SS zwaard waarde

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Waarde

SS zwaard waarde

Bericht door Waarde »

Hallo,

Ik heb me geregistreerd voor de volgende redenen. Mijn grootvader is onlangs gestorven na 94 mooie jaren. Echter WOII was dat echter niet, alhoewel hij in deze tijden een volgeling was Hiltler. Hij gaf les in Duitsland en was lid van de SS. Toen de geallieerden het dorp bereikten hebben ze hem opgepakt en is hij voor enkele jaren achter de tralies terecht gekomen. Leek me logisch natuurlijk en achteraf is hij ontsnapt dankzij de burgemeester van dat dorp. Toen is hij terug in België terecht gekomen en is een ander leven gaan leiden.

Hij heeft een ontzettend boeiend leven gehad en ondanks dat hij die rood-witte armband droeg had hij geen slechte bedoelingen. In die tijd was het kiezen of delen. Vele van zijn studenten toen zijn hem nu nog dankbaar omdat hij hen toch op één of andere manier onder de arm heeft genomen buiten de school om.

Het hele verhaal vertellen zou een boek waardig zijn en als kleinzoon heb ik niet alle details en niet meer de gelegenheid gehad om de details te weten te komen.

Ik heb zelf een paar dingen gekregen die hij had nagelaten en één van die dingen is een zwaard dat ze droegen tijdens de parades.
Het lijkt heel sterk op de foto op onderstaande link
http://www.google.be/search?q=SS+hitler ... B250%3B250

Alleen staat er helemaal op het einde van het heft is het een leeuwenkop met de ogen als een rood gekleurde steentjes.

Enig idee wat zoiets nog waard is. Is nooit aangeslepen of dergelijke meer. Volledig origineel

Kan hier wel eens een foto posten maar dan moet iemand me eens vertellen hoe dat moet natuurlijk :)

groeten

Wim
SOLDIER Wessel
Lid

Re: SS zwaard waarde

Bericht door SOLDIER Wessel »

"Het doel van de oorlog is niet te sterven voor het vaderland, maar te zorgen dat de vijand voor het zijne sterft."
George S. Patton
Jan Klaassen
Lid

Bericht door Jan Klaassen »

Beste Waarde (of Waarde Waarde - 't is om 't even): de link gaat letterlijk nergens heen, althans niet naar een dolk. Als je je registreert kan je ook foto's plaatsen, waarna de vele kenners op dit forum je precies kunnen vertellen wat je in hand hebt!
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
SOLDIER Wessel
Lid

Bericht door SOLDIER Wessel »

Het lijkt op de zwaard, waar je het over had, op het 2e plaatje, van de link.
"Het doel van de oorlog is niet te sterven voor het vaderland, maar te zorgen dat de vijand voor het zijne sterft."
George S. Patton
Wimper
Lid

Bericht door Wimper »

Hoi Mensen, ik ben dus nog nieuw op het forum maar er lukte dus iets niet bij het plaatsen van dit onderwerp. Ik ben dus de starter van dit topic. Waarde = Wimper dus dat bericht mag aangepast worden hoor.
Wimper
Lid

Bericht door Wimper »

Ik heb enkele foto's getrokken van het zwaard en dolk.

Heb het forum eens diagonaal doorgelezen en aan de hand hiervan zit ik met mijn vraag wel goed om er een realistisch antwoord op te krijgen.
Degen en dolk.jpg
Degen geheel.jpg
Degen heft.jpg
Wimper
Lid

Bericht door Wimper »

Dolk lemmet.jpg
Dolk geheel.jpg
Jan Klaassen
Lid

Bericht door Jan Klaassen »

Moet ik even zeggen, naar aanleiding van mijn post eerder: de link die je plaatste in de openingspost ging wel ergens naar toe, al deed mijn oude computer op het werk dat niet. Excuses daarvoor.
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
D_Dutch
Lid

Bericht door D_Dutch »

Als ik op internet zoek naar het motto "Mehr sein als scheinen" kom ik bij een Ehrendolch van het Nationalpolitische Erziehungsanstalt uit, welke uitgereikt werd aan Oberstufenschüler.
Wimper
Lid

Bericht door Wimper »

Alvast bedankt voor de reacties. Het zwaar heeft wel wat marktwaarde maar de sentimentele waarde is nu nog veel hoger dan hetgeen het zou opbrengen. Ik zal het nog een jaar of 30 bijhouden denk ik! :)

Blijkbaar wel veel verschillende zwaarden toen die tijd en er zijn er precies nog wat in omgang blijkbaar.

Mij moeder vertelde me dat het van de SS zou geweest zijn maar is dat ook zo vraag ik me af?
Plaats reactie