Informatie gevraagd over lederwarenfabriek amsterdam de valk

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Bas ww2
Lid

Informatie gevraagd over lederwarenfabriek amsterdam de valk

Bericht door Bas ww2 »

Hallo allemaal,
Ik heb laatst een holster gekocht dat naar mijn vermoeden na-oorlogs is, maar volgens de verkoper heeft de fabrikant na de oorlog niks mee geproduceerd dat is lederwarenfabriek amsterdam J de valk.
Wie kan mij helpen?
Afbeelding
altijd opzoek naar FLAK items
Bert-Jan
Lid
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 14 keer

Re: Informatie gevraagd over lederwarenfabriek amsterdam de

Bericht door Bert-Jan »

wat ik kan vinden is dat ze zo wie zo tot aan 1940 binnenwerken gemaakt hebben.
Bas ww2
Lid

Bericht door Bas ww2 »

Bedankt! Het gaat mij er vooral om of ze daarna ook hebben geproduceerd?
Erik
Beheerder
Beheerder
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Bericht door Erik »

Zoektochten op internet wijzen erop dat na 1940 niet meer geproduceerd is en dat de fabriek kennelijk de oorlog niet heeft overleefd. Tenminste, uit alle berichten, klein stukje archief, veel te koop aangeboden gestempelde artikelen, is er geen enkele aanwijzing voor ná 1940.

Tassen met messing fournituren is in de regel vooroorlogse productie. Inderdaad onder voorbehoud, er zal vast wel eens een tas uit 1948 opduiken met messing fournituren maar ik ben ze niet tegengekomen de afgelopen jaren.
Met zilverkleurig beslag is vrijwel altijd naoorlogse productie.
Opgelet: ook de vooroorlogse marechaussee droeg tassen met messing fournituren! Niet in het verkoperspraatje trappen dat zilverbeslag wijst op vooroorlogse marechaussee. Al lijkt de tas precies op de vooroorlogse (wat ze in de regel ook doen, want voor hetzelfde pistool M25 (FN10/22) bedoeld!)

Onderstaand bericht komt van http://www.bajonet.be (ook een heel goede referentiebron!):
.... Lederwarenfabiek J. de Valk junior produceerde vóór WO2 lederwaren voor het Nederlandse leger. Tijdens de Duitse bezetting produceerden ze verder voor de Duitsers. Zo maakten ze ook koppelschoenen voor de Wehrmacht en 98k patronentasjes. Het eerste gedateerde stempel dat ik gezien heb is een koppelschoen van 1941, het laatste stempel dat ik tot nu toe gezien heb is op een patroontasje van 1944. Ik vermoed dat deze, ongedateerde, Polizei koppelschoen van 1940/41 is. Over de firma heb ik nog niet zo heel veel kunnen vinden. Tijdens WO2 produceerden veel Nederlandse firma's voor de Duitse bezetter, zo ook Philips. De een deed het wat enthousiaster als de andere. Als ze weigerden werd de directie ontslagen en kwam er een Duitse "Verwalter" in het bedrijf. Velen kozen er voor om dan toch maar te produceren, maar dan zo langzaam mogelijk. Ik weet niet in welke categorie J. de Valk jr viel. Het is wel opvallend dat ik via Internet heel weinig over de firma terug vind. Alsof ze na WO2 van de aardbodem verdwenen zijn.
Laatst gewijzigd door Erik op 01 feb 2014, 10:44, 1 keer totaal gewijzigd.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
patrickh
Lid
Gegeven: 91 keer
Ontvangen: 61 keer

Bericht door patrickh »

Er is na 1940 WEL nog geproduceerd, namelijk voor het Duitse leger, zie oa http://forum.bajonet.be/viewtopic.php?f=6&t=1964

Afbeelding
Laatst gewijzigd door patrickh op 01 feb 2014, 10:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Erik
Beheerder
Beheerder
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Bericht door Erik »

patrickh schreef:Er is na 1940 WEL nog geproduceerd, namelijk voor het Duitse leger, zie oa http://forum.bajonet.be/viewtopic.php?f=6&t=1964
Je was me precies een minuut voor!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
patrickh
Lid
Gegeven: 91 keer
Ontvangen: 61 keer

Bericht door patrickh »

:wink:
Bas ww2
Lid

Bericht door Bas ww2 »

Iedereen ontzettend bedank, ik kan weer vooruit en hoe nu niet door het gedoe te gaan van geld terug ect.
Plaats reactie