Rol van Amerika in wo2

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
J86
Lid
Berichten: 44
Lid geworden op: 03 mei 2004, 18:53

Rol van Amerika in wo2

Bericht door J86 »

[ deze topic is een vervolg van http://forum.wo2.nl/viewtopic.php?t=2439 ]
[ ge-edit door okke ]
Harsha schreef:
marloes schreef:
Harsha schreef:mm.... Martin Bormann was ook best fascistisch. We kijken nu wel naar de Duitse kant, maar er waren bij de geallieerden ook wel slechte mensen, kijk maar eens naar Roosevelt, beste kerel, maar liet de aanval op Pearl Harbor maar gebeuren om een smoes te hebben om in de oorlog te komen. Je moet niet alleen naar de mensen kijken die grote schade hebben aangericht, maar ook naar de mensen die kleine doch effectieve schade hebben aangericht.
Is dat al helemaal bewezen dat Roosevelt van pearl harbor wist?
En trouwens hoe slecht is het van hem om niets te doen?
Hij wist dat america bij de oorlog betrokken moest raken wilde voorkomen wordan dat Hitler won of dat europa anders na jaren oorlog misschien wel communistisch werd.
Maar hij moest een reden hebben, dus door pearl harbor op te offeren (misschien verwachte ze trouwens een kleinere aanval dan het daadwerkelijk geworden is) heeft hij europa weer gered misschien?
Alsof Amerika alle lof moet krijgen! Ze hebben grote invloed gehad op de oorlog ja, Maar kijk de Britten eens, Churchill! Die vertrouwde Stalin in het begin al niet en probeerde Roosevelt over te halen om hem niet te vertrouwen! Zijn reden was misschien we een beetje om Europa bevrijd te hebben, maar Amerika zijn Economie steeg enorm na de oorlog. De Welvaart van Amerika steeg, ze kregen meer macht over Europa. Zelfs nu nog zien wij de gevolgen van de WO2 die Amerika ons heeft aangericht. "Weer gered" zei je, heeft hij dat ooit eerder dan al gedaan? Agh wat, Amerika krijgt gewoon te veel lof van de generatie van tegenwoordig! Ze moeten ook meer van andere kanten bekijken ipv alleen wat Amerika gedaan heeft!

Niet dat ik fasistisch of extreem rechts ofzo ben, maar Amerika krijgt gewoon te veel lof! De Marrokanen hebben net zo goed mee gevochten, daar horen we niets van! de Nieuw Zeelanders hebben meegevochten, horen we ook niets van! Alleen Amerika dit, Amerika dat!

Maar dit is off-topic, kunnen we weer on gaan?

Euh Amerika (VS en Canada), heeft ons bevrijd samen met zijn bondgenoten Engeland, Frankrijk en blijkbaar schijnt het zo te zijn dat er enkele marrokanen meegevochten hebben, maar er zullen misschien nog wel wat meer nationaliteiten hebben meegevochten maar dan op heel kleinschalig niveau. Maar het was uniek zeker toendertijd dat er een land zoals de VS op grote schaal troepen stuurde naar een ander werelddeel in een oorlog waar de VS eigenlijk weinig mee te maken had. De VS had zich eigenlijk alleen op Japan te hoeven richtten, maar gelukkig schoten ze de geallieerden in Europa te hulp door duizenden mannen te sturen met het gevolg dat er duizenden levens op het spel werden gezet in een oorlog die voor de VS niet noodzakelijk was, wij nederlanders mogen dankbaar zijn op al die amerikanen die het leven hebben gegeven om onze vrijheid terug te winnen, en toen de VS zich met de oorlog bemoeiden werden er slagen gewonnen in Afrika, Frankrijk (normandie), luchtoorlog boven Europa enz.
Na de 2 e wereld oorlog steunden de VS ons land door geld te geven (de zogenaamde marshall-hulp) mede dankzij dit geld konden wij ons land weer opbouwen. Trouwens welke gevolgen heeft dat dan nu aangericht?? en maak nu aub niet meer zo'n domme opmerkingen.
Jurryt
Lid
Berichten: 2488
Lid geworden op: 02 jul 2004, 01:24

