Ransel op de Rug

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.

Moderator: rood

Plaats reactie
Joep
Lid
Gegeven: 1 keer

Ransel op de Rug

Bericht door Joep »

Ik heb even een vraagje over de werken van M. Talens.

Ik heb sinds korte tijd, (wonderbaarlijk genoeg) Ransel op de Rug deel 1 weten te bemachtigen. Na het één en ander gelezen te hebben, zie ik dat er een aantal hoofdstukken missen over de Nederlandse helmen en gasmaskers.
Voor de Nederlandse helmen kennen we het boek van De Joode, maar daar staan geen valhelmen in beschreven.

Ik had vernomen dat Ransel op de Rug deel 2 alleen de na-oorlogse periode omschrijft?
Echter lees ik achterin Ransel op de Rug deel 1, dat er in hoofdstukken 6 en 7 uit mijn hoofd, de Nederlandse gasmaskers 1915-heden en de Nederlandse helmen 1916-heden worden beschreven. Lopen deze hoofdstukken dus door, en bevinden deze artikelen zich dan ook in Ransel op de Rug deel 2 (zijn dus artikelen van voor de oorlog)? In dat geval moet ik ook deel 2 maar eens zien te regelen.
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
hajos
Lid

Re: Ransel op de Rug

Bericht door hajos »

Deel 1 2 en 3 hebben alle tijdvakken in zich.
Gasmaskers zitten in deel 2, ben even kwijt wat in deel 3 precies zit maar daar staat ook informatie in van het vooroorlogse leger.

De boeken zijn ingedeeld op onderwerp, niet zo zeer tijdvakken.
"Door een voltreffer sneuvelde 1 man, werd een tweede zwaargewond terwijl de stukscommandant licht werd gewond. Overigens geen bijzonderheden."
Commandant 2-III-8 R.A. de Kapitein, (w.g.) J. van Konijnenburg over 12 en 13 mei 1940
Joep
Lid

Bericht door Joep »

Bedankt Hajos.

Ik hoorde dat deel 2 alleen de na-oorlogse periode omschrijft. Ik ga dan toch maar ook eens achter deel 2 aan. Artikelen over gasmasakers en helmen kunnen nog wel eens handig zijn. Zeker als ik twee bronnen heb over de Nederlandse helmen (De Joode en Talens).
"Luctor et Emergo"

hajos
Lid

Bericht door hajos »

Zal vanavond even kijken wat er in deel 2 en 3 staat van het voor oorlogse.

Maar een Helm is voor een militair een helm.
Zou hem een biet zijn of deze door verbliva in 1927 met kraal of zonder gemaakt is.
Daar is het Boek van de Joode erg goed in.

Er word beschreven zoals in deel 1, de afmetingen en waar het aan moest voldoen.
Er worden zeker geen verschillen tussen de uitgifte's van het zelfde type aangegeven.
"Door een voltreffer sneuvelde 1 man, werd een tweede zwaargewond terwijl de stukscommandant licht werd gewond. Overigens geen bijzonderheden."
Commandant 2-III-8 R.A. de Kapitein, (w.g.) J. van Konijnenburg over 12 en 13 mei 1940
Joep
Lid

Bericht door Joep »

Ik kan alleen niks vinden over de valhelmen in het boek van de Joode, vandaar mijn vraag. De Joode beschrijft alleen de stalen helmen, met uitzondering van de motorrijder M35 valhelm, maar daar staat verder ook geen uitgebreide informatie over.
"Luctor et Emergo"

hajos
Lid

Bericht door hajos »

Deel 2,

oa. gasmaskers en helmen. waaronder de valhelm.

Deel 3.

Uniformen.
Joep
Lid

Bericht door Joep »

Top! Deel twee en drie gaan dan ook even op het verlanglijstje. Zijn niet heel moeilijk te krijgen lijkt me.
"Luctor et Emergo"

Erik
Beheerder
Beheerder
Gegeven: 2 keer
Ontvangen: 25 keer

Bericht door Erik »

Joep schreef:Top! Deel twee en drie gaan dan ook even op het verlanglijstje. Zijn niet heel moeilijk te krijgen lijkt me.
Deel II heet "Met de ransel op de rug deel II". Deel III heet "van grijsgroen naar camouflage" en is via het legermuseum te koop. Adviesprijs: 49,50. De adviesprijs van deel II: 85 gulden. Even omrekenen dus.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Joep
Lid

Bericht door Joep »

Ik was bekend met de titels en werken van Talens. Ransel op de Rug II en 'van Grijsgroen naar Camouflage' zijn vrij makkelijk te krijgen. Het laatste genoemde is nog steeds verkrijgbaar via het legermuseum. Alhoewel ze nu een verhuizing zitten, werkt de webshop nog wel volgens mij.

Blij dat ik deel I bezit, daar zocht ik al een flinke tijd naar. :+
"Luctor et Emergo"

hajos
Lid

Bericht door hajos »

Deel 1 ben ik een aantal jaar naar op zoek geweest. Heb er 100 euro voor mogen neer tellen.
Erik
Beheerder
Beheerder

Bericht door Erik »

hajos schreef:Deel 1 ben ik een aantal jaar naar op zoek geweest. Heb er 100 euro voor mogen neer tellen.
240 gulden. Martien kan in zijn handjes knijpen! Drie keer de aanvankelijke verkoopwaarde! Ik zal hem volgende week eens vragen wat hij nog krijgt per boek, volgens mij is de serie uitverkocht en staan de inkomsten stil!
Joep
Lid

Bericht door Joep »

Deel I en II worden niet meer verkocht, er is dacht ik maar één druk van gemaakt? Een zeer zeldzaam en moeilijk te krijgen boek! Ik heb er nog wat meer voor mogen neertellen. :zapped:
Leeft Talens nog?
"Luctor et Emergo"

hajos
Lid

Bericht door hajos »

Ja Joep, Hij leeft nog. En Erik kent hem persoonlijk zover ik weet.

idd er was maar 1 druk.
Deel 2 is nog wel te krijgen, zij het moelijk.
Erik
Beheerder
Beheerder

Bericht door Erik »

hajos schreef:Ja Joep, Hij leeft nog. En Erik kent hem persoonlijk zover ik weet.
Ga eens op een willekeurige donderdagochtend naar het museum Regt. van Heutsz. Zit-ie gewoon koffie te drinken met z'n maten van het VOKS.
Joep
Lid

Bericht door Joep »

Leuk dat je hem kent Erik! Mij is wel eens verteld dat hij reeds niet meer leeft.
Ik snap niet waarom ze geen hernieuwde druk maken, aangezien het best een gewild boek is. Aan de andere kant ben ik weer een beetje hypocriet, ik hoop nu ik deel 1 zelf heb, dat er geen nieuwe druk komt. Dan is mijn boek gelijk niks meer waard.

Het museum Regt. van Heutsz gaat op het lijstje, zal ik eens een bezoekje wagen.
"Luctor et Emergo"

Plaats reactie