the South African Armoured Corps.

Om enig idee te geven hoe zoiets er in de praktijk uitzag ( en na een twee seconden google zoekterm), een voorbeeldfoto:

Afbeelding

Het gaat hier dus niet om een medaille, maar om een speld voor op de baret/hoofddeksel. Overigens hoeft dit nog niet te betekenen dat de jouwe origineel is, ze worden namelijk flink nagemaakt.

mvg,
Gaston

ps: ik kan in deze sectie geen foto's toevoegen met het forumuploadsysteem, dus heb de foto doorgelinkt, hopelijk blijft de retentie in de toekomst goed...
JariRHV
Lid

Bericht door JariRHV »

Iedereen hartelijk bedankt voor zijn reactie, ik heb nog een vraag over deze cap badge waarna de geschiedenis van deze badge mij volledig duidelijk is: onder op de badge staat:"ons is" heeft iemand enig idee waar dit voor staat ik heb dit na wat Googlen niet kunnen vinden (kan ook aan mij liggen), iemand enig idee?
Alvast bedankt,
Gr. Jari
6th Airborne Division
Jabnus
Lid
Lid

Bericht door Jabnus »

Hoi Jari,

Op veel van deze spelden staat/stond het motto van het betreffende legeronderdeel. Het motto van het South African Tank corps was "Ons is". Dit is geen Nederlands, maar (Zuid) Afrikaans en staat voor "Wij zijn". De oorsprong hiervan kan ik zo snel ook niet achterhalen, maar meestal heeft een bepaalde spreuk op een baret speld te maken met het roemruchte verleden van de legereenheid.

De symboliek achter de spelden (eigenlijk achter elk ontwerp van een speld of medaille) is vaak erg veelzeggend. Men kiest immers niet voor niets voor het toevoegen van bepaalde beeldelementen aan een ontwerp. Interessant aan jouw speld is dan ook de "Springbok" bovenaan de speld. Per toeval liep ik net tegen onderstaande stukje aan. Lijkt me interessant om eens verder uit te zoeken op een regenachtige middag als je niks te doen hebt? (hoewel, je schrijft al dat het je al volledig duidelijk is...?)
For over 15 years from 1941 to 1956 the Springbok brand was proudly carried by an anti-Apartheid and anti-fascist organisation which is little known by ANC members and the general public today. In 1941, tijdens de tweede wereld oorlog, progressieve anti-fascistische Zuid-Afrikaanse soldaten, vele communisten onder hen, zijn de Springbok Legioen. In 1941, during the second world war, progressive anti-fascist South African soldiers, many communists amongst them, established the Springbok Legion. De Springbok Legioen werd in eerste instantie gevormd door de leden van de 9e Recce Bataljon van de Zuid-Afrikaanse Tank Corps, de soldaten Interesses commissie gevormd door leden van de Eerste Zuid-Afrikaanse Brigade in Addas Abeba, en de Unie van Soldiers gevormd door dezelfde brigade in Egypte. The Springbok Legion was initially formed by members of the 9th Recce Battalion of the South African Tank Corps, the Soldiers Interests Committee formed by members of the First South African Brigade in Addas Ababa, and the Union of Soldiers formed by the same brigade in Egypt. De doelstellingen van de Springbok Legioen werden verkondigd in zijn 'Soldiers Manifesto' en stond open voor alle militairen ongeacht ras of geslacht. The aims and objectives of the Springbok Legion were enunciated in its 'Soldiers Manifesto' and was open to all servicemen regardless of race or gender. Het was openlijk anti-fascistische en anti-racistisch. It was avowedly anti-fascist and anti-racist. Onder de leidende leden waren militairen, zoals Joe Slovo, Rusty Bernstein, Wolfie Kodesh, Jack Hodgson, Fred Carneson, Cecil Williams, Cookie Leon, Brian Bunting en anderen. Amongst its leading members were servicemen such as Joe Slovo, Rusty Bernstein, Wolfie Kodesh, Jack Hodgson, Fred Carneson, Cecil Williams, Cookie Leon, Brian Bunting and others. Veel van deze Springbok veteranenziekte zich later bij het Afrikaans Nationaal Congres en waren mede-oprichters van de militaire vleugel Umkhonto we Sizwe onder leiding van Nelson Mandela. Many of these Springbok Legionnaires later joined the African National Congress and were founding members of its military wing Umkhonto we Sizwe under the command of Nelson Mandela.
(taalgebruik is Nederlands en Engels door elkaar, google vertaaloptie draaide even door)

mvg,
Gaston
Jim
Lid
Ontvangen: 25 keer

Bericht door Jim »

Voordat de tweede wereldoorlog begon had Zuid-Afrika geen tank eenheden. Toen het opgericht werd hebben ze dus een eigen versie van de Britse baret embleem gedragen. Net als de Canadezen en Australiers een eigen versie hadden. Ze hadden de naam South African Tank Corps (SATC) Net als de Britse tegenhanger zijn de tank eenheden samengevoegd met de gepanserde eenheden (South African Armoured Car Regiment SA ACR) en vormden ze South African Armoured Corps (SAAC).
De springbok is inderdaad een symbool voor Zuid-Afrika en deze is geplaats ipv de Britse koningskroon.
De Nederlanders uit Zuid-Afrika die bij de Prinses Irene Brigade dienden hadden op de rechter mouw een oranje springbok embleem.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
JariRHV
Lid

Bericht door JariRHV »

Iedereen hartelijk dank voor de reacties!

Gr. Jari
6th Airborne Division
Plaats reactie