Bericht door Jurryt »

J86 schreef:
Harsha schreef:
marloes schreef: Is dat al helemaal bewezen dat Roosevelt van pearl harbor wist?
En trouwens hoe slecht is het van hem om niets te doen?
Hij wist dat america bij de oorlog betrokken moest raken wilde voorkomen wordan dat Hitler won of dat europa anders na jaren oorlog misschien wel communistisch werd.
Maar hij moest een reden hebben, dus door pearl harbor op te offeren (misschien verwachte ze trouwens een kleinere aanval dan het daadwerkelijk geworden is) heeft hij europa weer gered misschien?
Alsof Amerika alle lof moet krijgen! Ze hebben grote invloed gehad op de oorlog ja, Maar kijk de Britten eens, Churchill! Die vertrouwde Stalin in het begin al niet en probeerde Roosevelt over te halen om hem niet te vertrouwen! Zijn reden was misschien we een beetje om Europa bevrijd te hebben, maar Amerika zijn Economie steeg enorm na de oorlog. De Welvaart van Amerika steeg, ze kregen meer macht over Europa. Zelfs nu nog zien wij de gevolgen van de WO2 die Amerika ons heeft aangericht. "Weer gered" zei je, heeft hij dat ooit eerder dan al gedaan? Agh wat, Amerika krijgt gewoon te veel lof van de generatie van tegenwoordig! Ze moeten ook meer van andere kanten bekijken ipv alleen wat Amerika gedaan heeft!

Niet dat ik fasistisch of extreem rechts ofzo ben, maar Amerika krijgt gewoon te veel lof! De Marrokanen hebben net zo goed mee gevochten, daar horen we niets van! de Nieuw Zeelanders hebben meegevochten, horen we ook niets van! Alleen Amerika dit, Amerika dat!

Maar dit is off-topic, kunnen we weer on gaan?

Euh Amerika (VS en Canada), heeft ons bevrijd samen met zijn bondgenoten Engeland, Frankrijk en blijkbaar schijnt het zo te zijn dat er enkele marrokanen meegevochten hebben, maar er zullen misschien nog wel wat meer nationaliteiten hebben meegevochten maar dan op heel kleinschalig niveau. Maar het was uniek zeker toendertijd dat er een land zoals de VS op grote schaal troepen stuurde naar een ander werelddeel in een oorlog waar de VS eigenlijk weinig mee te maken had. De VS had zich eigenlijk alleen op Japan te hoeven richtten, maar gelukkig schoten ze de geallieerden in Europa te hulp door duizenden mannen te sturen met het gevolg dat er duizenden levens op het spel werden gezet in een oorlog die voor de VS niet noodzakelijk was, wij nederlanders mogen dankbaar zijn op al die amerikanen die het leven hebben gegeven om onze vrijheid terug te winnen, en toen de VS zich met de oorlog bemoeiden werden er slagen gewonnen in Afrika, Frankrijk (normandie), luchtoorlog boven Europa enz.
Na de 2 e wereld oorlog steunden de VS ons land door geld te geven (de zogenaamde marshall-hulp) mede dankzij dit geld konden wij ons land weer opbouwen. Trouwens welke gevolgen heeft dat dan nu aangericht?? en maak nu aub niet meer zo'n domme opmerkingen.
hoi,
Voor deze replier zal ik proberen geen domme opmerkingen te maken. Dankzij de Canadezen en de Britten zijn wij bevrijd, natuurlijk ook dankzij de Amerikanen bij D-Day and Eindhoven, maar ik in de Noorden ben bevrijd door de Britten. Amerika heeft natuurlijk ook een hele grote rol gespeeld in de WO2, maar mensen moeten nu niet hollywood dingen zeggen. Amerika heeft de oorlog gewonnen, neen, niet Amerika, ALLE geallieerde troepen, inclusief de russen. Ik vind persoonlijk (Dat jij geen DOMME opmerkingen mag noemen) Dat Amerika te veel lof krijgt met wat er allemaal gebeurd is en alsof zij alles gedaan hebben
Die andere Timo
Lid
Berichten: 1176
Lid geworden op: 22 jun 2004, 11:40

