Uitstel Operatie overlord

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
SIMONSWAG

Uitstel Operatie overlord

Bericht door SIMONSWAG »

Beste mensen,
even een vraagje Ik heb mijn ProfielWerkstuk over Operatie-overlord maar mijn hoofdvraag is: Waarom werd de landing uitgesteld? ik weet al dat het ook door het weer was maar ik hoop dat jullie nog meer redenen weten, ook wil ik graag weten welke invloed de uitstel had op de operatie, als jullie hier ook maar iets van weten hoor ik het graag, bedankt!
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Uitstel Operatie overlord

Bericht door Jim »

Het weer was de hoofdzaak. Door slecht weer konden de verschillende landingen niet plaatsvinden/slagen.
Parachutisten en gliders zijn zeker in de nacht afhankelijk van goed tot redelijk weer zeker als het een landing op divisie niveau betreft. Vliegtuigen moeten kunnen navigeren op zicht als een bepaald landingsterrein geidentificeerd moet worden.
Een heel ruwe zee is zeer slecht voor de landing van de landingsboten. De DD tanks kunnen met te ruw weer niet te water gelaten worden. Manschappen kunnen niet in landingboten klimmen als het weer te slecht is.
Kleine onderzeerers zouden de landingsstanden markeren en die moesten daarvoor aan de oppervlakte komen.

De dag erop was het weer rustiger en acceptabel genoeg. Dus vandaar het uitstel ,met tegenzin, want iedereen was er klaar voor.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Plaats reactie