Oorlogsvlag Heer

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
BlitzJäger
Lid
Berichten: 129
Lid geworden op: 21 mei 2012, 21:40
Locatie: België, Antwerpen

Oorlogsvlag Heer

Bericht door BlitzJäger »

Hey forumleden.
Had het onderdeel Heer van de wehrmacht een bepaald type oorlogsvlag ? En hoe zag die er dan uit ?
Ik weet hoe het model van de Kriegsmarine eruit ziet, maar als ik dit opzoek voor de Heer krijg hetzelfde soort modellen als van de Kriegsmarine.
Tenzij dat dit natuurlijk hetzelfde model is.
Alvast bedankt. :)
Gebruikersavatar
Naamloos
Lid
Berichten: 275
Lid geworden op: 25 jan 2011, 19:47
Locatie: Utrecht

Re: Oorlogsvlag Heer

Bericht door Naamloos »

Volgens mij was de Reichskriegsflagge voor zover ik weet de standaard oorlogs vlag voor de gehele Duitse wehrmacht.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Naamloos op 18 jan 2013, 18:57, 1 keer totaal gewijzigd.
BlitzJäger
Lid
Berichten: 129
Lid geworden op: 21 mei 2012, 21:40
Locatie: België, Antwerpen

Re: Oorlogsvlag Heer

Bericht door BlitzJäger »

Ik had al zo een vermoeden. :)
Bedankt. :)
Maar werd er naargelang het onderdeel, Kriegsmarine, Heer, enz. dan een stempel op gezet om aan te duiden tot welk onderdeel hij behoort ?
Gebruikersavatar
Naamloos
Lid
Berichten: 275
Lid geworden op: 25 jan 2011, 19:47
Locatie: Utrecht

Re: Oorlogsvlag Heer

Bericht door Naamloos »

Ik heb wel eens grotere exemplaren gezien met een Kriegsmarine stempel (adelaartje met M eronder), maar of de exemplaren voor de Heer en Luftwaffe dit ook hadden kan ik niet garanderen. Standaard zijn deze vlaggen wel gestempeld met de fabrikant, de naam van de vlag (voluit of afgekort als KR-FL) en de afmetingen van het exemplaar.

Ik ben verder niet heel erg thuis in Kriegsmarine materiaal, maar moest de ''gewone'' Hakenkreuzflagge ook niet aanwezig zijn op boten in verband met internationale regelgeving? Schepen varen immers onder de vlag van hun land en aangezien de Hakenkreuzflagge de nationale vlag van Duitsland was...

Graf Spee:

Afbeelding

Afbeelding
BlitzJäger
Lid
Berichten: 129
Lid geworden op: 21 mei 2012, 21:40
Locatie: België, Antwerpen

Re: Oorlogsvlag Heer

Bericht door BlitzJäger »

Ik heb inderdaad ook al eens een exemplaar gezien met een KM stempel. En op internet zie je ze ook bijna allemaal met een dergelijke stempel.
Daarom dat ik me afvraag of dit ook bij de Heer, enz. werd toegepast.
Ik ben zelf ook niet echt met KM bezig, wel met de Heer, vandaar ook de vraag. :)
Dat vraag ik me inderdaad ook af of de Hakenkreuzflage ook voor gewone schepen werd gebruikt. Tot nu toe heb ik ze alleen nog maar bij oorlogsschepen gezien.
Gebruikersavatar
Naamloos
Lid
Berichten: 275
Lid geworden op: 25 jan 2011, 19:47
Locatie: Utrecht

Re: Oorlogsvlag Heer

Bericht door Naamloos »

Bij gewone Duitse schepen werd de Reichskriegsflagge natuurlijk niet gebruikt aangezien de vlag uitsluitend voor de Wehrmacht was, het gaat mij er meer om dat de Reichskriegsflagge een oorlogsvlag is en de hakenkreuzflagge de nationale vlag was.

Maar ook bij het gewone Duitse leger zag je vaak genoeg de hakenkreuzflagge, ik denk vooral omdat de gewone vlag makkelijker vanuit de lucht te herkennen was.
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Re: Oorlogsvlag Heer

Bericht door michiel01 »

Reichskriegsfahne, mooi stukje andermans werk:
A new national war flag was introduced by Hitler on November 7TH 1935 to replace the previously utilized Imperial black, white and red national tri-color war flag with the inclusion of a central white bordered black Iron Cross. The new national war flag was utilized until late 1937 or early 1938, when a slightly modified second pattern was introduced. The national war flag was flown on all Kriegsmarine warships, Luftwaffe airfields and all buildings owned by the Wehrmacht. The flag was also to be hoisted daily at all occupied barracks. The national war flag was also utilized at victory parades and special events along with the standard national swastika flag.

@naamloos: Wehrmacht = Heer+Luftwaffe+Kriegsmarine

Hakenkreuzflagge = identificatievlag.
Gebruikersavatar
Naamloos
Lid
Berichten: 275
Lid geworden op: 25 jan 2011, 19:47
Locatie: Utrecht

Re: Oorlogsvlag Heer

Bericht door Naamloos »

Snap ik! Maar ik doelde meer op civiele schepen ;)
Plaats reactie