orgineel

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: orgineel

Bericht door Erik »

Joep schreef:Dus je beweert eigenlijk dat ook de meeste verzamelaars die koppelsloten in hun collectie hebben, die waarschijnlijk uit de jaren 70 zijn ?
Lees eens wat ik schreef:
ik schreef:Van verzamelaars uit de WO1-hoek uit Duitsland (waar ik contact mee heb) hoor ik wel eens dat WO2-koppelsloten die je nu voor origineel koopt, waarschijnlijk uit de jaren zeventig zijn.
Joep schreef:Ik vind, eerlijk gezegd, dat ze reproduceren, wat jij al vervalsen noemde, waar ik het overigens compleet mee eens ben, zou moeten worden verboden.
Waarom? Voor mijn doel zijn ze prima! Nét echt! En functioneel! Ik stempel mijn koppelsloten Württemberg WO1 met originele slagletters zodat je ziet dat het slot is uitgegeven door 119 Res. Infanterieregiment. Zoals het hoort. Er is godzijdank geen enkele wet die zegt dat je niet mag reproduceren of namaken, tenminste, niet van dit soort goed! Wat denk je dat er al tientallen jaren in Engeland gebeurt met WW1 cap badges? Alleen degene die honderden originelen in zijn handen heeft gehad kan de originele eruit halen.
En het is ook niet erg! Zolang je maar geen 120 pond hoeft te betalen voor een naslag. Je weet trouwens zeker dat-ie origineel is als-ie uit een loopgraaf komt...
Asjemoui schreef:Wanneer iemand opzettelijk een reproductie als origineel verkoopt dan spreek je van oplichting en niet van vervalsing. Een vervalsing is daarentegen opzettelijk vervaardigd met het doel om iemand op te lichten.
Zo is het en net oars.
Ik ben er voorstander van dat alle repro militaria gemerkt moet gaan worden met een soort van kunstmatig dna door de makers in het beginsel en ook door verzamelaars die dit tegen komen en gekocht hebben als origineel.
Nergens voor nodig. Verzamelaars zijn geen bedreigde of beschermde diersoort. Moeten ze maar opletten! Klinkt flauw, maar zo is het wel. Niemand dwingt jou om te verzamelen.
Er bestaan uitgebreide vergelijkingscollecties van verzamelaars van repro, ook een beetje voor dit doel. Ik denk dat de verzamelaar van authentiek daar gewoon eens wat meer aandacht aan moet besteden!
Vroeger was het makkelijker met Nederlandse uitrusting: die werd vernietigd of anders gemerkt en verkocht. Stempeltjes 'BD' erin of, in leerwerk, een paar gaatjes en klari! Wist iedereen waar-ie aan toe was.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Jasper J
Lid
Berichten: 1774
Lid geworden op: 10 mei 2005, 13:01

Re: orgineel

Bericht door Jasper J »

