dateringen

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Jonasj
Lid
Berichten: 253
Lid geworden op: 28 dec 2012, 18:02

dateringen

Bericht door Jonasj »

hallo allemaal,
ik vraag mij al een tijdje iets af en ik heb er nog nergens echt een antwoord op kunnen vinden.
Waarom werd alles tijdens ww2 gedateerd, gaande van wapens tot veldflessen noem maar op. Op werkelijk zo goed als alles is een datum terug te vinden. Maar ik begrijp niet echt goed waarom men dat deed, was er een bepaalde reden voor?
alvast bedankt
Jonas
"je mag elkaar beschermen, maar doe dit zonder wapens en helmen" een vredesboodschap van een leerling uit het eerst middelbaar waar ik stage heb gelopen...
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: dateringen

Bericht door Erik »

Vandaag de dag, ik neem aan dat dat vroeger niet anders was, merkt men artikelen vanwege een aantal redenen.

1. Standaardisatie
Standaardisatie is nodig om te kunnen komen tot een beschrijving van de eenheid ten behoeve van inzetbaarheid. In dit proces kan bijvoorbeeld beschreven worden dat materaal en/of materieel niet ouder mag zijn dan uitgiftejaar ..... Ouder materiaal/materieel zou eerder tot uitval kunnen leiden door de leeftijd.

2. Herkenbaarheid en identificatie.
Indien tijdens gebruik een meer voorkomend mankement zich openbaart is de partij waaruit dit materiaal/materieel stamt, sneller te achterhalen, in te nemen en te vervangen. Ook de omvang van de partij speelt dan in het voordeel. Mede een reden dat de fabrikant ook wel eens genoemd wordt. Bij munitie (en andere bulk) wordt het materiaal gemerkt per partij; in het Engels spreekt men dan over "the lot". Daar is het lotnummer van afkomstig (vaak bestaand uit fabrikantsnaam, maand en jaar van levering van het lot) Overigens is de munitie per stuk ook gemerkt, gebruikelijk met jaar van aanmaak en een fabriekscode/naam.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Jonasj
Lid
Berichten: 253
Lid geworden op: 28 dec 2012, 18:02

Re: dateringen

Bericht door Jonasj »

bedankt voor de info
Jonas
"je mag elkaar beschermen, maar doe dit zonder wapens en helmen" een vredesboodschap van een leerling uit het eerst middelbaar waar ik stage heb gelopen...
Plaats reactie