Bericht door Die andere Timo »

De Verenigde Staten hadden er alle belang bij. Het was absoluut niet onzelfzuchtig, zowel het sturen van troepen als het geven van Marschall hulp niet. Alleen zijn dit politiek-economische dilemma's en geen militaire belangen. Het begon al met lend-lease: als het werkelijk allemaal onbaatzuchtig was dan was het woordje "lease" wel weggelaten.

Jij gelooft zeker ook in de onzelfzuchtige "hulp" die Amerika geeft bij de bevrijding en wederopbouw in Irak? :roll:
J86
Lid
Berichten: 44
Lid geworden op: 03 mei 2004, 18:53

Bericht door J86 »

Harsha schreef:
J86 schreef:
Harsha schreef: Alsof Amerika alle lof moet krijgen! Ze hebben grote invloed gehad op de oorlog ja, Maar kijk de Britten eens, Churchill! Die vertrouwde Stalin in het begin al niet en probeerde Roosevelt over te halen om hem niet te vertrouwen! Zijn reden was misschien we een beetje om Europa bevrijd te hebben, maar Amerika zijn Economie steeg enorm na de oorlog. De Welvaart van Amerika steeg, ze kregen meer macht over Europa. Zelfs nu nog zien wij de gevolgen van de WO2 die Amerika ons heeft aangericht. "Weer gered" zei je, heeft hij dat ooit eerder dan al gedaan? Agh wat, Amerika krijgt gewoon te veel lof van de generatie van tegenwoordig! Ze moeten ook meer van andere kanten bekijken ipv alleen wat Amerika gedaan heeft!

Niet dat ik fasistisch of extreem rechts ofzo ben, maar Amerika krijgt gewoon te veel lof! De Marrokanen hebben net zo goed mee gevochten, daar horen we niets van! de Nieuw Zeelanders hebben meegevochten, horen we ook niets van! Alleen Amerika dit, Amerika dat!

Maar dit is off-topic, kunnen we weer on gaan?

Euh Amerika (VS en Canada), heeft ons bevrijd samen met zijn bondgenoten Engeland, Frankrijk en blijkbaar schijnt het zo te zijn dat er enkele marrokanen meegevochten hebben, maar er zullen misschien nog wel wat meer nationaliteiten hebben meegevochten maar dan op heel kleinschalig niveau. Maar het was uniek zeker toendertijd dat er een land zoals de VS op grote schaal troepen stuurde naar een ander werelddeel in een oorlog waar de VS eigenlijk weinig mee te maken had. De VS had zich eigenlijk alleen op Japan te hoeven richtten, maar gelukkig schoten ze de geallieerden in Europa te hulp door duizenden mannen te sturen met het gevolg dat er duizenden levens op het spel werden gezet in een oorlog die voor de VS niet noodzakelijk was, wij nederlanders mogen dankbaar zijn op al die amerikanen die het leven hebben gegeven om onze vrijheid terug te winnen, en toen de VS zich met de oorlog bemoeiden werden er slagen gewonnen in Afrika, Frankrijk (normandie), luchtoorlog boven Europa enz.
Na de 2 e wereld oorlog steunden de VS ons land door geld te geven (de zogenaamde marshall-hulp) mede dankzij dit geld konden wij ons land weer opbouwen. Trouwens welke gevolgen heeft dat dan nu aangericht?? en maak nu aub niet meer zo'n domme opmerkingen.
hoi,
Voor deze replier zal ik proberen geen domme opmerkingen te maken. Dankzij de Canadezen en de Britten zijn wij bevrijd, natuurlijk ook dankzij de Amerikanen bij D-Day and Eindhoven, maar ik in de Noorden ben bevrijd door de Britten. Amerika heeft natuurlijk ook een hele grote rol gespeeld in de WO2, maar mensen moeten nu niet hollywood dingen zeggen. Amerika heeft de oorlog gewonnen, neen, niet Amerika, ALLE geallieerde troepen, inclusief de russen. Ik vind persoonlijk (Dat jij geen DOMME opmerkingen mag noemen) Dat Amerika te veel lof krijgt met wat er allemaal gebeurd is en alsof zij alles gedaan hebben
Ik vindt dat de VS wel alle lof verdiend gezien mijn boven genoemde argumenten en trouwens wat die russen betreft zij wilden gewoon land veroveren in Europa landen zoals: Polen, tsjechie, duitsland enz. zij hadden er gewoon puur eigen belang bij. Het is voor die landen verschrikkelijk geweest op na die moeilijke oorlogs jaren te moeten leven onder dat communistisch bewind.
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