Erik schreef:
Joep schreef:Dus je beweert eigenlijk dat ook de meeste verzamelaars die koppelsloten in hun collectie hebben, die waarschijnlijk uit de jaren 70 zijn ?
Lees eens wat ik schreef:
ik schreef:Van verzamelaars uit de WO1-hoek uit Duitsland (waar ik contact mee heb) hoor ik wel eens dat WO2-koppelsloten die je nu voor origineel koopt, waarschijnlijk uit de jaren zeventig zijn.
Joep schreef:Ik vind, eerlijk gezegd, dat ze reproduceren, wat jij al vervalsen noemde, waar ik het overigens compleet mee eens ben, zou moeten worden verboden.
Waarom? Voor mijn doel zijn ze prima! Nét echt! En functioneel! Ik stempel mijn koppelsloten Württemberg WO1 met originele slagletters zodat je ziet dat het slot is uitgegeven door 119 Res. Infanterieregiment. Zoals het hoort. Er is godzijdank geen enkele wet die zegt dat je niet mag reproduceren of namaken, tenminste, niet van dit soort goed! Wat denk je dat er al tientallen jaren in Engeland gebeurt met WW1 cap badges? Alleen degene die honderden originelen in zijn handen heeft gehad kan de originele eruit halen.
En het is ook niet erg! Zolang je maar geen 120 pond hoeft te betalen voor een naslag. Je weet trouwens zeker dat-ie origineel is als-ie uit een loopgraaf komt...
Asjemoui schreef:Wanneer iemand opzettelijk een reproductie als origineel verkoopt dan spreek je van oplichting en niet van vervalsing. Een vervalsing is daarentegen opzettelijk vervaardigd met het doel om iemand op te lichten.
Zo is het en net oars.
Ik ben er voorstander van dat alle repro militaria gemerkt moet gaan worden met een soort van kunstmatig dna door de makers in het beginsel en ook door verzamelaars die dit tegen komen en gekocht hebben als origineel.
Nergens voor nodig. Verzamelaars zijn geen bedreigde of beschermde diersoort. Moeten ze maar opletten! Klinkt flauw, maar zo is het wel. Niemand dwingt jou om te verzamelen.
Er bestaan uitgebreide vergelijkingscollecties van verzamelaars van repro, ook een beetje voor dit doel. Ik denk dat de verzamelaar van authentiek daar gewoon eens wat meer aandacht aan moet besteden!
Vroeger was het makkelijker met Nederlandse uitrusting: die werd vernietigd of anders gemerkt en verkocht. Stempeltjes 'BD' erin of, in leerwerk, een paar gaatjes en klari! Wist iedereen waar-ie aan toe was.
Dat ben ik dan weer niet met jou eens, als je oplichting kunt voorkomen moet men dat doen hoe goed je ook op let het kan altijd een keer misgaan voorkomen is beter dan genezen. Repro ok maar dan alleen voor het geen waar ze voor gemaakt zijn.
Aude Audenda
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: orgineel

Bericht door Erik »

Jasper J schreef:Dat ben ik dan weer niet met jou eens, als je oplichting kunt voorkomen moet men dat doen hoe goed je ook op let het kan altijd een keer misgaan voorkomen is beter dan genezen. Repro ok maar dan alleen voor het geen waar ze voor gemaakt zijn.
Jasper, waarom citeer jij de gehele tekst ipv dat deel waarop jij wilt reageren?

Niemand verplicht iemand tot het zetten van een "DNA" of ander merkteken op z'n spullen. Kan ook helemaal niet. Is ook nergens voor nodig. Is alleen handig voor de verzamelaar die geen verder onderzoek wilt doen.
Ik gebruik mijn repro alleen daar waar het voor bestemd is. En dan zo dicht mogelijk bij de werkelijkheid, ook als dat betekent dat er bepaalde stempelingen in moeten. Mijn spullen die ik verkoop worden altijd tegen een normale prijs verkocht: zijnde mijn aanschafprijs als er verder geen beschadigingen opzitten. Iemand die van mij een R. 119 gestempeld koppelslot kopen voor drie tientjes weet gewoon aan de prijs dat dit geen authentiek slot is. En als-ie dat niet weet heeft-ie pech gehad.
Het zou anders zijn als ik zo'n slot zou aanbieden voor 150 EU.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Jasper J
Lid
Berichten: 1774
Lid geworden op: 10 mei 2005, 13:01

Re: orgineel

Bericht door Jasper J »

Erik schreef:
Jasper J schreef:Dat ben ik dan weer niet met jou eens, als je oplichting kunt voorkomen moet men dat doen hoe goed je ook op let het kan altijd een keer misgaan voorkomen is beter dan genezen. Repro ok maar dan alleen voor het geen waar ze voor gemaakt zijn.
Jasper, waarom citeer jij de gehele tekst ipv dat deel waarop jij wilt reageren?

