Spullen

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Gesloten
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Spullen

Bericht door Erik »

Canteenidontknow schreef:Kan het mischief dat die schede in Vietnam gebruikt is ?
Hoezo, wil je dat graag? Dan kan het!
Je kunt je afvragen wat een schede uit Vietnam doet bij een NLD marineman. Ik denk zelf dat de kans zeer klein is.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Spullen

Bericht door Joep »

Het eerste boekje op de eerste foto is in ieder geval na-oorlogs, ik heb zo'n identieke boekje ook gevonden bij mijn Opa op zolder.
Ik zal is even opzoeken wat de exacte data zijn van zulke boekjes, waarschijnlijk uit de jaren 50.

Edit;
Ik zie net dat Erik daar al wat over gezegd had.
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Canteenidontknow
Lid
Lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 06 jul 2013, 20:53

Re: Spullen

Bericht door Canteenidontknow »

Erik de schede is niet van mijn vader of opa Ik kreeg hem voor mijn verjaardag Als wo2 carbine schede op Iwo Jima gebruikt maar daar heb Ik mijn twijfels bij
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Spullen

Bericht door Erik »

Joep schreef:Ik zal is even opzoeken wat de exacte data zijn van zulke boekjes, waarschijnlijk uit de jaren 50.
Sorry Joep! Inderdaad t/m 1959 (M.v.O., in 1959 werd het M.v.D. tot op heden en nu trouwens altijd MinDef geheten)
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Spullen

Bericht door Erik »

Canteenidontknow schreef:Erik de schede is niet van mijn vader of opa Ik kreeg hem voor mijn verjaardag Als wo2 carbine schede op Iwo Jima gebruikt maar daar heb Ik mijn twijfels bij
Dat snap ik. Vooral bij een schede die én volop gerepliceerd wordt (als oorlogsuitgave M8) en bovendien zeer veel gebruikt is in meerdere landen en dat bijna een halve eeuw lang. Ik denk dat het moeilijk wordt om deze schede "thuis" te brengen.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Canteenidontknow
Lid
Lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 06 jul 2013, 20:53

Re: Spullen

Bericht door Canteenidontknow »

Ik heb stempel opgezocht en PWH is Alleen us ALS je op eBay kijkt Zie je afwisselen wo2 en Vietnam
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Re: Spullen

Bericht door sobel »

PWH According to various sources, including a now retired owner of a surplus company during the 1960s and 70s, this was the Pennsylvania Working Home for the Blind. So far I have been able to find little solid information on this contract. During the Vietnam War period a lot of military gear was produced by various companies that worked with the blind, so this is certainly in line with that policy. If this is the case, it is quite likely that PWH only assembled the components and packaged the scabbards as the prime contractor, with the actual parts being supplied on sub-contract.

The Pennsylvania Working Home for Blind Men was established in 1874 on Lancaster Avenue below 36th Street in Philadelphia. Some sources say the name was the Industrial Home for the Working Blind, which may have been an earlier name. In the CAGE code system, the code 86465 was assigned to the Pennsylvania Working Home for Blind Men.
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Canteenidontknow
Lid
Lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 06 jul 2013, 20:53

Re: Spullen

Bericht door Canteenidontknow »

Dus in Vietnam gebruikt ?
Gebruikersavatar
Bas ww2
Lid
Berichten: 1600
Lid geworden op: 14 nov 2011, 16:14
Locatie: Den Haag/leidschendam

Re: Spullen

Bericht door Bas ww2 »

Leuk boek hoeveelste druk is hij?
altijd opzoek naar FLAK items
Canteenidontknow
Lid
Lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 06 jul 2013, 20:53

Re: Spullen

Bericht door Canteenidontknow »

3e druk 1953
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Spullen

Bericht door Erik »

Canteenidontknow schreef:Dus in Vietnam gebruikt ?
Dát zou makkelijk zijn! Wel komt hij uit die periode, dat is wat de monding van de schede zegt. Misschien is-ie in Vietnam geweest! Misschien is-ie gerepliceerd omdat zo'n inscriptie natuurlijk bij de Vietnamverzamelaars wel wat 'losmaakt'!
Houd er rekening mee dat 'Vietnam' verzamelen erg moeilijk is en dat de markt werkelijk trilt van de replica's en ombouwen.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Canteenidontknow
Lid
Lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 06 jul 2013, 20:53

Re: Spullen

Bericht door Canteenidontknow »

Deze man die hem gaf heeft in Korea gevochten hij Zei Alleen over wo2
Canteenidontknow
Lid
Lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 06 jul 2013, 20:53

Re: Spullen

Bericht door Canteenidontknow »

Hier nog wat spullen info nodig airborne tasje bij winkeltje vlak bij Omaha beach hier foto s http://jalbum.net/nl/m/browse/album/1379649
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Re: Spullen

Bericht door sobel »

Tasje is een toeristen item, niet militair of wo2.
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Canteenidontknow
Lid
Lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 06 jul 2013, 20:53

Re: Spullen

Bericht door Canteenidontknow »

En helm en wat is dat Leather tasje
Gesloten