Bodemvondst - wapen type?

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Timmeke
Lid
Berichten: 275
Lid geworden op: 27 jun 2004, 22:50
Locatie: Oost-Vlaanderen/België
Contacteer:

Bodemvondst - wapen type?

Bericht door Timmeke »

Een vriendin van m'n moeder heeft deze gevonden bij het uitgraven van de grond bij het bouwen v hun nieuwe woning..
Ze vroeg of ik hem kwam ophalen, anders ging ze het toch maar weggooien.
Ik durf hem niet goed opkuisen want hij is erg aangetast..

Afbeelding

Iemand een vermoeden over het type?
Ik denk zelfs niet dat dit er eentje is uit de 2e wereldoorlog, daarvoor is ie te zwaar aangetast.
Ik heb hem naast 2 bodemvondsten van Mausers uit de 1e WO gelegd die ik hier nog had, en moet zeggen,
ze hebben wel gelijkenissen..
Alleen twijfel ik, namelijk de patroonhouder is anders dan de 2..

Afbeelding

Afbeelding


effe terzijde, dit ging ze ook nog weggooien..
Je moet weten dat in de streek bekend is dat ongeveer 5 km verder Romeinse nederzettingen gestaan hebben..

Afbeelding

Lijkt volgens mij op een vruchtbaarheidsbeeldje..
Om een kroostrijk gezin af te smeken bij de goden.
Gebruikersavatar
Miesjel
Lid
Berichten: 3050
Lid geworden op: 07 dec 2003, 20:02

Bericht door Miesjel »

Je hebt dat 2e toch wel ook meegenomen hé?! Anders zeg maar dat ik het wel wil hebben ;) Ik vind het niet erg om uit te zoeken wat het is, en als het niets bijzonders is gooi ik het alsnog wel weg..
Voor elk probleem is er een oplossing, dus dat is het probleem niet.
De oplossing, dat is het probleem.
Gebruikersavatar
Timmeke
Lid
Berichten: 275
Lid geworden op: 27 jun 2004, 22:50
Locatie: Oost-Vlaanderen/België
Contacteer:

Bericht door Timmeke »

Miesjel schreef:Je hebt dat 2e toch wel ook meegenomen hé?! Anders zeg maar dat ik het wel wil hebben ;) Ik vind het niet erg om uit te zoeken wat het is, en als het niets bijzonders is gooi ik het alsnog wel weg..
Maak je maar geen zorgen, ik heb het haar niet laten weggooien maar meegenomen.. Volgens mij is het Romeins, zeker ben je nooit maar het is een streek die erom bekend is. Julius Ceasar zou er zelfs ooit eens rondgelopen hebben op inspectie..
Gebruikersavatar
de ernstige man
Lid
Berichten: 192
Lid geworden op: 08 jun 2004, 14:19
Locatie: Haarlem

Bericht door de ernstige man »

Ik heb er geen verstand van maar, ik vind het een echt gaaf idee dat je dit soort dingen zomaar in je tuin kan vinden:P! Gaaf idee dat het van de Romeinen zou kunnen zijn! Moeten ze wel diep gegraven hebben! als je weet op welke diepte het gevonden is kan je uitrekenen uit welke tijd het komt
ik ben ik, jij bent jij en hij is hij, maar wie zijn wij?
Gebruikersavatar
Timmeke
Lid
Berichten: 275
Lid geworden op: 27 jun 2004, 22:50
Locatie: Oost-Vlaanderen/België
Contacteer:

Bericht door Timmeke »

de ernstige man schreef:Ik heb er geen verstand van maar, ik vind het een echt gaaf idee dat je dit soort dingen zomaar in je tuin kan vinden:P! Gaaf idee dat het van de Romeinen zou kunnen zijn! Moeten ze wel diep gegraven hebben! als je weet op welke diepte het gevonden is kan je uitrekenen uit welke tijd het komt
Het is gevonden tussen de aarde die ze bovengehaald hebben om de kelder en fundamenten van dat huis te zetten.. Dus das al wat diepte ja..
Niemand idee van dat wapen? Komt uit dezelfde grond..
Gebruikersavatar
Tim
Lid
Berichten: 1966
Lid geworden op: 02 nov 2002, 13:47
Locatie: Gent
Contacteer:

Bericht door Tim »

Vraag es aan Bruno Buyck, die heeft wel meer zulke wapens opgegraven.

bruno.buyck@ppvl.be
junior
Lid
Berichten: 1407
Lid geworden op: 28 jun 2004, 19:03
Locatie: Heaven on Earth
Contacteer:

Bericht door junior »

Zit jij ook bij PPVL? Ik ook! :)
Tim schreef:Vraag es aan Bruno Buyck, die heeft wel meer zulke wapens opgegraven.

