verzamelonderwerp gezocht

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
hayayaah
Lid
Berichten: 36
Lid geworden op: 20 mei 2013, 20:08
Locatie: Nijland

verzamelonderwerp gezocht

Bericht door hayayaah »

Hoi,

nu ik me een tijdje heb verdiept in militaria wil ik me wat meer gaan richten op éen gebied. weet iemand nog een leuk goedkoop onderwerp? ik zat te denken aan winterhulp of iets dergelijks
digger!
Lid
Berichten: 162
Lid geworden op: 15 jul 2013, 14:12

Re: verzamelonderwerp gezocht

Bericht door digger! »

Ik heb zelf een heleboel postzegels met de kop van hitler er op en hakenkruis.
Zij niet duur en leuk voor in de vitrine met al die verschillende kleuren zegels.
Gebruikersavatar
SOLDIER Wessel
Lid
Berichten: 341
Lid geworden op: 16 apr 2012, 14:00
Locatie: Den Haag

Re: verzamelonderwerp gezocht

Bericht door SOLDIER Wessel »

"Het doel van de oorlog is niet te sterven voor het vaderland, maar te zorgen dat de vijand voor het zijne sterft."
George S. Patton
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: verzamelonderwerp gezocht

Bericht door Joep »

Engelse militaria is nog redelijk goedkoop, hangt natuurlijk ook af van wat voor richting Engels je gaat doen.
Een complete RAF piloot kost je alsnog 3500 euro ofzo.
Gebruiksvoorwerpen kunnen ook leuk zijn inderdaad!
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: verzamelonderwerp gezocht

Bericht door Erik »

hayayaah schreef:Hoi,

nu ik me een tijdje heb verdiept in militaria wil ik me wat meer gaan richten op éen gebied.
Wat vind je zelf interessant? Is er in jouw verdieping in militaria iets waarvan je denkt "daar zou ik meer van willen weten?" Dan kun je daar namelijk je collectie op bouwen!
Ik ken mensen die alleen mantelriempjes verzamelen en alles weten over de wijze van stikken en gebruikte gespen! Een maatje van me verzamelt alleen Britse patroontassen 1900-1960. Anderen doen het heel erg breed en zijn nooit klaar; iemand die bijvoorbeeld alles van de Infanterie wil verzamelen.
Je kunt van alles een interessante collectie opbouwen! Gasmaskers, persoonsbewijzen, Home Guard, technische handleidingen van voertuigen, helmen, schoeisel etc.
Zolang je maar niet de fout maakt te willen verzamelen om het verzamelen (Hoewel er ook weer mensen zijn die het heerlijk vinden om hun hele huis vol te kruien met alles wat maar enigszins legergroen/drab/khaki/feldgrau is)
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
kevin15
Lid
Berichten: 297
Lid geworden op: 26 jul 2011, 17:37

Re: verzamelonderwerp gezocht

Bericht door kevin15 »

Mischien iets uit eigen familiekring?
Mijn overgrootvader heeft bij de nsb gezeten, daar ben ik op het moment veel mee bezig.
Ook is het wel leuk om rond je eigen woonplaats info te verkrjgen en mischien ook wat spullen.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: verzamelonderwerp gezocht

Bericht door Erik »

kevin15 schreef:Ook is het wel leuk om rond je eigen woonplaats info te verkrjgen en mischien ook wat spullen.
Studie is het belangrijkst, uit de studie volgt automatisch datgene wat je nodig hebt voor je verzameling!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
panzer lehr
Lid
Berichten: 1306
Lid geworden op: 09 mar 2010, 19:45
Locatie: België

Re: verzamelonderwerp gezocht

Bericht door panzer lehr »

Verwundetenabzeichen en KVK2 is redelijk goedkoop. :)
Gebruikersavatar
laurens jan
Lid
Berichten: 1117
Lid geworden op: 16 jun 2012, 11:04
Gegeven: 18 keer
Ontvangen: 6 keer

Re: verzamelonderwerp gezocht

Bericht door laurens jan »

Erik schreef:
kevin15 schreef:Ook is het wel leuk om rond je eigen woonplaats info te verkrjgen en mischien ook wat spullen.
Studie is het belangrijkst, uit de studie volgt automatisch datgene wat je nodig hebt voor je verzameling!

