Hallootjes,
Ik bezoek wekelijks wat rommelmarkten op zoek naar spulletjes voor m'n collectie.
Ik kom geregeld hele bakken vol met oude platen tegen, waaronder ook veel 78 toeren platen.
De platen die ze dus ook in de oorlog en daarvoor gebruikten, ik dacht dat ze eind jaren 50 ermee stopten?
Nou is mijn vraag precies, hoe kan ik de platen determineren naar tijdsperiode of datum?
Het lukt me nog wel om in te schatten of een plaat voor of na- oorlogs is, maar bij vrijwel geen enkele plaat kan ik verwijzingen vinden naar bepaalde perioden.
Er staan ook geen datums op.
Nou weet ik wel wat voor lettertype ze in de jaren 20 en 30 gebruikten, en dat het nogal geel gekleurde karton achtige papier waar de platen inzitten nogal dof aanvoelt.
Ik hoop dat jullie nog meer tips voor me hebben dat zou een hoop helpen!
Mocht je zelf geen tips hebben, maar misschien handige websites o.i.d. weten over dit soort zaken (ook van curiosa, altijd handig!) dan zijn die ook van harte welkom!
Gr,
Joep!
78 toeren platen
78 toeren platen
"Luctor et Emergo"
Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
- Erik
- Beheerder
- Gegeven: 7 keer
- Ontvangen: 51 keer
Re: 78 toeren platen
Nee, niet helemaal waar, dat is wat later geweest. Midden jaren zeventig kocht mijn vader nog een platenspeler (nieuw) die ingericht was voor 16, 33, 45 en 78 toeren. Overigens waren veel platenspelers in die tijd al enkel voor 33 en 45 ingericht; 78 werd toen al wat uitzonderlijk.Joep schreef:Ik kom geregeld hele bakken vol met oude platen tegen, waaronder ook veel 78 toeren platen.
De platen die ze dus ook in de oorlog en daarvoor gebruikten, ik dacht dat ze eind jaren 50 ermee stopten?
Au contraire, amice! De platen staan vol verwijzing, alleen moet je die wel kennen!Joep schreef:Nou is mijn vraag precies, hoe kan ik de platen determineren naar tijdsperiode of datum?
Het lukt me nog wel om in te schatten of een plaat voor of na- oorlogs is, maar bij vrijwel geen enkele plaat kan ik verwijzingen vinden naar bepaalde perioden.
Zo kun je achterhalen (maar niet via internet, je moet dus echt de boer op) wanneer een plaat is opgenomen. Je weet namelijk welke muziek er gespeeld wordt, door wie en meestal ook wáár het is opgenomen (welke studio, stad) Van populaire liedjes kun je achterhalen wanneer ze zijn ontstaan, de datum waarop ze op plaat zijn gezet ligt daar vlak bij! Bij klassiek is het net zo: als je de uitvoerders kent kun je de geschiedenis van dat orkest achterhalen.
Nee, een website heb ik niet
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
-
- Lid
Ik kocht 2 jaar geleden nog een nieuwe platen speler welke 78 toeren kan draaien!
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Bedankt in ieder geval, ik zal me eens verdiepen op oude platen.
Erik, de platenspelers konden nog wel 78 toeren draaien, maar eind jaren 50 stopten ze met het maken van die platen van bakeliet.
Toen gingen ze over op vinyl, die bakelieten platen zijn ook meestal wat zwaarder.
Die 78 toeren platen zijn de oudste grammofoonplaten, ik determineerde ze o.a. aan welke plaatjes erop stonden.
Ik zag bijv. een plaat met een plaatje van een elektrische platenspeler erop en eentje met een grammofoon die je zelf moest opwinden.
Thanx voor de tips in ieder geval, meer tips zijn altijd welkom!
Erik, de platenspelers konden nog wel 78 toeren draaien, maar eind jaren 50 stopten ze met het maken van die platen van bakeliet.
Toen gingen ze over op vinyl, die bakelieten platen zijn ook meestal wat zwaarder.
Die 78 toeren platen zijn de oudste grammofoonplaten, ik determineerde ze o.a. aan welke plaatjes erop stonden.
Ik zag bijv. een plaat met een plaatje van een elektrische platenspeler erop en eentje met een grammofoon die je zelf moest opwinden.
Thanx voor de tips in ieder geval, meer tips zijn altijd welkom!
"Luctor et Emergo"
- Erik
- Beheerder
- Gegeven: 7 keer
- Ontvangen: 51 keer
Dat is iets anders Joep!Joep schreef:Bedankt in ieder geval, ik zal me eens verdiepen op oude platen.
De 16 toeren zijn ook al heel oud!Joep schreef:Die 78 toeren platen zijn de oudste grammofoonplaten, ik determineerde ze o.a. aan welke plaatjes erop stonden.
Platen, en ook de oude 78 toerenplaten, worden verzameld. Misschien zelfs nog meer dan militaria! Zoek eens een forum van verzamelaars van oude platen!
Nou ja, da's ook toevallig! Via google in één keer raak!
http://verzamelaars.startsignaal.nl/gra ... laten.html
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
een van de beste sites om gegevens over platen terug te vinden is http://www.discogs.com/
- peanut
- Lid
Aaaah discogs, waar ik voor al mijn obscure punk plaatjes terecht kan
Hört ihr unseren schritt!
Falschirmjäger, waffenträger alle müssen mit, bleibe auch du nicht zurück!
Falschirmjäger, waffenträger alle müssen mit, bleibe auch du nicht zurück!
- patrickh
- Lid
- Gegeven: 107 keer
- Ontvangen: 79 keer
peanut schreef:Aaaah discogs, waar ik voor al mijn obscure punk plaatjes terecht kan
- stekker
- Lid