53e Welch division en Amerikanen

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

53e Welch division en Amerikanen

Bericht door Roel R. »

In mijn mailbox
Hallo,

Horn werd bevrijd door de 53e Welch division van het Britse leger op 16 november 1944. Op 18 februari kwamen de eerste Amerikanen in Horn, Nu is mijn vraag of U misschien weet van welke divisie deze Amerikanen waren? (ik weet alleen dat ze op de rechter bovenarm een Amerikaanse vlag droegen)

groetjes Darryl
Iemand enig idee?
Gebruikersavatar
Jan
Lid
Berichten: 402
Lid geworden op: 06 dec 2003, 12:59

Bericht door Jan »

Amerikaanse para's droegen toch Amerikaanse vlaggen op hun rechter bovenarm ?

Jan
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Ik zou het helaas niet weten Jan, aangezien ik mezelf op Duits richt. Is er een manier om na te gaan waar welke Divisie op welk moment zat?
Gebruikersavatar
LHek
Lid
Berichten: 762
Lid geworden op: 20 nov 2003, 14:58
Contacteer:

Bericht door LHek »

Ik denk ook wel dat het para's zijn. Als Horn op 'het Eiland' ligt dan is het of de 101st of de 82nd Airborne Division. Volgens mij hadden alleen de 101st Airborne soldaten vlaggen op hun arm toen als 'left-over' van Normandie maar dit weet ik niet zeker.
Op zoek naar alles dat te maken heeft met de 101ste Airborne Divisie, 51st Highland Division en al het andere dat te maken heeft met operatie Market Garden en operatie Pheaseant
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Wat bedoel je met "Het Eiland" LHek, Ik heb het overigens over Horn, Limburg
Gebruikersavatar
LHek
Lid
Berichten: 762
Lid geworden op: 20 nov 2003, 14:58
Contacteer:

Bericht door LHek »

Ooh het ligt in Limburg, ik dacht dat stuk land tussen de Rijn en de Waal, dat werd door de soldaten in WO II het Eiland genoemd. 'k Dacht dat het daar lag :wink: Nee, in Limburg zullen het denk ik geen parachutisten zijn geweest, ik denk dan de Timberwolf divisie
Op zoek naar alles dat te maken heeft met de 101ste Airborne Divisie, 51st Highland Division en al het andere dat te maken heeft met operatie Market Garden en operatie Pheaseant
Gebruikersavatar
Jan
Lid
Berichten: 402
Lid geworden op: 06 dec 2003, 12:59

Bericht door Jan »

Misschien kan je de gemeente of de vvv van Horn een brief of een e-mail sturen. Want de gemeente zal wel het 1 en ander in het archief hebben liggen.

Jan.
Gebruikersavatar
dvdhoven
Lid
Berichten: 81
Lid geworden op: 19 jul 2004, 19:55
Locatie: Deventer

Bericht door dvdhoven »

In februari 1945 werd vanuit de Roer sector de operatie Grenade gelanceerd. Deze operatie ondersteunde de operatie Veritable, maar startte te laat omdat de Duitsers de Roerdam onklaar hadden gemaakt en de Roer overstroomd was.
De richting van Grenade was NO ri Wesel.
Grenade was een taak van het 9e US Leger. Voor de sector Roermond was het 16e US LegerKorps verantwoordelijk, dat tijdens Grenade bestond uit de 35e US Infantry Division, de 79e US Infantry Division en de 8e US Armored Division.
Dick van den Hoven
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

operatie grenade en verisity (o.i.d.) de 17th airborne had toen een amerikaanse vlag op de rechterboven arm.
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Gebruikersavatar
LHek
Lid
Berichten: 762
Lid geworden op: 20 nov 2003, 14:58
Contacteer:

Bericht door LHek »

Maar de 17th Airborne Div werd gedropt in Duitsland tijdens Varsity, en dus niet in Limburg.
Op zoek naar alles dat te maken heeft met de 101ste Airborne Divisie, 51st Highland Division en al het andere dat te maken heeft met operatie Market Garden en operatie Pheaseant
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

LHek schreef:Maar de 17th Airborne Div werd gedropt in Duitsland tijdens Varsity, en dus niet in Limburg.
ah, Horn :)
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Plaats reactie