Niemand verplicht iemand tot het zetten van een "DNA" of ander merkteken op z'n spullen. Kan ook helemaal niet. Is ook nergens voor nodig. Is alleen handig voor de verzamelaar die geen verder onderzoek wilt doen.
Ik gebruik mijn repro alleen daar waar het voor bestemd is. En dan zo dicht mogelijk bij de werkelijkheid, ook als dat betekent dat er bepaalde stempelingen in moeten. Mijn spullen die ik verkoop worden altijd tegen een normale prijs verkocht: zijnde mijn aanschafprijs als er verder geen beschadigingen opzitten. Iemand die van mij een R. 119 gestempeld koppelslot kopen voor drie tientjes weet gewoon aan de prijs dat dit geen authentiek slot is. En als-ie dat niet weet heeft-ie pech gehad.
Het zou anders zijn als ik zo'n slot zou aanbieden voor 150 EU.
Geen idee niet opgelet wilde dus alleen jou tekst citeren .
Ik kijk jou er niet op aan wat jij doet met jou repro spullen maar het komt al te vaak voor dat men er misbruikt maakt van onwetendheid van anderen en dat kan niet de bedoeling zijn en dat moeten we tegen gaan, ik denk dat het te makkelijk is om te zeggen pech gehad.
Repro dient alleen gebruikt te worden daar waar het voor bedoelt is anders schaadt het heel de verzamelaars wereld .
Het is makkelijk te zeggen pech gehad als je iets koopt in de supermarkt en het word aangeboden als een goed product en later blijkt het product niet te voldoen dan zegt men ook niet pech gehad de werking is gewoon het zelfde ,niet goed geld terug en niet zoals veel oplichtertjes op Marktplaats dat je er niet meer van hoort.
Nogmaals ik kijk er de serieuze repro verkopers die het verkopen onder de juiste omstandigheden en voor het doel waar het voor het voor bedoelt is er niet op aan.

mvg
Aude Audenda
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: orgineel

Bericht door Joep »

Dat je zelf repro's gaat stempelen vind ik dan weer nergens op slaan, je wilt wel een correct onberispelijk historisch beeld neerzetten, maar de menigte zal toch niks zien van die stempeling, dus om dat zelf erin te zetten is volledig overbodig. Je hebt ook nog eens kans dat, mocht je het later weer verkopen, het bij de verkeerde in handen valt en het wilt gaan verkopen als origineel. Vervalsingen verzieken beiden hobby's, levende geschiedenis als verzamelen. Bij het verzamelen is tegenwoordig oplettendheid geboden, veel replica's, ontzettend goede reproducties molesteren deze hobby, puur omdat de zakenlui geld belangrijk vinden. Als we nou reproducties gaan verbieden krijgen we weer bonje met de levende geschiedenis uitbeelders (re-enactment groepen).
Ik vind dat reproducties en dan vooral het gebied waar veel vervalsingen voorkomen, zouden moeten worden verboden. Ik weet dat dit juridisch (bijna) onmogelijk is, omdat er geen eigendomsrechten op militaria bestaat. Tegenwoordig misschien wel op bepaalde reproducties, maar dan gaan reproductie fabrikanten onder een andere naam reproduceren*.

* Anders krijg je reproducties van reproducties :|
Een oplossing zou zijn dat bepaalde levende geschiedenis groepen de replica's van uniformen, uitrusting en alles wat er bij komt kijken, als eigendom van de club houden.
Dan zou er ook strikter naar de verenigingen zelf moeten worden gekeken, door bijvoorbeeld vergunningen te verlenen. Heb je ook gelijk het 'wanna be' soldaatje uithangen probleem opgelost. Reproducties zijn nergens goed voor, dan noch het vervalsen noch het oplichten. Ik heb er geen problemen mee als bedrijven éérlijk een eigen merkje erin zetten dat het een reproductie of replica betreft.
We kunnen wel gaan discussiëren of reproducties verboden moeten worden of niet, en waarom of niet, maar dit zal waarschijnlijk nooit gebeuren, omdat de reproductie fabrikanten juridisch in het voordeel zijn.

