Westland boeken en copyright,

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Roel R.
Lid
Contacteer:

Westland boeken en copyright,

Bericht door Roel R. »

Heeft iemand enig idee hoe het met de rechten van Westland boeken zit?
Kan ik zonder problemen bv foto's en stukken tekst overnemen.

De meeste foto's in de boeken die ik heb zijn genomen in opdracht van het okw door oorlogsfotografen.

Alle opdrachtgevers, schrijvers en fotografen zijn dus overleden. Maar misschien zijn er landen, uitgeverijen die nog rechten hebben?
de ernstige man
Lid

Bericht door de ernstige man »

Als het goed is staat het in het boek en als dat niet zo is moet je contact opnemen met de uitgever. En dan vragen ze waarschijnlijk of het voor commerciele doeleinden is enzo...
ik ben ik, jij bent jij en hij is hij, maar wie zijn wij?
Roel R.
Lid
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Westland was een NSB uitgeverij, vandaar mijn vraag..
Dodo
Lid

Bericht door Dodo »

staat er niet een stukje over auteursrechten en copyright? Zo niet, dan kan je gerust alles overnemen. De auteurswetten zijn nauwelijks veranderd na de 2e WO. (en voor de 2e Wo ook nauwelijks). Als er geen copyright instaat, of een stukje dat wijst op de auteursrechten dan kan je het gewoon overnemen...
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Wilco Vermeer
Lid
Contacteer:

Bericht door Wilco Vermeer »

Roel ik weet het niet 100% zeker maar ik dacht dat alle rechten van Westland waren overgegaan naar eerst het Rijk (dus niet Rijks, jij hebt ze dus niet :lol: ) en daarna waren ondergebracht bij het NIOD, maar dat zou je dan daar moeten navragen.
O ja, het NIOD is heel duur als je van hen iets wil gebruiken.

Ps Ook wanneer er niet expliciet in of op iets staat geld wel degelijk volgens Nederlands en Europees recht het auteursrecht. Copyright is daar een uitvloeisel van. Dit betekend dat als er niet op staat dat er copyright op "ligt", is dit geenszins een garantie dat het hier vrij van is. Er heesr nl altijd auteursrecht. Het kan echter izjn dat niemand deze rechten claimt, waardoor iets vrij te gebruiken is.
Mijn verzameling op: http://www.ww2historycollection.com/
(Avatar: Henk Sneevliet, vergeten verzetstrijder)
Verzamelaar_Freak
Lid

Bericht door Verzamelaar_Freak »

En de foto`s in de signaals dan?
Wilco Vermeer
Lid
Contacteer:

Geen idee, ik ben geen Duitser, ken dus niet de Duitse regels die daarover na Wo2 zijn opgesteld.
Wat ik wel weet is dat fotopostkaarten die tijdens Wo2 zijn uitgegeven zoals die van Ridderkruisdragers, nergens auteursrechtelijk zijn vastgelegd. De Signaals zijn neem ik aan door de Duitse krijgsmacht ingepalmd (juridisch dan) maar dat zou je aan Duitse juristen moeten vragen.
Verzamelaar_Freak
Lid

als iemand anders het weet graag, de nederlands talige signaals vallen zeker ook onder de duitse wet?
Dodo
Lid

Bericht door Dodo »

Verzamelaar_Freak schreef:als iemand anders het weet graag, de nederlands talige signaals vallen zeker ook onder de duitse wet?
hangt dat niet af van de uitgever? Als het door een NL'se uitgever uitgegeven is, dan denk ik dat het onder de NL wet valt.. Maar ik weet het niet zeker!
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
Verzamelaar_Freak
Lid

er staat onder: uitgeverij en druk: Deutsche Verslag Berlin SW 68
Dodo
Lid

Bericht door Dodo »

Verzamelaar_Freak schreef:er staat onder: uitgeverij en druk: Deutsche Verslag Berlin SW 68
dan valt het zeer waarschijnlijk onder de duitse wet.
Wilco Vermeer
Lid
Contacteer:

Tsja en die Deutsche Verlag bestaat nog steeds en zal wellicht formeel ook de rechten bezitten.
Roel R.
Lid
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Als ik straxs tijd heb ik zal ik eens een mailtje naar het niod sturen en het resultaat hier posten.

DAt kan namelijk voor iedereen handig zijn, niet dat ik concrete plannen het met westland materiaal overigens!
lexiebe

Bericht door lexiebe »

Goed punt Roel,

Ik meen me te herrinneren dat auteursrechten automatisch na 50 jaar vervallen, althans voor een deel. Na 70 jaar is het voor iedereen vrij de betreffende boeken te herdrukken (pin me hier niet op vast, deze discussie heb ik jaren geleden gehad, vandaar). Wat sowieso mag, is citeren met bronvermelding. Dan ben je namelijk bezig met onderzoek :lol: .

Succes!

Alex
Wilco Vermeer
Lid
Contacteer:

Alex, je hebt helemaal gelijk mits de rechten niet opnieuw zijn gedeponeerd door een uitgever. Dit wordt heel vaak met oude werken gedaan.
Plaats reactie