Eindwerk Duitse autoindustrie in WOII

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
PieterF
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 okt 2012, 12:05

Eindwerk Duitse autoindustrie in WOII

Bericht door PieterF »

Dag iedereen,

Eerst even kort woordje over mezelf: ik ben 17 en een laatstejaars student Latijn-Moderne Talen uit België. Meerbepaald uit Mechelen, nabij Antwerpen.
Mijn eindwerk gaat dus over de Duitse autoindustrie ten tijde van Hitler. (Dus dan vooral gericht op Volkswagen en Ferdinand Porsche)

Nu komt mijn vraag: ik ben op zoek naar alle publicaties die te maken hebben met de Duitse autoindustrie ten tijde van de 2de Wereldoorlog, dus laat ons zeggen ruim genomen 1935-1945. Vooral tips over goede boeken en docu's zijn meer dan welkom. Momenteel heb ik al zowel de serie als boek 'Hitler's Managers' van Guido Knopp, over oa Krupp, maar ook Ferdinand Porsche.
Aangezien ik niet wou crossposten in zowel het subforum boeken & films, vandaar hier de vraag.

En aangezien dit uiteraard wat makkelijk is en je volgens de regels niet zomaar een vraag mag stellen over info, heb ik nog een bijkomende vraag: Mijn onderzoeksvraag is of Ferdinand Porsche moedwillig collaboreerde met het nazi-regime.. Wat denken jullie daarvan?

Alvast bedankt, Pieter :wink:
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Eindwerk Duitse autoindustrie in WOII

Bericht door Jan Klaassen »

PieterF schreef:Mijn onderzoeksvraag is of Ferdinand Porsche moedwillig collaboreerde met het nazi-regime.. Wat denken jullie daarvan?
Ongetwijfeld, maar dat zal dan "in den beginne" toch wel puur om de bundels Reichsmarken zijn geweest die hij er aan kon verdienen...
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gebruikersavatar
platoz
Lid
Berichten: 476
Lid geworden op: 31 mar 2010, 19:38

Re: Eindwerk Duitse autoindustrie in WOII

Bericht door platoz »

Jan Klaassen schreef:
PieterF schreef:Mijn onderzoeksvraag is of Ferdinand Porsche moedwillig collaboreerde met het nazi-regime.. Wat denken jullie daarvan?
Ongetwijfeld, maar dat zal dan "in den beginne" toch wel puur om de bundels Reichsmarken zijn geweest die hij er aan kon verdienen...
Sterker nog, vele grote bedrijven en multinationals "collaboreerde" met het nazi-regime, simpelweg omdat alleen daar de grote orders binnen te halen waren. Als ze het regime zouden tegenwerken, dan denk ik niet dat zo'n bedrijf het nog lang kon uitzingen. Of Porsche daarbij geen oog had voor de keerzijde van het regime is inderdaad een goede vraag. Maar ik denk zelf dat die bedrijven zich wat dat beteft heel neutraal opstelde ten aanzien van Hitlers politiek. Je gaat namelijk geen kritiek leveren op iemand die jou grote orders bezorgt. Als je dan achteraf gevraagd wordt of je niet wist van de gruwelheden van de nazi's, kun je je weer gewoon van de domme houden. Maar een echt 100% feitelijk antwoord zul je hierop niet vinden. Dit wist alleen Ferdinand Porsche zelf.

Overigens, zelfs voor het maken van gasovens die geleverd moesten worden aan Auschwitz concureerden bedrijven tegen elkaar.
GROOTSTE MILITARIA BEURS VAN NEDERLAND: http://www.militariabeurshouten.com

"I have deep respect for the German soldiers. The Whermacht has a unique military tradition and they have proven their skills in warfare"

G. Patton, American general
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4839
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 62 keer

Re: Eindwerk Duitse autoindustrie in WOII

Bericht door patrickh »

Porsche collaboreerde met niemand, hij woonde tenslotte in het Deutsche Rijk, dus dan is er geen sprake van collaboratie!
Gebruikersavatar
platoz
Lid
Berichten: 476
Lid geworden op: 31 mar 2010, 19:38