Jasper J schreef:
Ik zeg er erbij een soort van dna kan ook een microchip of wat anders zijn.
Heeft totaal geen zin, de fanatieke oplichters halen dat er gewoon uit en maken het voorwerp zijnde origineel.
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
Jasper J
Lid
Berichten: 1774
Lid geworden op: 10 mei 2005, 13:01

Re: orgineel

Bericht door Jasper J »

Een microchip kun je er niet uithalen zeker meerdere niet ,ik kan beter zeggen bijna niet maar je maakt het ze dan heel erg moeilijk.
Aude Audenda
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: orgineel

Bericht door Erik »

Jasper J schreef:Het is makkelijk te zeggen pech gehad als je iets koopt in de supermarkt en het word aangeboden als een goed product en later blijkt het product niet te voldoen dan zegt men ook niet pech gehad de werking is gewoon het zelfde ,niet goed geld terug..
Niet een gelukkige vergelijking. Repro's worden in de regel aangeboden als repro's, in ieder geval wel door de reguliere handel. Die koop je ook als replica. En wat je er verder mee doet, soi.
Joep schreef:Dat je zelf repro's gaat stempelen vind ik dan weer nergens op slaan, je wilt wel een correct onberispelijk historisch beeld neerzetten, maar de menigte zal toch niks zien van die stempeling, dus om dat zelf erin te zetten is volledig overbodig.
Joep, dat is nu levende geschiedenis. De menigte ziet ook niet wat voor een onderbroek ik draag, het is echter wel een exemplaar die precies gelijkend is aan degene die toen gedragen werden. Mijn hemd is een origineel boerenhemd uit 1900. Niemand ziet dat, het is de qualiteit die je zelf aan je uitbeelding hangt. In mijn veldmuts zit het Abnahmestempel van de Bekleidungskammer van 13 A.K. Als ik een 1914-uitbeelding doe heb ik geen 1916 gestempelde broodzak bij me. Het zijn de Artliche Feinheiten die de uitbeelding maken. Het juiste (zelfgemaakte) repro doosje cigaretten en pijptabak. Het eetketelblik met jouw Kompanie/Regimentsnummer en Stammnummer. Anders ben je gewoon bezig met carnaval.
joep schreef:Ik vind dat reproducties en dan vooral het gebied waar veel vervalsingen voorkomen, zouden moeten worden verboden.
Ik vind dat historische authentieke zaken alleen door beroepspersoneel van musea mag worden verzameld en tentoongesteld, in plaats van door particulieren die het een generatielang onttrekken aan het zicht door het op een kamertje achteraf te zetten. Is ook een mening die gelukkig niet opgaat.
Joep schreef:omdat er geen eigendomsrechten op militaria bestaat...
Op NLD militaria is dat nog steeds het Rijk, tenzij je er een afstandsverklaring bij hebt (bewijs dat het gekocht is bij Domeinen)
Joep schreef:Een oplossing zou zijn dat bepaalde levende geschiedenis groepen de replica's van uniformen, uitrusting en alles wat er bij komt kijken, als eigendom van de club houden.
Joep, je komt op een terrein waar je totaal geen verstand van hebt. Ik wil het je wel eens uitleggen maar niet hier.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Jasper J
Lid
Berichten: 1774
Lid geworden op: 10 mei 2005, 13:01

Re: orgineel

Bericht door Jasper J »

@ Erik ik denk dat er wel een gelijkenis in zit, jij zegt repro´s worden aangeboden als repro er zijn inderdaad eerlijke mensen die dat doen ,maar een simpele zoek actie op Marktplaats leert je dat er heel veel repro word aangeboden als origineel.
Juist om het ook leuk te houden voor nieuwe verzamelaars en ook nieuwe jonge verzamelaars zou hier paal en perk aangesteld moeten worden zeker de jonge mensen zijn zeer beinvloedbaar .Maar het is slechts een mening van mij,repro is leuk voor de doelen waar het voor gemaakt word al het andere is zeer schandelijk en schadelijk.