Aan die studie kun je al meer dan genoeg hebben :mrgreen:
Daar hoef je al bijna niet voor te gaan verzamelen :wink:
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: verzamelonderwerp gezocht

Bericht door Erik »

laurens jan schreef:Aan die studie kun je al meer dan genoeg hebben :mrgreen:
Daar hoef je al bijna niet voor te gaan verzamelen :wink:
Het heeft bij mij geresulteerd in een hele collectie vooroorlogse voorschriften, tijdschriften en boeken. Mijn doel was (en is) "Weet hoe de civiele maatschappij in de jaren dertig was ingericht qua denkbeelden maar ook qua bevolking, gebruiksvoorwerpen etc. en ken het vakgebied van een onderofficier infanterie". Bingo. Nog lang niet klaar!

Evengoed ook heel interessant!
En aanleiding tot een hok vol met gebruiksvoorwerpen zoals je die in die tijd kon tegenkomen. Van blokjes Sunlight (niet de net-naoorlogse zoals je die altijd op marktplaats tegenkomt), sigaretten, scheergerei, aanstekers, pennen, vele blikjes en doosjes met schoenpoets, vet, snoeperij, tabak etc., tot aan horloges en burgerkleding toe! Dat laatste natuurlijk mocht de Duitser toch binnenvallen en in het meest onwaarschijnlijke geval: mocht ons leger de strijd verliezen!
:wink:
:lol:
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
hayayaah
Lid
Berichten: 36
Lid geworden op: 20 mei 2013, 20:08
Locatie: Nijland

Re: verzamelonderwerp gezocht

Bericht door hayayaah »

kevin15 schreef:Mischien iets uit eigen familiekring?
Mijn overgrootvader heeft bij de nsb gezeten, daar ben ik op het moment veel mee bezig.
Ook is het wel leuk om rond je eigen woonplaats info te verkrjgen en mischien ook wat spullen.

Mijn opa heeft ergens bij de grebbeberg gevochten. zat bij de huzaren van boreel. lijkt me leuk om te verzamelen maar vermoedelijk duur en niet veel van te vinden
Gebruikersavatar
hayayaah
Lid
Berichten: 36
Lid geworden op: 20 mei 2013, 20:08
Locatie: Nijland

Re: verzamelonderwerp gezocht

Bericht door hayayaah »

Erik schreef:
laurens jan schreef:Aan die studie kun je al meer dan genoeg hebben :mrgreen:
Daar hoef je al bijna niet voor te gaan verzamelen :wink:
Het heeft bij mij geresulteerd in een hele collectie vooroorlogse voorschriften, tijdschriften en boeken. Mijn doel was (en is) "Weet hoe de civiele maatschappij in de jaren dertig was ingericht qua denkbeelden maar ook qua bevolking, gebruiksvoorwerpen etc. en ken het vakgebied van een onderofficier infanterie". Bingo. Nog lang niet klaar!

Evengoed ook heel interessant!
En aanleiding tot een hok vol met gebruiksvoorwerpen zoals je die in die tijd kon tegenkomen. Van blokjes Sunlight (niet de net-naoorlogse zoals je die altijd op marktplaats tegenkomt), sigaretten, scheergerei, aanstekers, pennen, vele blikjes en doosjes met schoenpoets, vet, snoeperij, tabak etc., tot aan horloges en burgerkleding toe! Dat laatste natuurlijk mocht de Duitser toch binnenvallen en in het meest onwaarschijnlijke geval: mocht ons leger de strijd verliezen!
:wink:
:lol:

klinkt heel erg leuk. heb jij ook zo'n verzameltopic? Zou graag jou verzameling eens willen bewonderen.
Gebruikersavatar
hayayaah
Lid
Berichten: 36
Lid geworden op: 20 mei 2013, 20:08
Locatie: Nijland

Re: verzamelonderwerp gezocht

Bericht door hayayaah »

panzer lehr schreef:Verwundetenabzeichen en KVK2 is redelijk goedkoop. :)
helaas ben ik met de termen nog niet bekend ;)
Gebruikersavatar
hayayaah
Lid
Berichten: 36
Lid geworden op: 20 mei 2013, 20:08
Locatie: Nijland

Re: verzamelonderwerp gezocht

Bericht door hayayaah »

Als iemand in bezit is van oorlogsspullen direct gerelateerd aan friesland ben ik wel geinteresseerd.
Gebruikersavatar
hayayaah
Lid
Berichten: 36
Lid geworden op: 20 mei 2013, 20:08
Locatie: Nijland

Re: verzamelonderwerp gezocht

Bericht door hayayaah »

Joep schreef:Engelse militaria is nog redelijk goedkoop, hangt natuurlijk ook af van wat voor richting Engels je gaat doen.
Een complete RAF piloot kost je alsnog 3500 euro ofzo.
Gebruiksvoorwerpen kunnen ook leuk zijn inderdaad!
engels spreekt mij ook wel aan!
Plaats reactie