Schade door nederlanders in mobilisatie

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Danielcollector
Lid

Schade door nederlanders in mobilisatie

Bericht door Danielcollector »

Hallo allemaal,
ik vroeg me af; wat is de totale schade die nederland heeft toegericht tijdens de mobilisatie. Denk dan aan het aantal duitse soldaten,tanks,vliegtuigen,en andere voeruigen die zijn uitgeschakelt (zoals onderzeers). Dit geld zowel voor nederland zelf als voor nederlands-indie. als je een site hebt die de informatie weergeeft, of zelf de informatie hebt, hoor ik het graag!
Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
Altijd op zoek naar duitse medailles en batons
Erik
Beheerder
Beheerder
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Schade door nederlanders in mobilisatie

Bericht door Erik »

Wat is de achtergrond van deze vraag, Daniel? Waar heb je het voor nodig?
Naar mijn weten is er geen site, maar het is wel een mooie onderzoeksvraag! De gegevens echter zijn verspreid. Denk aan het weghalen van boomgaarden (schootsvelden), neerbranden van huizen en boederijen, vorderen van land, goederen e.d.
Begin je onderzoek eens bij de genie (geniemuseum Vught)
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Danielcollector
Lid

Bericht door Danielcollector »

Het was voornamelijk de vragen wat voor een schade (tot zover we terug konden verchten) we hebben aangebracht aan het duitse leger (en trouwens ook het japanse). denk vooral dus aan de tanks die we hebben vernield,en het aantal duitse soldaten dat is vermoord tijdens de gevechten. (mijn opa heeft een krant van de dag van mobilisatie en aanval,waarin staat dat nederlanders ±70 duitse vliegtuigen hebben uitgeschakeld, dus ik wou eigenlijk wel alle nummers weten)
Altijd op zoek naar duitse medailles en batons
Erik
Beheerder
Beheerder

Bericht door Erik »

Danielcollector schreef:....denk vooral dus aan de tanks die we hebben vernield,en het aantal duitse soldaten dat is vermoord tijdens de gevechten.
Daniel, we hebben ons verdedigd. We hebben niet vernield maar uitgeschakeld, we hebben niet gemoord. Het was een militair treffen.
Daniel schreef: (mijn opa heeft een krant van de dag van mobilisatie en aanval,waarin staat dat nederlanders ±70 duitse vliegtuigen hebben uitgeschakeld, dus ik wou eigenlijk wel alle nummers weten)
De verliezen die geleden zijn door de Duitsers vind je op verschilende sites terug, maar ook in boeken.

Ken je google? Hiermee kun je op trefwoord dingen opzoeken. Dit is wat ik vond om je op weg te helpen:

Aantal door Duitsland verloren vliegtoestellen:
http://home.deds.nl/~bhummel/gif/duitseverliezen.html

Een forumgesprek aangaande persoonlijke verliezen aan personeel, Duitse zijde:
http://www.grebbeberg.nl/index.php?page ... &item=6562

En zo kun je doorzoeken en bij elkaar optellen!
Bert-Jan
Lid
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 14 keer

Bericht door Bert-Jan »

Danielcollector schreef:Hallo allemaal,
ik vroeg me af; wat is de totale schade die nederland heeft toegericht tijdens de mobilisatie. Denk dan aan het aantal duitse soldaten,tanks,vliegtuigen,en andere voeruigen die zijn uitgeschakelt (zoals onderzeers). Dit geld zowel voor nederland zelf als voor nederlands-indie. als je een site hebt die de informatie weergeeft, of zelf de informatie hebt, hoor ik het graag!
Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
bedoel je dan van 28 augustus 1939 tot 10 mei 1940? wat toen was de mobilisatie nl.
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Gegeven: 51 keer
Ontvangen: 93 keer

Bericht door asjemenou »

Je vraag is inderdaad zoals BertJan al terecht opmerkt foutief gesteld. Gedurende de mobilisatie van 1939-40 heeft het Nederlandse leger geen strijd gevoerd met het Duitse leger. Dit gebeurde pas vanaf 10 mei 1940.
Een precieze opsomming van de totale schade die Nederland gedurende WOII heeft geleden of heeft toegebracht is moeilijk te geven. De schade is immers niet alleen uit te drukken in het uitschakelen van militair materieel en personeel. Wat te denken van de doorgestoken polderdijken, opgeblazen bruggen, huizen die door de oorlog onbewoonbaar zijn geworden, geroofd materiaal van de Nederlandse spoorwegen, verdwenen/vernielde kunstschatten, oorlogsschade claims van bedrijven en particulieren en ga zo maar door.
Voor een redelijke opsomming van het door de Nederlanders vernietigde Duitse materiaal gedurende de meidagen van 1940 kun je de websites raadplegen waarnaar Erik al verwijst.
Misschien heeft deze website ook nog nuttige informatie voor je; http://www.seniorplaza.nl/Jar4550_Inlei ... #Inleiding .
Voor geleden oorlogsschade in Nederlands Indië kun je op deze website iets lezen; http://www.indieherdenking.nl/cms/publi ... ?pageid=89 .
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Erik
Beheerder
Beheerder

Bericht door Erik »

Goeie sites, Asjemenou! Danke!
Plaats reactie