mvg
Aude Audenda
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: orgineel

Bericht door Erik »

Jasper J schreef:Juist om het ook leuk te houden voor nieuwe verzamelaars en ook nieuwe jonge verzamelaars zou hier paal en perk aangesteld moeten worden zeker de jonge mensen zijn zeer beinvloedbaar
'
Jasper, verzamelaars is geen beschermde groep. Waarom omslachtige regelingen? Waarom dan ook niet authentieke militaire historica voor musea bij wet voor de helft van de prijs? Of een verbod op onklaargemaakte wapens (verzamelaars laten zich massaal bedonderen met deze stukken ijzer. Nummergelijk, originele blauwsel, man laat me niet lachen! Alles dichtgelast, één bonk oud ijzer)
Laat het gewoon zoals het is. Een echte verzamelaar weet waar-ie naar moet kijken, die heeft fora om zich te informeren en een bibliotheek vol boeken over hoe die militaria eruit moet zien. Of ben je voorstander van "verzamelaar-light": geen studie, alleen maar succesvol inkopen?
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Jasper J
Lid
Berichten: 1774
Lid geworden op: 10 mei 2005, 13:01

Re: orgineel

Bericht door Jasper J »

Verzamelaar-light nee maar succes voor inkopen ja waarom moet iemand wat kopen voor een dot geld terwijl het nep is en hij het niet weet?
Tuurlijk moet je boeken en andere verzamelaars raadplegen ,ik zeg niet dat verzamelaars beschermt zijn of moeten worden mensen moeten wel beschermt worden tegen oplichting want deze figuren zijn gewoon zuigers en nare mensen.
Zelfs verzamelaars die al jaren verzamelen gaan wel is de mist is door slimme uitzuigers .
Het spijt me dat ik me zo uitdruk maar voor al die oplichters heb ik geen goed woord over .
Merk desnoods repro ! :P
Aude Audenda
Gebruikersavatar
Iwan
Lid
Berichten: 361
Lid geworden op: 18 feb 2013, 20:34

Re: orgineel

Bericht door Iwan »

Ik ben de discussie een beetje aan het volgen maar volgens mij is het reproduceren een valkuil voor elke categorie verzamelaars (antiek, munten, etc.)en is het iets wat je niet uit kan sluiten, zodra ergens grof geld aan verdiend kan worden zal dit ten aller tijden gebeuren. Ik lees eea over het chippen van repro materiaal misschien een goed idee maar ik denk niet dat dit ooit werkelijkheid zal worden want dan wordt straks de repromarkt duurder als de originele. Alles hangt of staat met de eerlijkheid van de verkoper en natuurlijk de kennis en kunde van de koper hier valt gewoon niets aan te doen..
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: orgineel

Bericht door Joep »