We kunnen er kort over zijn. Beide landen (vs, cccp) hadden politieke motieven (lees eigen belang) om zoveel mogelijk van Europa te bevrijden van de Nazi's.

De "arme onderdrukte europeanen bevrijden" was slechts bijzaak!
Die andere Timo
Lid
Berichten: 1176
Lid geworden op: 22 jun 2004, 11:40

Bericht door Die andere Timo »

J86 schreef:Ik vindt dat de VS wel alle lof verdiend gezien mijn boven genoemde argumenten en trouwens wat die russen betreft zij wilden gewoon land veroveren in Europa landen zoals: Polen, tsjechie, duitsland enz. zij hadden er gewoon puur eigen belang bij. Het is voor die landen verschrikkelijk geweest op na die moeilijke oorlogs jaren te moeten leven onder dat communistisch bewind.
:shock: Ze wilden gewoon land veroveren??????????? Ben je gek ofzo? Duitslanf valt de Sovjet Unie aan, miljoenen doden en als ze de Duitsers eindelijk na vele jaren terugdrijven en verpletteren dan is het "gewoon land veroveren".
J86
Lid
Berichten: 44
Lid geworden op: 03 mei 2004, 18:53

Bericht door J86 »

Die andere Timo schreef:De Verenigde Staten hadden er alle belang bij. Het was absoluut niet onzelfzuchtig, zowel het sturen van troepen als het geven van Marschall hulp niet. Alleen zijn dit politiek-economische dilemma's en geen militaire belangen. Het begon al met lend-lease: als het werkelijk allemaal onbaatzuchtig was dan was het woordje "lease" wel weggelaten.

Jij gelooft zeker ook in de onzelfzuchtige "hulp" die Amerika geeft bij de bevrijding en wederopbouw in Irak? :roll:
Even voor de duidelijkheid je kunt Irak niet met Duitsland in wo2 vergelijken (misschien wel het irak in de golfoorlog). Over dit punt heb ik een mening maar we hebben het nu over de VS in de jaren 40-50. Ik zie niet in wat voor voordelen het de VS opleverden om troepen te sturen naar Europa. En over die marshall-hulp, het is voor een land als de VS toch alleen maar nadelig om de economie in Europa te helpen krijgen ze er alleen maar een concurrent bij.
Jurryt
Lid
Berichten: 2488
Lid geworden op: 02 jul 2004, 01:24

Bericht door Jurryt »

Amerika pikte het land in, OOK voor hen eigenbelang, wij zijn verder Amerikaans "Opgevoed" en de polen russisch "Opgevoed" Deze politieke dingen waren bijden verkeerd, maar ze waren bijden onderandere ook onze bevrijders. Maar US alle lof? das een beetje te hollywood voor mij, verdiep je wat in historie en politiek motieven.
J86
Lid
Berichten: 44
Lid geworden op: 03 mei 2004, 18:53

