Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Er zijn hier nogal wat RAD kenners. Dit is een foto van een goede vriend in zijn RAD uniform. Hij is hier zestien jaar oud. Is iets op te maken uit de emblemen op zijn uniform? Welke rang, eenheid, etc.?
En Vincent zag het koren
En Einstein het getal
En Zappelin de zappelin
En Johan zag de bal
Niedersachsen? Hij komt uit een dorpje onder de rook van Saarbrückenin het Saarland. Hoe kom je dan ruim 300 kilometer verderop in Niedersachsen terecht?
En Vincent zag het koren
En Einstein het getal
En Zappelin de zappelin
En Johan zag de bal
195 valt toch echt onder Arbeitsgau Niedersachen-West,
Mijn ervaring is dat ze door het hele land werden geplaatst. Zo heb ik een foto album van een Rad man die op de trein het hele land doorgaat naar een andere Arbeitsgau. Treinkaartje zit er zelfs in.
Jawel, maar ik het zal nog even duren voor ik hem weer persoonlijk spreek en in brieven val ik hem liever lastig met vragen die er voor mij echt toe doen
Een jaar nadat die foto genomen werd was hij Grenadier in de SS AA 1 en verloor hij in de Ardennen beide benen door koudvuur. Hij loopt al sinds zijn zeventiende op twee kunstbenen.
En Vincent zag het koren
En Einstein het getal
En Zappelin de zappelin
En Johan zag de bal
Ik snap dat ze, eenmaal in de RAD, overal werden ingezet. Maar was het gebruikelijk dat je als jongen in een RAD eenheid uit een compleet andere regio terecht kwam?
En Vincent zag het koren
En Einstein het getal
En Zappelin de zappelin
En Johan zag de bal
Before WWII began in 1939, the RAD took part in labor projects such as the reclaimation of marshland for cultivation, the construction of dykes, drainage improvement work, vast tree removal operations, the reclaimation of fallow or wasted land, and the construction of roads. In a role the RAD would come to know well, it supported the Wehrmacht during the occupation of Austria in March 1938, the occupation of the Sudetenland in October 1938, and the occupation of Czechoslovakia in March 1939. During the summer of 1938 until the war began, 300 RAD units aided in the construction of the Westwall fortification line along the western German boarder, while in the east, another 100 RAD units aided in the construction of the Ostwall fortification line along the eastern German boarder. As war drew nearer, in August of 1939, 115 RAD units served in East Prussia helping with harvest work, and other RAD units served in Danzig.
Roel, ik begrijp dat RAD eenheden door het hele land werden ingezet. Ik snap dus dat b.v. een RAD eenheid uit het Saarland ingezet werd in Niedersachsen. Maar ik snap niet hoe het mogelijk is dat een jongen uit het Saarland in een RAD eenheid uid Niedersachsen zat. Daar zie ik de logica niet van.
Toch maar een briefje naar hem sturen. Misschien is hij helaal niet geboren en getogen in zijn huidige woonplaats / streek.
En Vincent zag het koren
En Einstein het getal
En Zappelin de zappelin
En Johan zag de bal