muziek in de Tweede Wereldoorlog

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
lapijntje
Lid

muziek in de Tweede Wereldoorlog

Bericht door lapijntje »

Dag mensjes allemaal!

sorry dat ik jullie nogmaals lastig val met mijn muziek-onderwerp, maar ik had graag geweten welke muziek Hitler gebruikte als propaganda. Ik weet dat hij het feit dat vele ongelofelijke componisten (denk maar aan Bach, Wagner, Schumann, Brahm, Straus,...) gebruikte als argument om te bewijzen dat het Arische Ras echt wel superieur was, en dat de muziek van Wagner een grote rol speelde in het leven van HItler. Is er iemand die mij wat kan verder helpen met dit onderwerp?

Nog iets: voorlopig wil ik voor mijn 'beruchte' eindwerk :wink: toch ook iets vertellen over muziek in het geheel van de Tweede Wereldoorlog, daarom mijn vraag van hierboven. Ik heb de indruk dat er drie grote categorieën waren in de muziek in de Tweede WEreldoorlog: de nationalistische muziek van de Duitsers, de ondergewaardeerde muziek (Entarte musik, dit was dan de jazz, joodse muzie, e.d.) en de verboden muziek (Britse en Amerikaanse muziek, volksliederen,...) Ben ik juist? Of is er een categorie te veel of te kort?
Kan iemand mij helpen?
In elk geval al bedankt!!
Eva xxx
Maar ik - met mijn kleine vleugeltjes - wil de hele wereld zonnig kleuren...
YPPY
Lid
Contacteer:

Bericht door YPPY »

In 'escape from Sobibor' komt ook muziek voor. :) De gevangen maken muziek en moeten blij dansen en de Duitsers kijken toe.

Ik geloof dat in 'Is dit een mens' joodse muziekanten muziek van joodse componisten moesten spelen, daar dat weet ik niet helemaal zeker.
Voor lieve berichtjes, schattige dieren of wat anders leuks kun je altijd mailen.

*Weer alleen*
lapijntje
Lid

Bericht door lapijntje »

Dankjewel!!
Geloof dat ik 'Is dit een mens' echt ga moeten lezen heh, heb er al veel toffe comments over gelezen hier en over gehoord!
YPPY
Lid
Contacteer:

Bericht door YPPY »

lapijntje schreef:Dankjewel!!
Geloof dat ik 'Is dit een mens' echt ga moeten lezen heh, heb er al veel toffe comments over gelezen hier en over gehoord!
Het is echt een ontzettend goed en aangrijpen boek. Ik heb er ook een topic over geopend. :)
Voor lieve berichtjes, schattige dieren of wat anders leuks kun je altijd mailen.

*Weer alleen*
rick-rs
Lid

Bericht door rick-rs »

Hallo,

De voorliefde van Hitler voor Wagner's Teutoonse drama is voor de hand liggend, het meeste is gebaseerd op Germaanse legenden en sagen.
Er werd zelfs jaren gespeculeerd dat Hitler met de zus van Wagner zou trouwen omdat ze in de jaren voor de oorlog een innig contact hadden.

Het hebben van een strijkje in een kamp gold zo'n beetje overal, maar in Terezin (theresienstadt) zat de bekendste, zij waren het die speelden voor de commissie van het rode kruis om te laten zien dat het allemaal geweldig was.
Na het vertrek van de commissie werden ze allemaal op transport gezet naar Auschwitz, er bestaat een boek over, heel triest.

Wat ook intressant is, de Kultuurkamer, als je als Nederlands artiest wou optreden in de oorlog moest je lid zijn van dit instituut en een verklaring tekenen dat je geen Jazz of patriottische muziek maakte, er is nog veel discussie of dit nu wel of geen collaboratie was.

Het leuke is dat ondanks dit er veel aan de Duitsers voorbij ging, een liedje als "Als op het Rembrandtplein de lichtjes weer branden gaan" was natuurlijk bedoeld als de duitsers nou 's verslagen waren, kunnen we weer normaal leven met licht 's avonds, er zijn wel meer van dit soort voorbeelden, passief verzet in muziek.

Mzzl Rick
lapijntje
Lid

Bericht door lapijntje »

super, echt giga bedankt! Ik zal zeker je tips kunnen gebruiken!
Plaats reactie