Bericht door J86 »

Die andere Timo schreef:
J86 schreef:Ik vindt dat de VS wel alle lof verdiend gezien mijn boven genoemde argumenten en trouwens wat die russen betreft zij wilden gewoon land veroveren in Europa landen zoals: Polen, tsjechie, duitsland enz. zij hadden er gewoon puur eigen belang bij. Het is voor die landen verschrikkelijk geweest op na die moeilijke oorlogs jaren te moeten leven onder dat communistisch bewind.
:shock: Ze wilden gewoon land veroveren??????????? Ben je gek ofzo? Duitslanf valt de Sovjet Unie aan, miljoenen doden en als ze de Duitsers eindelijk na vele jaren terugdrijven en verpletteren dan is het "gewoon land veroveren".
Nee, je snapt het niet het was goed geweest als die russen de landen: Polen, Tsjechie hun soevereiniteit terug hadden gegeven na de oorlog net zoals dat de VS dat had gedaan aan Frankrijk, BeNeLux. Maar in plaats daarvan behielden ze deze landen en namen ze in, in hun rijk.
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Zo 'Souverein' is de Benelux nooit geworden.....er liggen (waarschijnlijk) nog steeds Amerikaanse atoomkoppen in België....
Die andere Timo
Lid
Berichten: 1176
Lid geworden op: 22 jun 2004, 11:40

Bericht door Die andere Timo »

Ja, ik weet dat ik mij weer kort door de bocht uitdruk maar dit soort onzinnige argumenten van mensen die er echt niets van begrijpen zijn om gek van te worden.

Je ziet de voordelen niet, zeg je. Kijk, dat bedoel ik nou. De Amerikaanse economie groeide enorm door de oorlog. Natuurlijk kostte het enorm veel geld en levens, maar Amerika had alle belang bij een Europa dat binnen hun invloedsfeer kwam. Zowel een Duitse als een Sovjet Russische eindoverwinning waren zeer nadelig. Denk je dat Amerikaanse bedrijven in dat geval iets te zeggen hadden gehad op de Europese markt Daarvoor wilden ze zich graag in de oorlog mengen. Je zegt, ze krijgen er een concurrent bij. Dat is incorrect. De Amerikanen sloten allerlei deals in ruil voor de Marschall. Het geld dat ze ons gaven betaalde zich politiek en econmisch dubbel en dwars uit.
En Vincent zag het koren
En Einstein het getal
En Zappelin de zappelin
En Johan zag de bal
J86
Lid
Berichten: 44
Lid geworden op: 03 mei 2004, 18:53

Bericht door J86 »

Harsha schreef:Amerika pikte het land in, OOK voor hen eigenbelang, wij zijn verder Amerikaans "Opgevoed" en de polen russisch "Opgevoed" Deze politieke dingen waren bijden verkeerd, maar ze waren bijden onderandere ook onze bevrijders. Maar US alle lof? das een beetje te hollywood voor mij, verdiep je wat in historie en politiek motieven.
Wij behielden onze democratie en mochten dus zelf ons parlement kiezen. Wij waren onafhankelijk en mochten doen en laten wat we wilden en we zijn niet met Amerikaanse politieken ideeen opgevoed want anders hadden we nu bijvoorbeeld niet zo'n progressief belastingstelsel en sociale zekerheid.
Die andere Timo
Lid
Berichten: 1176
Lid geworden op: 22 jun 2004, 11:40

Bericht door Die andere Timo »

