Vraag over type uniform

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
combray

Vraag over type uniform

Bericht door combray »

Goedemiddag,

Ik heb een tijdje geleden een tekening gekocht gemaakt in 1939/1940 Afgebeeld is een portret van een jongen niet ouder dan 13/14 in uniform.
Ik wil heel graag weten wat voor soort uniform dit is.
Ik zie dat het niet mogelijk is om een foto te uploaden? Maar die heb ik wel dus misschien heeft u veel verstand van uniformen of u kent iemand die verstand heeft van uniformen, dan kan ik de foto naar u toe mailen. Mijn mail is Dennis.schneider322 'at' gmail.com.
Ik ben echt heel erg benieuwd of er iemand is die mij kan helpen?

Vriendelijke groet,

Dennis

Modbreak: @ in het mailadres gewijzigd, dat bespaart je een hoop SPAM. MMR
matthijsdedie
Lid

Re: Vraag over type uniform

Bericht door matthijsdedie »

Ik denk dat het een hitlerjugend uniform is.
Maar daarvoor moet ik denk ik even de foto zien. :wink:
Altijd op zoek naar duits!
Erik
Beheerder
Beheerder
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Vraag over type uniform

Bericht door Erik »

HJ kan.
Er waren in Europa in die tijd heel veel jongerenbewegingen in uniformachtige verschijningen, in Nederland liep de padvinderij (prot.) en verkennerij (R.K.) ook in een soort uniform met legerhemden. Daarnaast hadden de verschillende politieke richtingen ook hun jeugdbewegingen die wel eens in een gelijkelijk pakkie de straat optogen.

In Duitsland bestond tot de jaren '20 de gewente om kinderen, vaak heel jong, in uniform te kleden en op de toen nog gevoelige plaat te zetten. Of die gewente zich na WO1 heeft doorgezet durf ik niet te zeggen.

Eerst foto dus!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Plaats reactie