Ik vind dat historische authentieke zaken alleen door beroepspersoneel van musea mag worden verzameld en tentoongesteld, in plaats van door particulieren die het een generatielang onttrekken aan het zicht door het op een kamertje achteraf te zetten. Is ook een mening die gelukkig niet opgaat.
Musea hebben tegenwoordig veel repro, in plaats van originele stukken!
De meeste verzamelaars vinden het gelukkig niet erg als iemand hun collectie wilt bezoeken, dus het zit niet decennia lang achteraf in een kamertje.
Om mijzelf als voorbeeld te stellen, tot nu toe heb ik een kleine groeiende collectie van o.a. Duits/Engels/Nederlands. Ik heb tevens ook mijn eigen website, ik zou zeggen bezoek die eens :) , link is te vinden in mijn onderschrift. Op die manier stel ik mijn verzameling tentoon. In mijn latere leven ben ik dat van plan ook daadwerkelijk groots aan te pakken, ik verzamel niet alleen voor mijzelf, maar ook om tentoon te kunnen stellen aan de rest van de wereld.
Iedereen die het doel heeft om te verzamelen, omdat hij/zij interesse heeft in historische militaria vind ik dan beroepspersoneel en niet studentjes van een jaar of 20 die een rondleiding geven in een museum wat hun zelf geen ene reet interesseert.
Dus dat argument vind ik dan weer een beetje raar, als je bij een musea werkt ben je automatisch beroepspersoneel :?
Ik zelf verzamel, omdat ik geïnteresseerd ben in de tijd van toen, in die geschiedenis. Door middel van verzamelen brengen de spullen die je aan je verzameling toevoegd, je dichter bij de tijd en kom je meer te weten. Sowieso is dit een leuke combinatie als je verzamelen leuk vindt.
Misschien verzamelen sommigen ook wel, omdat ze het leuker vinden, dan naar een museum te gaan. Ze willen zelf die militaria hebben om zo zelf een particuliere (privé) collectie te beheren.
verzamelaars is geen beschermde groep. Waarom omslachtige regelingen?
Je impliceert nu eigenlijk dat er alleen voor beschermde groepen of overige zaken omslachtige regelingen gehandhaafd moeten worden.
Nee, wij zijn geen beschermde groep, nou en ? Dan kan er toch wel rekening met ons worden gehouden.
We gaan toch ook niet massaal konijnen afslachten omdat het geen 'beschermde diersoort' is?
Niet een gelukkige vergelijking. Repro's worden in de regel aangeboden als repro's, in ieder geval wel door de reguliere handel. Die koop je ook als replica. En wat je er verder mee doet, soi.
Ja dat klopt, maar er zijn tig zaken, waarvan de repro's uit de 'reguliere handel' in handen van oplichters valt, zodoende ze als origineel te verkopen.
Die reproductie fabrikanten zijn net zo hard schuldig aan de oplichting in dit vak.
Om even een bijpassende vergelijking op te stellen;
Een wapenhandelaar verkoopt wapens aan het leger, die vervolgens in oorlog gebruikt woorden. Die wapenhandelaar is dan net zo hard schuldig aan de slachtoffers die vallen als degene die de wapens gebruikt.
Joep, je komt op een terrein waar je totaal geen verstand van hebt. Ik wil het je wel eens uitleggen maar niet hier.

Stuur me maar een PM en leg alles uit, als je dat wilt, ik ben benieuwd.
Iemand die van mij een R. 119 gestempeld koppelslot kopen voor drie tientjes weet gewoon aan de prijs dat dit geen authentiek slot is. En als-ie dat niet weet heeft-ie pech gehad.
Ken je d'r wel even bijzetten dat'ie niet origineel is.
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
Jasper J
Lid
Berichten: 1774
Lid geworden op: 10 mei 2005, 13:01

Re: orgineel

Bericht door Jasper J »

Het beginsel is fatsoen maar helaas zijn er steeds meer mensen die dit niet hebben en gewoon repro als echt verkopen, ik snap ook wel dat je niet alles kunt voorkomen maar we moeten proberen met zijn allen er zoveel mogelijk aan te doen.
Repro is alleen oke voor living history ik vind het zelfs als vervanging van iets niet kunnen als je een echte verzamelaar bent dan heb je het item maar niet.
Aude Audenda
Gebruikersavatar
Iwan
Lid
Berichten: 361
Lid geworden op: 18 feb 2013, 20:34

Re: orgineel

Bericht door Iwan »

@Jasper, de meningen over repro verschillen wel en ikzelf vind het geen probleem om een stuk wat nagenoeg onvindbaar of onbetaalbaar is op een buste te zetten om een plaatje compleet te maken. Dit ligt puur aan iemands eigen opvatting en als je origineel verzamelt en er zit eens een repro stuk tussen so what mij is het om het even dan kan je ook wel een discussie over spullen die in WO2 geproduceerd zijn maar niet gebruikt deze hebben het slagveld nooit gezien.. Ik denk nu even heel zwart/wit hoor..
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: orgineel

