dagelijks leven

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
rogier73

dagelijks leven

Bericht door rogier73 »

Hoi,

Ik vroeg mij af.. Wat deden de bezettende duitse troepen eigenlijk de hele dag ? En dan bedoel ik het heel praktisch. Zaten en werkte ze in kazerne's? En hoe besteedde ze hub tijd?

Rogier
laurens jan
Lid
Gegeven: 17 keer
Ontvangen: 6 keer

Re: dagelijks leven

Bericht door laurens jan »

Denkdaarbij aan vanalles!
Naamloos
Lid

Re: dagelijks leven

Bericht door Naamloos »

...

Dat verschilde eigenlijk wel per eenheid! Een vliegtuig monteur van de Luftwaffe op vliegveld Soestergberg had hele andere taken dan bijvoorbeeld een Heer infanterist in de voorsteden van Amsterdam. Op het militaire gebied van de Duitse heer was het dagelijkse leven te vergelijken met iedere andere diensttijd. Denk hier bij aan veldtrainingen, schietoefeningen, sporten en klassikale lessen. Al verschilde ook dit weer per eenheid, Duitse militairen waren namelijk over gelegerd (van kazernes tot aan de logeerkamer van de Nederland). Aangezien de Duitsers in Nederland zich in bezet gebied bevonden kwamen er nog taken bij. Op strategische punten ( denk aan bruggen, kruispunten enz) werden wachtposten neergezet en werden bij ongeregeldheden vaak opgeroepen. In de vrije tijd ging de Duitse militair graag op pad. De Nederlandse kust en steden af, uit eten of winkelen. De Duitse militair kreeg goed betaald en kon in Nederland spullen kopen met speciaal bezettings geld. En dat deden de militairen maar al te graag! Er was zelfs een speciale regel dat de militair met verlof zoveel spullen mee naar huis mocht nemen als hij kon dragen!
Plaats reactie