Ortsgruppe

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Naamloos
Lid

Ortsgruppe

Bericht door Naamloos »

Wie kan mij goed uitleggen wat Ortsgruppe waren? Om verschillende redenen probeer ik de situatie van Duitsland van voor 1945 in kaart te brengen, maar hierbij loop ik tegen een aantal termen op die moeilijk te plaatsen zijn.

Ik vermoed zelf dat Ortsgruppe gemeentes binnen een Kreis (district) waren en die Kreis gebieden weer onder een Gau (regio) vielen, kan iemand dit bevestigen?

Vanzelfsprekend vielen bovenstaande gebieden onder een:
- Ortsgruppenleiter
- Kreisleiter
- Gauleiter

Dan heb ik er nog een: Ik kom zo af en toe het woord Zellen tegen, is dit wellicht vertaald stads grenzen? :)
Jan Klaassen
Lid

Re: Ortsgruppe

Bericht door Jan Klaassen »

In een artikel dat ik toevallig vandaag las staat dat een "Ortsgruppe" een lokale partijleider is, terwijl de Kreisleiter de leider van het district (dus niet zozeer van de partij denk ik dan) is...?
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Naamloos
Lid

Bericht door Naamloos »

Jan Klaassen schreef:In een artikel dat ik toevallig vandaag las staat dat een "Ortsgruppe" een lokale partijleider is, terwijl de Kreisleiter de leider van het district (dus niet zozeer van de partij denk ik dan) is...?
Zo'n vermoeden had ik dus al, Ort betekend letterlijk vertaald ook plaats. Maar nou vindt ik plaats wel een heel ruim begrip natuurlijk ;)

Ik vondt onderstaand schema wel op de Duitse wiki, ik vermoed dat Ortsgruppeleiter tevergelijken was met een burgermeester.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... _NSDAP.png
Jan Klaassen
Lid

Bericht door Jan Klaassen »

Tja, het was dan ook een heerlijk eenvoudig en gestroomlijnd systeem van organisaties en personen ;-)
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Plaats reactie