Bericht door Erik »

Normandy schreef:Ik ben de discussie een beetje aan het volgen maar volgens mij is het reproduceren een valkuil voor elke categorie verzamelaars (antiek, munten, etc.)en is het iets wat je niet uit kan sluiten, zodra ergens grof geld aan verdiend kan worden zal dit ten aller tijden gebeuren.
Precies mijn punt. Kijk gerust eens naar "Tussen kunst en kitsch".
Joep schreef:Iedereen die het doel heeft om te verzamelen, omdat hij/zij interesse heeft in historische militaria vind ik dan beroepspersoneel en niet studentjes van een jaar of 20 die een rondleiding geven in een museum wat hun zelf geen ene reet interesseert.
Daar weet jij niets van. Ik ben zelf jarenlang vrijwilliger geweest in een museum. Als je er niets aan vindt ga je vanzelf weer weg.
Joep schreef:Nee, wij zijn geen beschermde groep, nou en ? Dan kan er toch wel rekening met ons worden gehouden.
We gaan toch ook niet massaal konijnen afslachten omdat het geen 'beschermde diersoort' is?
Joep, dit is waanzin wat jij roept. Jij wilt graag dat op alle replica's of doorproducties een stempeltje komt "niet uit het verzamelgebied van Joep". Dat houdt in dat op ALLES waarvan de productielijn stopt en later hervat wordt zo'n regeling moet komen. Belachelijk! Op olielampen, benzineaanstekers, inktpotjes, vingerhoedjes, Jugendstilvazen, Bauhausmeubelen, Grieks/Romeins/Egyptisch antiek, munten, Art Decodeuren, behang, keukengerei, gitaren, spekkasten, smeedijzeren ornamenten, sigarenbandjes en pakjes cigaretten, bierflesjes, deurknoppen etc. etc. (zijn allemaal verzamelobjecten waarvan op de één of andere manier een herproductie is gestart) moet zo'n waarschuwing komen: Pas Op! Niet Uit De Periode 1887-1903!
Ga toch weg! Da's toch niet haalbaar! Bovendien hoor ik niemand uit deze verzamelgebieden met dit soort "regelingen" komen; die kennen hun zaakjes en weten echt wel wat doorproductie/replica is of niet.
Joep schreef:Die reproductie fabrikanten zijn net zo hard schuldig aan de oplichting in dit vak.
Om even een bijpassende vergelijking op te stellen;
Een wapenhandelaar verkoopt wapens aan het leger, die vervolgens in oorlog gebruikt woorden. Die wapenhandelaar is dan net zo hard schuldig aan de slachtoffers die vallen als degene die de wapens gebruikt.
Een fabrikant pleegt geen oplichting Joep, da's een zware beschuldiging! Er is geen wet die het repliceren van gebruiksgoederen verbiedt, tenzij daar een bepaalde regelgeving op bestaat (bij munten schijnt het nogal streng te zijn)
Een wapenhandelaar is geen fabrikant. Je vergelijk gaat mank. De slachtoffers vallen door degene die het wapen hanteert. Wapens doden niet; mensen doen dat. Slechts de nadelaren in verboden wapens (strijdgassen bijv.) zijn schuldig.
Joep schreef:Ken je d'r wel even bijzetten dat'ie niet origineel is.
Waarom? Hij is wel origineel! Namelijk gemaakt als koppelslot, dat is-ie van origine! Dat het geen authentiek koppelslot is uit de periode 1919-1915 snapt iedereen wel door de prijs. Verzamelaars zijn toch geen sukkeltjes? Toch? Of moeten die aan het handje door de volwassen wereld worden geleid?
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Plaats reactie