arbeidsdienst kamp 414 albrecht rodenbach

De persoonlijke verhalen uit de oorlog & Historische Figuren
Plaats reactie
roos1922
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 dec 2013, 17:27

arbeidsdienst kamp 414 albrecht rodenbach

Bericht door roos1922 »

Hallo
Mijn vader heeft in 1943 in een N.A.D. kamp gezeten het heette albrecht Rodenbach en was kamp 414. Kan iemand mij vertellen waar dat geweest kan zijn?
En bij een van zijn foto's stond het volgende: 11 mei 1943 verjaardag van AM. Het werd gevierd in het kamp met een feestmaal. Wie is AM?
puck
Lid
Lid
Berichten: 351
Lid geworden op: 29 dec 2011, 18:56

Re: arbeidsdienst kamp 414 albrecht rodenbach

Bericht door puck »

AM is waarschijnlijk Anton Mussert.
Gezocht alles van de Luchtbeschermingsdienst.
Gebruikersavatar
arie
Lid
Berichten: 837
Lid geworden op: 22 jun 2004, 00:25
Contacteer:

Re: arbeidsdienst kamp 414 albrecht rodenbach

Bericht door arie »

puck schreef:AM is waarschijnlijk Anton Mussert.
Daar kan je vrijwel zeker wel van uit gaan hoor.
Mede gezien, Het werd gevierd in het kamp met een feestmaal.
Nederlandse Civiele en Militaire Collaboratie WO 2
https://www.bezetting40-45.nl/
Gebruikersavatar
D_Dutch
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 04 apr 2007, 19:24
Locatie: Gelderland, Nederland

Re: arbeidsdienst kamp 414 albrecht rodenbach

Bericht door D_Dutch »

Na wat zoeken op Albrecht Rodenbach kwam ik dit tegen;

"In Brussel was er een "Centrale Leidersschool" die de naam Albrecht Rodenbach kreeg. De school moest in principe uitgroeien tot een internaat waar een volledige schoolopleiding kon worden gevolgd naar het model van de Adolf Hitlerschulen in Duitsland."

Misschien iets in die richting? Ik kon helaas niets vinden met de naam in combinatie met de N.A.D., maar ik weet ook niet of een Nederlands N.A.D.-kamp überhaupt de erenaam van een Vlaming zou krijgen.
roos1922
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 dec 2013, 17:27

Re: arbeidsdienst kamp 414 albrecht rodenbach

Bericht door roos1922 »

Mijn vader is voor zover ik weet nooit in belgie geweest tijdens de oorlog. In onze familie wordt gedacht aan Groningen of Friesland. We weten dat hij daarna ondergedoken heeft gezeten. Nu alleen het mysterie van de plaats van het kamp nog oplossen. Bedankt alvast voor het andere antwoord en het meedenken.
roos1922
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 dec 2013, 17:27

Re: arbeidsdienst kamp 414 albrecht rodenbach

Bericht door roos1922 »

we zijn eruit. Het kamp had een erenaam en die was Albrecht Rosenbach. De echte naam was Endepoel en was het 414e kamp van de N.A.D. en was bij Venray in Merselo. Bedankt allemaal voor de hulp
erna

Re: arbeidsdienst kamp 414 albrecht rodenbach

Bericht door erna »

het kamp had nog een andere naam nl endepoel. Het was in de buurt van Venray. Mijn vader heeft er in 1941 gezeten. Foto's van het kamp heb ik aan het stadsarchief van Venray gegeven.
roos1958

Re: arbeidsdienst kamp 414 albrecht rodenbach

Bericht door roos1958 »

het was een disciplinair kamp bij Venray. Men moest er een half jaar loopgraven leren graven en discipline krijgen. Het was bedoeld voor jonge mannen vanaf 18 tot ong 25 jaar. Daarna zouden ze dan in Duitsland moeten werken.
Raokeliezer

Re: arbeidsdienst kamp 414 albrecht rodenbach

Bericht door Raokeliezer »

Hallo allemaal,
Heemkundestichting 't Raokeliezer Merselo is met een project bezig om de nog aanwezige funderingen en andere zaken van Kamp Endepoel
weer zichtbaar te maken. Dat in samenwerking met de gemeente Venray, Toeristisch Platform Venray, Schutterij 't Zandakker en Archeologische
Werkgroep Venray.
Verplaatst van Algemene vragen naar Persoonlijk op 30 nov 2020, 12:54 door asjemenou

Plaats reactie