omgeving Arnhem

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
ordonnans

omgeving Arnhem

Bericht door ordonnans »

Hallo Allemaal,

Ik heb een volgende vraag, waarvan ik hoop dat jullie mij op weg kunnen helpen.

Mijn 2 zoons en dochter (9/10 en 11jr) willen graag morgen in omgeving Arnhem overblijfselen van de WO11 gaan bekijken, en dan niet in musea.
Weten jullie plekken waar ze relatief dicht bij bunkers/kazematten en gevechtsstellingen kunnen komen, en daar resten van kunnen zien?

Ze zijn al in meerdere musea geweest, maar willen graag plekken echt zien, zeg maar.

Ook zouden ze graag een keer iets van een huls of dergelijke(nee geen echt zwaar geschut) willen vinden, ik vindt ze nu nog te jong om ze echt op "pad"te sturen met een MD en graafwerktuig (wat NB niet eens mag in Arnhem).

Iemand leuke opties en ideeën?

Groetjes,
Ordonnans
sebas379
Lid

Re: omgeving Arnhem

Bericht door sebas379 »

Het is een beetje laat zie ik, maar mocht je nog eens gaan.

In Arnhem liggen 4 (voor zover ik weet) zgn. Kochbunkers. Kleine eenmansbunkertjes die het Duitse leger in het laatste jaar van de oorlog lijkt te zijn gaan gebruiken. Ik ben momenteel bezig met een onderzoek ernaar, als afstudeeronderzoek voor mijn opleiding. Ze lijken te zijn gebruikt als eenmans schuttersput.
2 ervan vind je in de tuin van het museum voor Moderne Kunst, aan de Utrechtsestraat. Je moet wel even zoeken want ze liggen aan de rand van de tuin. Ze kijken uit over de Rijn, ware het niet dat de zaak na de oorlog compleet is dichtgegroeid. Verderop in de straat moet nog een derde te vinden zijn, ter hoogte van het straatje Bovenover. de 4e ligt aan de Klingelbeekseweg in de buurt van het spoor Arnhem-Oosterbeek. Ik heb me laten vertellen dat deze in de eerste tuin ten oosten van het spoor ligt.

Van boven zie je niet meer dan een ronde betonnen dop in de grond.
Ohja, vlakbij het museum staat ook nog een plaquette over de airborne, die markeert het verste punt tot waar de geallieerde para's tijdens Market Garden konden oprukken.
Wolfganger
Lid

Re: omgeving Arnhem

Bericht door Wolfganger »

Te laat al...maar wat betreft Arnhem.
De Diogenesbunker! Je kunt hem weliswaar alleen vanaf de weg zien, maar dit is een indrukkend gebouw.
Verder is vliegbasis Deelen bijzonder te zien, helaas vanaf de buitenkant. Je kunt de boerderijbunkers echter wel vanaf de weg zien. Rond het vliegveld liggen nog allemaal bunkertjes etc.
Plaats reactie