J86 schreef:Nee, je snapt het niet het was goed geweest als die russen de landen: Polen, Tsjechie hun soevereiniteit terug hadden gegeven na de oorlog net zoals dat de VS dat had gedaan aan Frankrijk, BeNeLux. Maar in plaats daarvan behielden ze deze landen en namen ze in, in hun rijk.
...wat snap ik dan niet? Dit is het bewijs dat Amerika belang had bij deelname aan de oorlog. Als ze niet actief hadden deelgenomen dan hadden de Russen door kunnen lopen tot in Portugal en dan had de groeiende Amerikaanse economie geen markt gehad en de Amerikaanse politiek niets in te brengen.
J86
Lid
Berichten: 44
Lid geworden op: 03 mei 2004, 18:53

Bericht door J86 »

Die andere Timo schreef:Ja, ik weet dat ik mij weer kort door de bocht uitdruk maar dit soort onzinnige argumenten van mensen die er echt niets van begrijpen zijn om gek van te worden.

Je ziet de voordelen niet, zeg je. Kijk, dat bedoel ik nou. De Amerikaanse economie groeide enorm door de oorlog. Natuurlijk kostte het enorm veel geld en levens, maar Amerika had alle belang bij een Europa dat binnen hun invloedsfeer kwam. Zowel een Duitse als een Sovjet Russische eindoverwinning waren zeer nadelig. Denk je dat Amerikaanse bedrijven in dat geval iets te zeggen hadden gehad op de Europese markt Daarvoor wilden ze zich graag in de oorlog mengen. Je zegt, ze krijgen er een concurrent bij. Dat is incorrect. De Amerikanen sloten allerlei deals in ruil voor de Marschall. Het geld dat ze ons gaven betaalde zich politiek en econmisch dubbel en dwars uit.
De VS is niet en nooit zo'n handels natie geweest omdat ze nog steeds veel importeren en weinig exporteren (ze hebben ieder jaar een groot tekort op hun lopende rekening). (Japan is dit bijvoorbeeld wel), vandaar dat ik ook niet denk ze met die rede europa zijn binnengevallen, maar goed dat van die invloedssfeer daar heb je wel gelijk in omdat ze niet wilden dat Nederland communistich werd (mocht er ooit een oorlog plaats vinden).
Jurryt
Lid
Berichten: 2488
Lid geworden op: 02 jul 2004, 01:24

Bericht door Jurryt »

de topic naam luid:
Amerika grootste misdadiger wo2

Neen, vind ik niet, nooit beweerd, alleen ik vind dat ze niet alle lof moeten krijgen, jij vind van wel J86. Ik houd niet echt van dat gerotzooi van voetenkusserij. Amerika heeft natuurlijk deelname gehad met de WO2, maar niet alleen door hen hebben we gewonnen.
Wij behielden onze democratie en mochten dus zelf ons parlement kiezen. Wij waren onafhankelijk en mochten doen en laten wat we wilden en we zijn niet met Amerikaanse politieken ideeen opgevoed want anders hadden we nu bijvoorbeeld niet zo'n progressief belastingstelsel en sociale zekerheid.
Natuurlijk behielden wij de democratie, maar is dat alleen door Amerika? In 1942/43 stond Duitsland al op instorten, zelfs toen Amerika amper deelname nam aan de westfront. De Britten hadden gewonnen in noord Afrika, de Russen hadden gewonnen in Stalingrad.

De gevolgen dat Amerika ons heeft bevrijd is dat wij zeer afhankelijk van Amerika zijn wat er gaat gebeuren!

Je moet niet alleen zien van: Heuh, Amerika bevrijders!
Maar wat speelt erachter! Welke waanzin heeft ze naar de oorlog geleid. Pearl Harbor? Excuus om mee te doen. Duitse U-boten die Amerikaanse schepen stuk schieten vlakbij de US kust? mmm.... Is op een of andere manier lang stilgehouden, ook een excuus dus. De economie, en welvaart van eigen belang! daar ging het hen om.

Kortom: Amerika moet niet gezien worden als de enige bevrijders van Europa
Plaats reactie