Mallory schreef:Joep schreef:Nee.
Je zult versteld staan van hoeveel zowel het bodemarchief vaak nog herbergt als wat er bovengronds nog te vinden is aan overblijfselen uit de tijd van de bezetting en/of met strijd uit die tijd te maken hebben.
Klopt, ik bedoel niet dat echt ALLES is weggehaald daar, dat zou een praktisch onmogelijke operatie worden.
In de herfst van 1944 kwamen de geallieerden steeds dichter bij Breda, sommige Duitsers dumpten alle spullen
zoveel als ze konden, zodat ze zich konden voordoen als burgers. Een klein aantal Duitse soldaten bleef achter en verschanste zich bij
de Mark. Ook bij bruggen, kruispunten en andere belangrijke punten
in de stad waren nog Duitse soldaten. Later begonnen de geallieerden Duitse stellingen te bombarderen rondom de stad.
Daarna werd de stad door geallieerden uit 3 richtingen omsingeld. In het noorden van Breda werden door de Duitsers
nog de meeste weerstand geboden, dus ik denk dat je daar dan nog wel het meeste zal vinden als je gaat zoeken in Breda.
Van Tilburg weet ik vrij weinig, maar na wat research op internet bleek daar wel veel weerstand van de Duitsers hebben plaats
gevonden en het schijnt zelfs dat de Duitsers nog een half uur voor de bevrijding mensen te hebben geëxcuteerd.
Ik vind het wel een beetje jammer dat je zo sarcastisch overkomt, maar dat zal waarschijnlijk wel aan mij liggen.
Ik hoop dat je wat aan deze informatie hebt.
Groetjes,
Joep