Re: Eindwerk Duitse autoindustrie in WOII

Bericht door platoz »

patrickh schreef:Porsche collaboreerde met niemand, hij woonde tenslotte in het Deutsche Rijk, dus dan is er geen sprake van collaboratie!
daarom had ik het woord ook al tussen haakjes gezet :wink:
GROOTSTE MILITARIA BEURS VAN NEDERLAND: http://www.militariabeurshouten.com

"I have deep respect for the German soldiers. The Whermacht has a unique military tradition and they have proven their skills in warfare"

G. Patton, American general
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4839
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 62 keer

Re: Eindwerk Duitse autoindustrie in WOII

Bericht door patrickh »

Was meer voor de topic starter bedoeld :wink:
CollectorWo2
Lid
Berichten: 2345
Lid geworden op: 09 jan 2012, 23:14
Gegeven: 33 keer
Ontvangen: 35 keer

Re: Eindwerk Duitse autoindustrie in WOII

Bericht door CollectorWo2 »

Net als met mercedes en volkswagen ;)
Gebruikersavatar
broeloe
Lid
Berichten: 175
Lid geworden op: 29 mar 2005, 17:46

Re: Eindwerk Duitse autoindustrie in WOII

Bericht door broeloe »

Wie vrede wil bereidt zich voor op oorlog
PieterF
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 okt 2012, 12:05

Re: Eindwerk Duitse autoindustrie in WOII

Bericht door PieterF »

Allemaal al bedankt voor de info.. En ja inderdaad, collaberen is dan idd een foute benaming.

@ broeloe: Interessant! En jammer van de prijs van dat laatste boek :-)
dec44
Lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 06 nov 2012, 17:25

Re: Eindwerk Duitse autoindustrie in WOII

Bericht door dec44 »

porsche was een echte nazi
hij woonde zelfs bijeenkomsten bij
documentaire gezien dat hij op de eerste rij zat
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Eindwerk Duitse autoindustrie in WOII

Bericht door Jan Klaassen »

Natuurlijk woonde hij bijeenkomsten bij en zat hij voorin: een rijke man met een enorme industrie achter zich die de staat (en de Partij) nodig had om te mogen overleven - dan wil je wel. Dat maakt je nog geen nazi...
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
dec44
Lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 06 nov 2012, 17:25

Re: Eindwerk Duitse autoindustrie in WOII

Bericht door dec44 »

De eene bron zegt van wel de andere niet ,er is twijfel.
maar ga jij naar de kerk als niet cristen
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Eindwerk Duitse autoindustrie in WOII

Bericht door Jim »

dec44 schreef:De eene bron zegt van wel de andere niet ,er is twijfel.
maar ga jij naar de kerk als niet cristen
Er zijn er genoeg die zich Christen noemden /noemen en vooraan in de kerk zaten /zitten, en eigenlijk liever iets anders doen. Er zijn misdienaars hier die dat doen omdat ze dan gratis op kamp mogen en allerlei andere voordelen hebben. Niet omdat ze zo overtuigde christenen zijn.
Kortom oportunisme.
Het moge duidelijk zijn dat Porche wel door had hoe de kaarten geschud werden en hoe die uitgedeeld werden.

Er is een uitgebreid artikel over Volkswagen geschreven in het tijdschrift
"After the battle" magazine no 12 Nederlandse versie "Toen en nu 40-45" tijdschrift

Afbeelding
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Eindwerk Duitse autoindustrie in WOII

Bericht door Jan Klaassen »

dec44 schreef:maar ga jij naar de kerk als niet cristen
Zonder al te veel af te dwalen is er natuurlijk een enorm (ENORM) verschil tussen de situatie waarin ik mij als niet-christen bevind, en waarin Porsche zich als (misschien) niet-nazi bevond. De priester komt niet midden in de nacht mijn huis leegroven om me tot kerkdienst te dwingen :wink:
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Plaats reactie