de vlag (vlaamse nazicollaborateurs)
-
- Lid
de vlag (vlaamse nazicollaborateurs)
wie kan mij wat meer vertellen over de vlaamse nazicollaborateurs de VLAG.
ik weet dat ze geleid werd door jef van de wiele en dat ze door himmler hoger werden ingeschat dan het VNV.
hoeveel leden hadden ze en wat was hun ideologie. enz.
Edit PPL:
Titel aangepast ter verduidelijking
ik weet dat ze geleid werd door jef van de wiele en dat ze door himmler hoger werden ingeschat dan het VNV.
hoeveel leden hadden ze en wat was hun ideologie. enz.
Edit PPL:
Titel aangepast ter verduidelijking
- Peter M
- Lid
De DeVlag was net voor de oorlog en in het begin van de oorlog niet meer dan een culturele organisatie, die filmavonden en uitstappen organiseerde voor het bevorderen van de relaties tussen Duitsland en Vlaanderen.
Ik citeer hier even een stuk uit mijn artikel over het VNV op http://www.wo2.nl (zie 'wereldoorlog' -> 'collaboratie'):
Ik citeer hier even een stuk uit mijn artikel over het VNV op http://www.wo2.nl (zie 'wereldoorlog' -> 'collaboratie'):
De DeVlag, de Duits-Vlaamse Arbeidsgemeenschap, voorheen een organisatie die culturele uitstappen organiseerde, werd in september 1941 met de aanstelling van een SS-Gruppenführer plots een openlijk politieke beweging, die als dekmantel fungeerde voor de acties van de SS. Het politieke klimaat werd nu nog ongunstiger voor het VNV: er was niet alleen een politieke concurrent die samenwerkte met de Alg. SS-Vl bijgekomen in Vlaanderen, deze concurrent had ook nog erg veel VNV'ers onder haar leden. Niemand binnen de VNV-top had het ooit voor mogelijk gehouden dat de DeVlag ooit politiek zou worden, en daarom werd het lidmaatschap tot de Arbeidsgemeenschap voor VNV'ers nooit verboden, in tegenstelling tot lidmaatschap van de Alg. SS.
De Clercq kon het zich niet veroorloven om nog eens een verbod op te leggen aan zijn leden en paste daarom een andere tactiek toe. Hij zou de VNV'ers juist aanmoedigen om in de DeVlag te stappen en daar dan zoveel mogelijk hoge functies te gaan bekleedden, om de Devlag van de SS af te scheuren en naar het VNV toe te trekken. De onvrede van de Dietsers binnen het VNV was ondertussen erg gegroeid door de politiek van De Clerq. Sommige VNV'ers vertrokken dan ook naar de DeVlag en keerden nooit meer terug naar het Verbond. In de DeVlag zouden ze echter ook niet aan hun trekken komen. Zowel de Algemene SS als de Vlaamse afdeling van de DeVlag onder Jef Van de Wiele predikten steeds meer het opgaan van Vlaanderen als gouw in het Duitse rijk. Hoewel de taken van de DeVlag vanaf maart 1942 alleen nog beperkt werden tot het bevorderen van de culturele relaties tussen Vlaanderen en Groot-Duitsland, groeide de Vlag sneller dan ooit tevoren. In de hoop meer indruk te maken op het Duitse bestuur en op de bevolking dan haar concurrenten, riep Staf de Clercq het hele VNV bijeen voor een mars in Brussel.
In een redevoering in mei omschreef hij het zo: " …Moest het zo zijn, moesten die bewijzen nog niet afdoende zijn , dan stelt de leider van het VNV zich voor om - na de bekomen toelating - gans de beweging naar Brussel op te roepen. En dan voorspelt hij dat er zal gemarcheerd worden, niet in rijen van drie, maar in rijen van acht! En hij heeft er de verzekering van, dat er gedefileerd zal worden van tien uur voormiddag tot vijf uur 's namiddags!". Op 12 juli werd Reimond Tollenaere vereerd tijdens de Tollenaere-mars in Brussel. Het VNV wendde dit evenement aan voor machtsvertoon: 12.000 leden van de DM/ZB, de geüniformeerde afdeling van het Verbond en 40.000 gewone VNV leden als toeschouwers werden verzameld.
- Michael
- Lid
- Contacteer:
- Michael
- Lid
- Contacteer:
- Roel R.
- Lid
- Contacteer:
- Michael
- Lid
- Contacteer: