Nederlandse SS-Frontarbeiters

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Roel R.
Lid
Contacteer:

Nederlandse SS-Frontarbeiters

Bericht door Roel R. »

Wie kan me goede literatuur aanraden over Nederlandse Oostlandvaarders en hun lot?

Zijn er namen bekend van deze leden van de Nederlandse Oost Compagnie? Hoeveel zijn er terug gekomen en hoeveel hebben de partizanen en russen overleefd en wonen er misschien nu nog?
Roel R.
Lid
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Mhh, Ik vind net dit:
Zomer 1942 entameerde Rost een nieuwe grote taak met de oprichting van de Nederlandse Oost Compagnie onder directie van mr. D. Krantz. Het verlies van Indië zou moeten worden goedgemaakt door de vestiging van Nederlandse kolonisten in de door de Duitsers op de Sovjetunie veroverde gebieden. Op uitnodiging van het Ostministerium ondernam hij met een aantal NSB'ers in juni een reis naar Ostland, de voormalige Baltische landen, in september opnieuw naar de Oekraïne, waar hij op hoog niveau besprekingen voerde over de 'inzet van Nederlandse pioniers in het Oosten'. Voor de verzorging, organisatie enz. van deze boeren, tuinders en andere vaklieden zou de Oostcompagnie zorgen. In het geheel vertrokken ongeveer 200 gegadigden, maar tot enige compensatie van Duitse kant voor deze overigens geringe Nederlandse inzet kwam het niet. Slechts de SS-Frontarbeiders, die wegen en verdedigingswerken hielpen aanleggen in het bezette gebied, beliepen circa 4500 man. Na een jaar bracht Rost een uitvoerig gedrukt rapport uit aan Seyss-Inquart, die het oprichtingsdecreet van de Oostcompagnie uitgevaardigd had. Tot een tweede verslag in 1944 is het niet meer gekomen. Na de ontruiming van de Oekraïne door de Duitsers in najaar 1943 werden de meeste Hollanders opnieuw ingezet in de Baltische staten. Toen in september 1944 bij de Russische doorbraak de Hollanders kwamen terugstromen, werd hun de terugkeer naar Nederland niet toegestaan; zij werden in Duitsland geplaatst op boerderijen, waar het manlijk personeel in militaire dienst was.
Ik denk dat alleen het Niod info over deze mensen heeft?
Plaats reactie