Executie's in Grathem, Nederlands Limburg

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Executie's in Grathem, Nederlands Limburg

Bericht door Roel R. »

Wie kan me meer vertellen over executie's in Grathem op 13 mei 43, 2 Franse krijgsgevangenen werkende voor de SD zouden daar door het verzet neergeschoten zijn.

Ik heb een foto van de lijken gezien, wie kan me meer over de omstandigheden vertellen?
Sjoske
Lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 22 jul 2004, 00:14

Bericht door Sjoske »

heb ook even gezocht in het proefschrift: Het verborgen front. Over de georganiseerde illigaliteit in Limburg.

Kan over 13 mei 43 niets vinden in dit verband, het enige wat ik zo snel over liquidatie van 2 fransen krijgsgevangen die onder druk van SD infiltreerden kan vinden speelde zich af op 17 maart 44 bij napoleonsbaan in beegden(niet heel erg ver van Grathem dus eigenlijk).
Gebruikersavatar
Miesjel
Lid
Berichten: 3050
Lid geworden op: 07 dec 2003, 20:02

Bericht door Miesjel »

welkom Sjoske!
Voor elk probleem is er een oplossing, dus dat is het probleem niet.
De oplossing, dat is het probleem.
Sjoske
Lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 22 jul 2004, 00:14

Bericht door Sjoske »

thanks!

Toch maar eens even posten is eens wat anders dan alleen maar lezen :lol:
Gebruikersavatar
Miesjel
Lid
Berichten: 3050
Lid geworden op: 07 dec 2003, 20:02

Bericht door Miesjel »

Is ook veel leuker :)
Voor elk probleem is er een oplossing, dus dat is het probleem niet.
De oplossing, dat is het probleem.
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Bedankt Sjoske,

Bij dat proefschrift. Heb je het dan over die pdf die te downloaden is?

Ik denk dat Beegden het zelfde geval is. In het boek dat hier ligt staat echter Grathem.

Het boek is een vol met kleuren foto's van de Roermondse fotograaf Alphons Hustinx.
Sjoske
Lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 22 jul 2004, 00:14

Bericht door Sjoske »

ja is inderdaad zijn geloof ik stuk of 12pdf's die ik in dat bestnad heb zitten in totaal ruim 1000 pagina's geloof ik. Als naslagwerk nog wel eens interessant maar om het helemaal door te lezen ben ik nog niet aan toegekomen. Ik weet niet meer precies welk deel het stond over de executies maar zal vanavond als ik thuis ben nog even kijken heb het daar opgeschreven. Staat vrij goed beschreven wat er toen gebeurd is.

Dat boek ken ik trouwens niet maar klinkt interessant zal eens even zoeken bij de boekhandel.
Sjoske
Lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 22 jul 2004, 00:14

Bericht door Sjoske »

Krijg de tekst niet gecopieerd om hier te plakken, weet niet of jij de pdf's van dat proefschrift hebt, zo niet mail me dan even dan stuur ik ze je per mail.

Het staat in h3.pdf bladzijde 196 & 197
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Ik ken alleen de online versie van de pdf. Is die even lang als de pdf die jij hebt?
Sjoske
Lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 22 jul 2004, 00:14

Bericht door Sjoske »

heb die pdf's gedownload zijn er aardig wat alles bij elkaar is het een enorm boekwerk.

Als ik het goed heb is het qua indeling in deel:

hoofdstuk3.III.3.5
Plaats reactie