bruno.buyck@ppvl.be
Gezocht: alles m.b.t. General der Gebirgstruppe en RKT Kress, Hermann.
CAME FROM OLD LADY IN VILLAGE: Latvian E-Bay seller.
ZENA
Gebruikersavatar
Tim
Lid
Berichten: 1966
Lid geworden op: 02 nov 2002, 13:47
Locatie: Gent
Contacteer:

Bericht door Tim »

jr. schreef:Zit jij ook bij PPVL? Ik ook! :)
Tim schreef:Vraag es aan Bruno Buyck, die heeft wel meer zulke wapens opgegraven.

bruno.buyck@ppvl.be
Híj zit in PPVL, dat wil niet zeggen dat ík in PPVL zit,
ik heb er wel over nagedacht om er bij te gaan.
Ik weet niet wat maar er is iets met die club dat me afstoot.
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Voor de Romeinse artifacten verwijs ik je naar muntenforum.be
ironmarc
Lid
Berichten: 2000
Lid geworden op: 19 feb 2004, 21:22
Locatie: IJsselstein

Bericht door ironmarc »

leuk dat je dat zomaar gekregen hebt!

Waar heb je die MAuser gevonden? Ik heb er nl. ook 1 gevonden in Verdun..
Gebruikersavatar
Wilco Vermeer
Lid
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 jan 2004, 14:50
Locatie: Bemmel
Contacteer:

Bericht door Wilco Vermeer »

Het wapen vind ik iets weg hebben van een Mannlicher als ik zo naar het magazijngedeelte kijk, maar het blijft gissen
Mijn verzameling op: http://www.ww2historycollection.com/
(Avatar: Henk Sneevliet, vergeten verzetstrijder)
;)

Bericht door ;) »

de ernstige man schreef:Ik heb er geen verstand van maar, ik vind het een echt gaaf idee dat je dit soort dingen zomaar in je tuin kan vinden:P! Gaaf idee dat het van de Romeinen zou kunnen zijn! Moeten ze wel diep gegraven hebben! als je weet op welke diepte het gevonden is kan je uitrekenen uit welke tijd het komt
volgens mij moet je 2, 3 meter graven voor je iets vind van de romeinen meestal. soms meer soms minder :)
Gebruikersavatar
Timmeke
Lid
Berichten: 275
Lid geworden op: 27 jun 2004, 22:50
Locatie: Oost-Vlaanderen/België
Contacteer:

Bericht door Timmeke »

ironmarc schreef:leuk dat je dat zomaar gekregen hebt!

Waar heb je die MAuser gevonden? Ik heb er nl. ook 1 gevonden in Verdun..
Die 2 "mooie" wapens heb ik in mijn bezit gekregen toen ik een verzameling opgekocht heb. Ze zouden opgegraven zijn op een veld in de Westhoek.

Dat "vuile" geweer komt dan weer van tussen aarde die afgegraven is vr een te bouwen woning. En dit in Zuidoost-Vlaanderen. Ik durf hem niet echt goed opkuisen want hij is in erg slechte staat.
Gebruikersavatar
Timmeke
Lid
Berichten: 275
Lid geworden op: 27 jun 2004, 22:50
Locatie: Oost-Vlaanderen/België
Contacteer:

Bericht door Timmeke »

;) schreef:
de ernstige man schreef:Ik heb er geen verstand van maar, ik vind het een echt gaaf idee dat je dit soort dingen zomaar in je tuin kan vinden:P! Gaaf idee dat het van de Romeinen zou kunnen zijn! Moeten ze wel diep gegraven hebben! als je weet op welke diepte het gevonden is kan je uitrekenen uit welke tijd het komt
volgens mij moet je 2, 3 meter graven voor je iets vind van de romeinen meestal. soms meer soms minder :)
Die scherven zijn gevonden tussen aarde die afgegraven is om de fundamenten en kelder te gieten van een nieuwe woning. Dus ja, dan zit je al snel op zo'n 2 à 3 meter diepte. Ik ben er zelf geweest..
ironmarc
Lid
Berichten: 2000
Lid geworden op: 19 feb 2004, 21:22
Locatie: IJsselstein

Bericht door ironmarc »

Timmeke schreef:
ironmarc schreef:leuk dat je dat zomaar gekregen hebt!

Waar heb je die MAuser gevonden? Ik heb er nl. ook 1 gevonden in Verdun..
Die 2 "mooie" wapens heb ik in mijn bezit gekregen toen ik een verzameling opgekocht heb. Ze zouden opgegraven zijn op een veld in de Westhoek.

Dat "vuile" geweer komt dan weer van tussen aarde die afgegraven is vr een te bouwen woning. En dit in Zuidoost-Vlaanderen. Ik durf hem niet echt goed opkuisen want hij is in erg slechte staat.
Ik heb hem ook gelaten zoals ik hem vond, heb wel de aarde eraf gespoeld met water en borsteltje
Plaats reactie